Kura Tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Julians mor

Kura Tvillingar

Inlägg av Julians mor »

:D Underbara snart 7 månaders pojke och flicka varav flickan sover som en stock mellan 19-07. Pojken gråter och gråter vill inte somna förrutom när han får välling och blir riktigt mätt och däst.

Måste få ordning på detta, han väcker ockås flickan då de delar rum.

Måste vänja av dem vid att få välling i sängen då detta inte är något vi gjort med övriga äldre barn.

Måste placera flickan i annat rum så poljken får en kur eller kura båda??

Tacksam för stöd i detta!!
Mvh Anna
Manfred10

Re: Kura Tvillingar

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

har du boken internationella SHN? :D Läs, läs läs! 8)

Här är en tvilllingtråd du kan läsa på mer i oxå...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=4765

Vidarebefodrar till mina kollegor om mer tvillingtips! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Jag kurade tvillingar i höstas! Vi kurade båda samtidigt i samma rum, och de har aldrig stört varandra så mycket så det gick bra. Vi hade ju också problem med bådas sömn. Om flickan är mycket lättstörd skulle jag nog kura pojken i ett annat rum.

Läs boken och bestäm dig för att det ska fungera, så gör det det!

Min ena flicka vaknade så ofta att det kändes som om jag fick sova fem minuter mellan varven (var antagligen mer dock) och efter 4-5 nätter sov hon sin första hela natt. Efter sex nätter sov båda hela natten samtidigt. Magiskt! Du hittar min långa tråd här på forumet.
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Kan lägga till att om båda barnen behöver kuras - gör det samtidigt! Men det kan vara bra att vara tre kurare, faktiskt. Minst två iaf.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Superbra Cottongrass! :D =D>

Här har du ju ett tvillingproffs redan :wink: "Julians mor".

Kan du tänka dig att fortsätta svara här i tråden Cottongrass på de frågor du känner dig hemma på? Så hjälps vi åt med resten.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

hej igen :lol:
som jag skrev har jag kurat tidigare därför har jag läst läst och läst. men ibland behvöver man råd i realtid och stöd som jag också skrev :)

därför är mina frågeställningar dessa:
hur vänjer jag av dem med välling i sängen? svar: genom att helt enkelt inte ge dem och buffa dem och ramsa istället? eller??

hur många kurdagar ska jag använda mig av buffning?

Jag separerar dem tack vare att flickan sover direkt när man nattat henne och hon blir störd av pojken när han vaknar/skall läggas. Hennes uppvaknanden är max en gång per natt så jag kurar henne efter honom. Bra eller dåligt?

mvh Anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
som jag skrev har jag kurat tidigare därför har jag läst läst och läst. men ibland behvöver man råd i realtid och stöd som jag också skrev :)
jag uppfattade inte att du hade kurat förut. :oops: Har du skrivit om det i någon annan tråd för jag kan inte se det i ditt första inlägg?

Du inför en ny kvällsrutin. Bad och bus och välling innan sänggående, sen mer bus hela vägen ner i sängen. :lol: :mrgreen:

Därefter går du till väga som det står i lathunden. Lugnet etableras först, tätt följd av tryggheten.

Buff använder du dig av bara första natten, andra natten vid enstaka tillfällen om så krävs, men ramsan ska ta över mer och mer. Vad har du tänkt dig för schema? God sömn nattetid är ju beroende av rätt förutsättningar dagtid.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

Tack :D
sen länge detta:

0645 morgon
08 frukost
0845- 930 sömn
11 varmrätt +frukt
1145-1315 sömn
14 mat
16-1620 sömn
17 varmrätt ..
18 välling
1845 natt

A
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Schemat ser ok ut tycker jag. :D
Serveras det något 6.45 eller fixar de att vänta till kl 8 med frukosten?

Utevistelse och social delaktighet har du oxå koll på gissar jag... :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

TACK Jenny. Ursäkta inte meningen vara kort i tonen, lite stressad en av minstingarna är magsjuk :|

De vill ibland ha lite välling men oftast inte, kan bero på att de ätit på natten :oops:
vilken är ohållbart såklart

då kör jag kurning en och en eller?
tack igen A
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

då kör jag kurning en och en eller?
Jag kan varken säga bu eller bä... gör vad som passar er bäst. :D Cottongrass kurade ju båda samtidigt... Som Cg skrev så kan det vara ganska jobbigt att kura bägge samtidigt... men samtidigt har man gjort jobbet på halva tiden. :wink:

På sidan 193 i internationella SHN har Anna skrivit följande:
Kura tvillingar

Kan vi kura våra tvillingar, fem månader, samtidigt? I dag somnar barnen i vuxensängen, ty spjälsängen ratade de små busarna från dag ett. Jag, deras mamma, ligger som ett vändkors i sängen och rullar runt och matar barn hela nätterna igenom, känns det som. Ska sanningen fram, längtar jag tills jag både kan somna och vakna med min käre make vid min sida. Hur ska jag applicera din kur på dessa två? Kan vi lyckas med konststycket att få bägge att somna nästan samtidigt? Ska vi kanske börja med ett barn i taget och låta den andra haka på? När ettan lärt sig somna själv?

Dra dem över en kam! Man får springa som en flådd råtta mellan spjälsängarna, och det är besvärligt – första natten särskilt, innan ramsan tar över – men jag har gjort det ett antal gånger, och det går. Ni är ju trots allt två (jag var ensam!) och kan ta varsin liten unge. Ta absolut bägge rakt av, samtidigt. Bort med eventuell napp, som bara komplicerar livet, och lägg upp ett schema med tolv timmar (eller elva, om det passar er bättre) enligt Verktygslådan. Förbered som det står där. De kan ligga i samma rum men ska inte se varandra (det vill säga ingenting alls) om och när de vaknar till.

(Forts och slut) Jag vill bara skriva och berätta att här i huset har vi ett glatt och förnöjsamt tvillingpar som sover likt grisar hela natten i egna sängar! Det gick över förväntan, även om det var ett par nätter som var lite småtuffa. Nu sover trollen elva timmar, från kl 20.00 till 7.00. Jag hör att de vaknar till ibland, men utan att bli ledsna, och de somnar snabbt om igen. Fantastiskt!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Om du har möjlighet att mörklägga två rum/sängplatser och det ena barnet sover skapligt, så ser jag ingen anledning att ta båda samtidigt. Flådd råtta är namnet! #-o

Har du kurat dessa barn tidigare, eller ett annat barn? Jag kanske inte har läst tillräckligt noga...
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

Hej!
2,5 Åring kurad tidigare och sover fortfarande mycket bra :lol:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här? :D

Manfred 100419