HJÄLP- aggressioner!

Samtalsforum med barnen i fokus
anna
Kontakt:

HJÄLP- aggressioner!

Inlägg av anna »

Hej!

Detta är svårt att skriva och beskriva, men jag ska försöka, för jag behöver verkligen hjälp.

Jag förstår inte mig på våran dotter längre! Clara, snart 4,5 år.
Trotsåldern ska vara mellan c:a 2,5 till 3,5 år när man är liten tjej.
Den tog vi oss igenom med Barnaboks-tänk, gränssättningar och fantasi.
Jag tycker vi hanterade det bra, även om det var jobbigt.
På Clara började trotsåldern strax innan 2,5 år, men när tar den SLUT :shock: ??
Det har kommit någon helt ny fas i det hela och jag kan varken förstå henne, eller hantera det rätt, uppenbarligen, eftersom det inte slutar.
Hon har alltid varit viljestark och envis, men aldrig som hon är nu!
Hon får VÅLDSAMMA raseri-anfall! Kastar sig ner på golvet och rasar och härjar och GALLSKRIKER för minsta lilla sak! Och det kan verkligen vara rena bagateller!

Hon har även blivit OTROLIGT högljudd. Gapar, skriker höga tjut. Helt utan anledning skriker hon till ett högt tjut som verkligen går genom märg och ben!
När jag ber henne hjälpa mig med något, kan hon VRÅLA ”-MEN DÅ GÖÖR JAG VÄL DET DÅ!!!!” Arg :twisted: som ett bi!

Lillasyster Ida, som är på livets topp, (2, 5 år, och glädjen personifierad O:) ) åker på knuffar och slag. Clara dominerar henne fullständigt. Bestämmer ALLT vad de ska leka, och gör Ida minsta lilla ”fel” i Claras ögon, gapskäller hon ut Ida, alternativt knuffar till henne. Sliter ständigt saker ur händerna på henne. Ida är ju så from, så hon accepterar allt detta, och det skär i mig! Men hon har naturligtvis även börjat härma Claras gapande och knuffande…

Clara kan vräka ur sig saker som att ”-Du är ingen snäll mamma”- Får inte jag det, så SLÅR jag dig”, och hon har faktiskt vid flera tillfällen slagit till mig! En gång rakt i ögat, helt utan förvarning, jag satt bara helt still i soffan. Och idag bet hon mig i låret! Det som utlöste detta var att dom bråkade om en liten börs med låtsas-pengar, och jag sa, ”- Då tar mamma den ifall ni inte kan samsas, vi ska åka nu ändå”

Gapandet och ilske-utbrotten varvas också med tjurighet och gnällighet.
Det kan börja redan på morgonen med att vällingen är för kall eller för varm. Rent nonsens, eftersom jag VET att den är lagom. Börjar det fel, kan hela dagen bli sådan…
Det är också jobbigt ifall vi hälsar på hos någon, eller har besök. Hon tjurar, och sliter saker från de andra barnen och ska ha uppmärksamhet.

Hon började på dagis i mitten av augusti. Det har gått bra, och hon verkar trivas där.
Fröken säger att hon verkligen kommit in i gruppen nu och är som en av de andra.
Det kändes att hon behövde lite ”space” från mig, och att det var dags att utforska världen på egen hand lite. Hon går 3 dagar/vecka á 3,5 timmar. Ida är hemma med mig året ut.

Jag tror inte hon fått gapandet från dagis, för fröken är av den gammeldags sorten som utan att någonsin höja rösten får barnen att lyssna. Blev faktiskt djupt imponerad av henne en gång då jag var med gruppen i skogen. En av tjejerna ”störde” en fin liten sång, fröken sa till henne 3 gånger, och när hon inte slutade ändå, fick hon sitta på en sten en bit ifrån, tills hon kunde bete sig. Hon ursäktade sig efteråt och ville verkligen förklara ifall jag tyckt hon var hård. Jag sa att jag tyckte det var jättebra, och att vi själva gör så ifall det brakar ihop fullständigt hemma.

Förvisar gör jag när det går alldeles åt skogen, men jag tar inte till det i onödan.
Är det det jag ska kanske? Vara lite tuffare? Oftare?

