Häromdagen när jag städade i arbetsrummet hittade jag en Larson!-tidning från senare hälften av nittiotalet. Där fanns en stripp som jag gärna vill diskutera med er:
En figur som heter Hundbert skall undervisa i ämnet folkvett. I Rutan ser vi två män, som uppenbarligen känner varandra väl (förekommer av vad de säger) och en tredje part, som står en bit i från och som inte känner de båda andra. Platsen är en busshållplats. De första två pratar ett språk som den tredje inte förstår. Han som inte förstår, ser lite irriterad ut. Hundbert talar om för oss, att det är ohyfsat att tala ett språk som andra inte förstår.
- Hmm..
Innan vi går in på detta berättar jag också om en händelse som jag var med om för sju år sedan, då jag gjorde min praktik. Jag står i kapprummet, i färd med att ta på mig jacka och mössa. Det är ingen annan där. Efter en stund kommer in en dam, som jag träffat som hastigast, hon undervisar i finska för skolans finskspråkiga barn. Vi börjar prata med varandra - på finska. Strax kommer in en tredje lärare. Hon passerar oss, hämtar sin jacka, och på utvägen säger hon:
- Tänk på att ingen annan förstår vad ni säger.
- Hmm-mm...
Alltså: I båda fallen pratar vi om privata samtal, som den tredje parten inte har ett dugg med att göra. På en busshållplats, och i ett kapprum. Om jag vill växla ett par ord med en annan person - oavsett språk - så utgår jag ifrån att jag kan göra det, utan att en eventuell tredje part lägger sig i - samtalet är privat. Vad opponeras det emot? Den tredje partens oförmåga att tjuvlyssna?
Vad borde jag ha sagt?
- OJ DÅ!
Alltså: en serietidning som riktar sig till barn och ungdomar, samt en person som undervisar barn och ungdomar.
Jag skulle förstå detta, ifall den tredje parten var med oss, och vi helt plötsligt växlade språk. Det är ohyfsat, och så gör man inte. Jag kommer att lära Hugo, att det räcker med att det finns en person runt bordet eller med sällskapet som inte förstår, och man växlar språk, per automatik.
Men jag hoppas verkligen att jag kan och får, på ett bibliotek, på en buss, på en busshållplats och på andra offentliga platser prata finska med mitt barn utan att allmänheten lägger sig i.
Säg mig snälla, att dessa båda fall var och är undantag, som bekräftar regeln!