Trenätterskur-behöver hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag funderade så här:
7.30 godmorgon, mat
9.00 sova 1.5
10.30 vaken 2, mat
12.30 sova 2
14.30 vaken 2, mat
16.30 sova 1.5
18.00 vaken 2, mat, bad, kvällsslurk
19.30 godnatt

Nattmål 01 och 04, jag blir lite osäker på hur lång tid han klarar utan mat, det handlar ju om att han ska bli riktigt mätt :D . Sen kan man plocka bort 01- målet och ev lägga det enda nattmålen lite tidigare ett tag om det behövs.

Tänkte att det här schemat kunde passa, det är skönt att undvika kvällstrasslet genom att lägga tidigare och att man har 12-timmarsnatten på plats redan tycker jag. Det är viktigt att sista nattmålen inte kommer för nära frukosten för då blir den inte så stor vilket kan påverka första luren [-X .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

mamaA: Tack för ditt förslag! Ser annars mycket bra ut, men sista luren vid 16.30 är lite sent om ja ska hämta storasyster från dagis helst senast 16. Tänkte oxå att det eventuella första nattmålet skulle kunna vara vid 23 när jag inte lagt mig ännu. Tycker det är hemskt att vakna kl 01 när man just somnat...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du kan lägga sista luren 16.00 istället, om det blir bättre. Jag såg att sista vakenpasset bara blev 1.5 så det är nog bättre att lägga in ett 1.5 pass någon annanstans på dan och ha sista vakenpasset 2 timmar. Visst kan du mata vid 23 men det blir inte så många timmar sammanhängande sömn, men då får du satsa på det mellan 23-04 kanske istället. Du kan säkert få bättre råd från andra som gjort så på nätterna. Här körde vi klassiskt på nätterna :wink: .

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

mamaA: Då skulle det se ut såhär:

7.30 godmorgon, mat
9.00 sova 1.5
10.30 vaken 1,5, mat
12.00 sova 2
14.00 vaken 2, mat
16.00 sova 1.5
17.30 vaken 2, mat, bad, kvällsslurk
19.30 godnatt

Men märkte att det blir ju bara 7 h vakentid, borde inte en 2 mån gammal ha 8 h? I så fall skulle man kunna ha sista vakentiden till 3 h istället och natt 20.30. Vad tycker du om det?
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej igen!
Om du känner att han orkar 3 timmar på sista passet kan du absolut göra så. Vi hade bara 6.5 timmes vakentid vid 2 månader, för lillkillen orkade inte mer än 1.5 timme åt gången vaken så jag är lite blind angående att att det ska vara så här många sömntimmar i en viss ålder :wink: . Nu menar jag absolut inte [-X att den rekommenderande sömntiden inte stämmer, men att man måste se lite till barnet också och vad som funkar. Vi har ALDRIG haft kvällstrassel och det tror jag beror på att jag inte pressade på en viss mängd vakentid innan han klarade det. Jag ser de rekommenderade timmarna som en bra måttstock men sen får man justera lite till vad som funkar för barnet och familjen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Tack igen för snabbt svar mamaA! Vår pojke var nog en riktig tröttis för några veckor sedan (på morgonen är han det fortfarande), men nu senaste tiden har han klarat av långa vakenpass utan problem, bara man lägger honom tillräcklit tidigt till natten. Vi har nog haft ca 7,5-8 h vakentid per dag. Jag kan se lite hur det går när jag börjar med schemat, kan ju gradvis öka den sista vakenperioden om han verkar tröttna före 20.30 :wink:

Hur är det förresten med ätandet som skall ske inom en timme, betyder det att man under 1,5 h vakenpass bara ger mat första timmen eller mat 30 min, vakentid 30 min och mat 30 min? A äter mycket långsamt och oftast endast korta stunder i sträck så jag måste truga ofta...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Mat inom timmen innebär just det, matning under en timme, sen stänger köket :D . Det är ofta lite trixigt med maten där vid 2-4 månader innan man kommit igång med skedmaten. För vissa funkar det att amma bebisen innan den hunnit vakna riktigt, vissa äter bättre halvsovande. Andra ammar under filt för att minska synintryck och andra går runt och ammar så att bebis kan titta på något intressant. Jag fick själv truga rejält när sonen var i den åldern och man kan bli frustrerad ibland :evil: men det lättade rejält för oss när vi började med smakisar vid 3.5 månad. Skedmat var toppengott tyckte lillen och åt sen som en liten häst :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Usch vilken natt :( A somnade först 2.30 och var mer eller mindre ända från 18.45. Det var inte så mycket gråt, men mer hunger o pigghet under natten (men nog lite gråt vid bröstet) Imorse vaknade vi först 10, men vet inte hur ja ska få rytmen tillbaka nu? Knappast får jag A att hållas vaken så mycket under dagen med så mycket sömnbrist...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ibland blir det struligt men man brukar hamna på banan igen ganska snabbt. Håll inte honom vaken extra, övertrötthet gynnar er inte inför nästa natt. Om man hamnar ur schema så brukar man i slutet av dagen vara tillbaka på rätt ställe. Vet inte riktigt hur det går till men det brukar lösa sig av sig själv :wink: .