I övrigt tycker jag mest jag maler på om att man gör inte så, utan SÅ istället/ Jag säger inte så till dig, då säger inte du det till mig heller/ Slår hon - tvingar jag fram en kram/och så naturligtvis Ojdå, råkade du, hur var det nu man gjorde?
Men jag gör lite av varje, vad ska jag fokusera på?
Just nu tycker jag att jag mest gör det ”förbjudna”, hänger efter i ett snöre, jag varken kan, vill eller bör ju acceptera ett sån´t här beteende. Jag förstår henne inte alls!

Det kan naturligtvis vara halvdagar, eller timmar då det fungerar strålande, hon är inte sådan här HELA tiden, men allt för mycket om dagarna för att det ska kännas sunt!
Det fungerar oftast fantastiskt bra när hon och jag jobbar på med något tillsammans själva.

Hon säger ofta att hon har ont i magen, enl. Barnaboken ett sätt för kroppstypen "Sparrisen" att säga att något är fel...men VAD??

Tack alla som orkat läsa allt detta…Jag har försökt att inte gnälla, och är ledsen om det ändå låtit så, men jag behöver verkligen råd…
Hjälp mig!!

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej anna.
Jag upplevde det inte som jobbigt som besökare, så det tror jag att du kan bortse ifrån. (Om det inte blivit väldigt mycket värre...)

En liten fråga bara. Hur mycket skrattar hon på dagarna. Det är så lätt att fastna i förmaningar och tillsägelser (i ord och handling). Men det är så viktigt att få vara glad och skratta. Fåna er och busa så mycket ni orkar.

Jag undrar om hon kan vara lite svartsjuk eller åtminstone fundersam på att du och Ida är hemma och hon på dagis. Hon behöver bortavistelsen, men ifrågasätter ändå om hon behövs hemma.

Lite tankar från mig på morgonkvisten.

Kram

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag kan se några saker här!

:idea: Dagis är en stor förändring även om det fungerar bra! Och ofta inleds en förändring med en förälskelsefas där ALLT är toppen. För att strax falla till botten.... Helt plötsligt ifrågasätts ALLT - tom sin egen existens! Det brukar ta ca 2-3 månader så det passar i tiden. Därefter brukar det plana ut. (Jämför gärna med hur det var att räffa en ny förälskelse i tonåren :wink: :lol:. Eller senare :P !) Uttrycken för denna botten kan vara just så som din flicka beter sig.

:idea: Hon faller in i det jag kallar för ett negativt handlingsmönster för KONTAKT, KONTROLL och att känna sig BEHÖVD. Hon ser till att nå dessa mål på det sättet som hon nu gör och blir belönad när du hänger i rumpan :wink: - det fungerar för henne!

:idea: Notera beteendet och möt därefter behoven "någon annanstans" än just i stunden av mindre trevliga beteenden. Se till att hon får sin socilal delaktighet och lär henne gärna några nya saker . Ge henne ansvar för något hon kan sköta helt själv. Låt henne själv komma med förslag på vad hon ska sköta (hjälp henne genom att ge några få val om hon inte kommer på dem själv) och låt henne komma på HUR det ska skötas. Det får henne att känna egen påverkan i sitt liv! Flickan växer :wink: ! Lätt att glömma, faktiskt... Ibland förvånas jag själv över att de mina inte är spädbarn längre :roll: :lol: ! Jobba gärna med något tillsammans med henne - du ser hur väl det funkar :thumbsup: !

:idea: Annars så tycker jag att du ska ingripa med förvisningen tidigare än du gör nu. Det innebär inte att du ska slösa med förvisningarna utan just sätta in den konsekvensen efter EN chans. Då bryter du mönstret av att ställa till en scen för att få kontakt, kontroll och känna sig behövd. Då funkar det helt enkelt inte för henne! Då kommer hon att välja ett annat positivt sätt för att nå dessa mål (samarbetsvilja, nyfikenhet, prata lugnt) och då ska du vara där och uppmuntra, uppmuntra och uppmuntra! Då känner hon att DET funkar och kommer att välja DET beteendet istället!

:idea: När du på detta sätt möter behovet bakom beteendet så kommer beteendet att ändras. Men ge det tid - ofta blir det först värre innan det snabbt blir bättre!

:idea: Glöm inte bort att skoja till det en stund varje dag! Det räcker bra med en kvart eller så men glöm inte bort det!