Struliga nätter brukar bero på för lite mat eller övertrötthet. Det ligger ju en ökningsperod runt 7-8 veckor har jag för mig så det kan behövas mera mat nu.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Dumlekolan »

Även om det känns hopplöst när man är mitt uppe i en dag som känns jobbigare än jobbigast o allt bara gått fel, så tro mej, det ordnar upp sig på ett eller annat sätt. Bara man tror på att det är möjligt. Försök att ta det med ro, att ni är på väg o att det är en resa som är spännande, ha på dej dem glasögonen - att du lär dej o att det är berikande allt det som hände ro sker. Bara för att en dag går åt skogen, behöver inte resten av veckan bli det. Tankens kraft! :wink: Men det kan vara skönt att ventilera o skriva av sig, det tycker jag o det gör jag ofta.

Kram
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Jo, vi kom faktiskt på banan igen nu, även om det blev mycket sömn på dagen igår :) A sovd bl.a 2 st. 3 timmars daglurar igår och sista från 19.15-22.15, sedan var han vaken till ca 24 och sovd 6 h i sträck och efter en liten påfyllning till 8 :D Bra matlust verkar han ha nu! Tror vi tar itu med schemat imorn.

Tack till alla för all hjälp :heart:
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt att det går framåt! :D =D>

Jättefint svar från Dumlekolan, jag håller verkligen med om att Attityden till det hela betyder ALLT!!
Och att se varje dag som en ny chans är bra, istället för att haka upp sig på det som gått fel dagen innan.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Schemat verkar ju fungera riktigt bra. Förra natten var den bästa hittils, ja var tvungen att väcka A för nattmål kl 4 och sen sovd han till 7.30 =D> Jag borde väl inte låta honom sova längre än kl 4 så att han äter bra på morgonen? För tidigare har det ju varit så att han ätit ganska just innan vi har morgon och sedan har första luren krånglat när han vägrar äta före luren...

Lite har jag varit tvungen att vagna under dagslurarna men han har nog alltid somnat om ganska snabbt :) Helt superskönt att själv få lite egen tid på kvällen och normal mängd med sömn! Gillar annars oxå att ha struktur på dagarna.

Kanske inte det blir någon trenätterskur och inte heller har vi haft A i vagnen utan han sover helt bra i spjälsängen. Vid läggningen har ja buffat lite, kanske jag buffar sen om han börjar vakna vid "fel" tider.
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av videunge »

Hej

Beröm till er, vad fint ni jobbar =D> Jag tänker som du att det är bra att inte ta nattmål senare än 04 då det gärna krockar med frukost annars.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Det var tydligen bara några läggningar som fungerade fint för nu har kvällstrasslet kommit tillbaka :( Och nu börjar det tidigt, redan vid början av det sista målet. På dagarna har vi haft en hel del trassel oxå (A gråter när man försöker ge bröst/flaska). Inte några 5 min med skrik/dag så som de står i BB för 2 månader gamla...

De senaste nätterna har läggningen tagit många timmar och till slut har min man haft honom i bärsele och fått honom att somna på det sättet. Idag la vi A kl 20.30 i vagnen. Han vaknade efter typ 45 min och då vagnade vi. Funkade inte och jag tog upp honom och började amma (det går ju inte att vagna bort hunger). Men han åt lite och skrek, åt lite, skrek och till slut vägrade han äta (övertrött?). Och nu är han i bärselet igen. A har nog somnat till slut mellan 23-24 och sovit sedan bra resten av natten (väckt honom till nattmål kl 4 och sovit bra till morgonen). Några gånger har jag även låtit honom somna till bröstet om han vaknar efter att han varit i bärsele...

Idag tycker jag att han ätit mycket. Fick pumpat 160 ml på morgonen, vilket jag sparade till kvällslurken. Han drack nästan allt före vi la honom, även om jag efter sista luren ammat tillsammans över en timme...

Känns oxå som A äter mycket långsamt och därför inte fått till någon tidig läggning. Kvällslurken kan ta långt över en timme. Hur ska jag få honom att äta snabbare? Inte kan jag väl lägga honom om han vill fortsätta äta?
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"