:D Lycka till nu!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

LO/: det kan vara MYCKET värre än det du såg!
Det du såg var lite av tjurigheten, men du slapp ifrån aggressionerna.
Skrattet ja...Hon skrattar mycket ihop med Ida på dagarna, men inte mycket ihop med mig. Ärligt talat är jag dålig på att busa... :oops:
Men det går ju att rätta till! Definitivt något att jobba med!
Och dagiset, ja, visst har det slagit mig att hon kanske ifrågasätter huruvida hon behövs här hemma längre, och det utvecklar ju Mammut.

Mammut: Tack för ditt sätt att se saker "från ovan"! Det kändes så skönt att få höra att detta är en "normal grej" som kan hända vid dagis-start!
Precis som du beskriver var det precis i början helt sprudlande!
Hon kunde nästan inte sluta att berätta om allt skoj dom hade haft under dagen. Nu får man DRA ur henne vad dom gjort. ..
Med de tidsperspektiv du anger bör det ju då gå över snart, med rätt vägledning :wink:

Hon hjälper till mycket här hemma, men har inte eget ansvar för något. Vi brukar jobba ihop. Jag ska fundera ut något hon kan göra alldeles själv. Hon börjar faktiskt bli duktig på att diska nu!
Jag får också medge att jag varit lite slarvig med den sociala delaktigheten det senaste. Vi har börjat renovera i huset, och visst fick hon vara med att rolla väggar i källaren, men när det kom till dörrar och "finlir" fick hon istället papper & vattenfärger... :oops: :oops: :oops:

Häromdagen, när Ida sov middag hjälptes vi åt med att rensa i grönsakslandet, ta frön från ringblomma och plantera ner, diska o.s.v och hon var SÅ sprudlande och glad. Fick någon svacka emellanåt, men där jag pushade på med att hon MÅSTE faktiskt hjälpa mig, för jag KAN inte, titta så mycket en mamma har att göra jämt! Jag skulle aldrig klara det utan mina små hjälpredor!!
I vissa fall börjar jag "bli min mor" :roll: (vi fick aldrig hjälpa till hemma)Det går fortare att göra själv, så då gör jag det...SKÄMS!! :oops: :oops: Jag ska verkligen skärpa mig på denna biten!

Tack för era goda råd, nu ska jag förändra saker här hemma! :D

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra! Men en sak bara - skyll inte allt på dagisstarten för det är inte hela sanningen... Detta är en del i att flickan utvecklas och blir större! Jag skulle vilja säga att det handlar om Livet i stort!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Jag glömde bort en bit i det hela också!
Hon är väldigt "skrytsam" just nu...
Det kan jag, men det kan inte Ida, jag kan det mycket bättre o.s.v.
Självkänsla är ju något jag uppmuntrar, men nu går det till överdrift, och känner sig inte lilla Ida nerklassad? Jag kör med ett lite halv-ointresserat
"-Jaha...ja, titta vad du kan"
Hör denna bit till det övriga också?

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lindalou

Inlägg av Lindalou »

Hej
Jag är verkligen, verkligen ingen expert på barns trots, jobbar på med min treåring. Kan bara gå på linje av det som sagts, att få viktiga uppgifter att utföra är bland det mest viktiga för att avleda konflikter. Läste på det här forumet eller någon annanstans om en femåring som hade en lista med en viktig punkt att genomföra varje dag, utöver alltannat samarbete i vardagen. Det tycker jag låter som en bra idé. Uppmuntra henne att hitta egna lösningar på just den uppgiften.
Kanske tänker du din dotter yngre än vad hon faktiskt är nu, en tanke som slog mig. Och när jag läste ditt inlägg tänkte jag att här är det relevant att hon för gå på sitt rum och begrunda situationen mer ofta (alltså förvisning). Om du använder det sällan och hänger efter henne kanske det beror på att du ändå tänker på det som ett straff, eller?

Mvh/Lindalou
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Strålande svar och tips har du fått, inte minst av vär kära MM :D Jag vill bara krama om dig :D (Styrkekram, ha :!: ) För jag tänker på en liten unge som bara aldrig slutade trotsa. Vi levde verkligen i en idll (tyckte jag) och när jag nattade henne kunde hon ilsket utbrista: "Kasta nu inte min docka i gokvet!" Häpen undrade jag varför i fridens dar jag skulle kasta hennes docka i golvet. Svaret blev: "Den KAN faktiskt gå sönder!" Jaha :shock: Mamma svarslös.

Jag älskade ungen. Ungen älskade inte mig. Period.

Kul så här efteråt, men då... :cry:

Till femårsåldern hör också detta rent ut sagt äckliga (ibland) besserwissrande. Å, vad man kan och vet, och å, vad alla andra är urbota korkade, inklusive de ömma :roll: Ofta. Överlägsenhet, dryghet, pekpinneri... Man får vara lite bitsk tillbaks ibland; se "Syskon" i Barnaboken :!:

Och jag tycker gott du kan ta till förvisning oftare. Med en beklagande, men fast hand. "Tyvärr. Nu är du på ren svenska så pass otrevlig, så du får vara otrevlig för dig själv ett tag. Kom när du är klar med det!" Den sortens förvisning behöver inte följas upp. Hon får komma själv och du ser angenämt överraskad ut. "Å, så bra, är du klar! Då ska vi..." och vad det nu är. Se de råd du fått :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och ja, så här kan man verkligen reagera på dagis. Som oavsett allt är ett komplett annat liv med helt andra spelregler. Det kommer säkerligen att lugna ner sig efter den första förälskelsen och det första "hatet" (som hon riktar mot dig därför att hon är hemma då, i alla bemärkelser). Hon är stor nog att i så pass små portioner kliva ut i ett annat liv, men ingen ska tro att det är lätt eller inte märks.

Och som sagt, det är inte förbjudet att reagera - det måste hon få göra. Men alla reaktioner behöver inte DU ta. Inte lilla Ida heller, som ju också ska skyddas, när det går för långt, vad det nu än är :!:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Tack Mammut, för länk!
Tack Lindalou, ja jag tänker nog henne som yngre än vad hon är...det kan nog vara så faktiskt.
Att jag tar till förvisning så sällan, beror nog mer på att jag vet hur väl det fungerar, och är rädd att det förtar sin effekt om det görs för ofta.
Men jag ska vara mer flitig en period nu, och se vad det ger!

Anna W: Jaha :?: Är det inte viktigt med uppföljda förvisningar nu?
Här har man ju sedan begynnelsen fått veta hur viktigt det är med att noga stå kvar och inte lämna sin plats vid dörren?
Ska hon f.r.o.m nu få "sköta sin förvisning själv", dvs. komma ut när hon själv tycker hon är färdig? Beror det på åldern, eller är det i olika situationer? Kommer hon inte att vandra ut ur sitt rum på direkten då? Gör det verkligen samma effekt?
Självklart ska jag göra detta, men jag blev nyfiken på VARFÖR det plötsligt ska vara på ett annat sätt?

kram anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla Clara är inte så liten längre och vi pratar inte trots, som kräver ledning ut, eller ledsna barn, som inte får överges en sekund.

Det går förstås inte att stipulera exakta regler för varje enskild situation som skulle gälla överlag i alla lägen. Men precis som en liten unge som kurats och sover gott vet vad som gäller och själv vill gå till sängen, lär sig en tillräckligt stor unge vad som gäller när man anser sig nödgad att ta till förvisning, inte så mycket för att visa barnet en väg ut som för att freda husfriden, mindre barn och sin egen jämvikt här i världen.

Du behöver alltså inte "undervisa" henne som om det vore första eller ens hundrade gången när hon snart är fem år :!: Förstår du :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Tänk - precis så har jag gjort utan att ens tänka på det! Det är den där AW-genen :wink: !
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

O.K! :D

Jag är med i svängarna och laddad till tänderna!! :D
Vad underbart det är när man kör fast, som jag gjort, att kunna få fart på tankarna här! Tack snälla alla! :heart:

Mitt recept är alltså följande:
Mera skratt!! :lol:
Fler och tätare förvisningar!
Fler klara linjer!
Uttöka den sociala delaktigheten med egna uppgifter (kom på att hon har en helt egen uppgift i dagsläget, hänga småtvätt, dagligen)

Jajamensan, nu kör vi! :D

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra!

:idea: Vill bara tilläga en punkt ang förvisningar:

:arrow: "Tidigare förvisningar" - alltså att ingripa TIDIGARE än innan. En chans är nästan en för mycket... :wink: .

:idea: Och ett par till...

:arrow: Uppmuntra, uppmuntra och uppmuntra allt hon gör bra - även i det lilla! Och ta tid för 10 minuter av bus varje dag!

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"