Sömnstrul mest på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bonnmoran
Kontakt:

Sömnstrul mest på dagen

Inlägg av bonnmoran »

Kurade Josefina i februari med gott resultat. Men nu har min 17 månaders börjat vakna för tidigt. Hon vaknar ca 20 minuter för tidigt på morgonen och 45 - 60 minuter (skall sova 2,5 timmar, har 11 timmars natt) för tidigt på dagen. När hon vaknar ropar på mamma och blir strax ledsen. Har prövat lite olika varianter; gå in direkt och lägga henne på mage och säga ramsan, ramsa utanför dörren, helt ignorera. Oavsett vilket så somnar hon inte om utan fortsätter att ömsom ropa, "hackgråta" och vara tyst. Mycket tacksam för tips.
Senast redigerad av bonnmoran den mån 31 okt 2005, 14:05, redigerad totalt 2 gång.
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Hej! Är mitt i kuren med min son (uppföljningsveckan avslutad) och tror att mina råd är i linje med Sova-hela-natten-boken (men kolla gärna själv!)
På dagen hade vi samma problem med vår son och han vaknar fortfarande men är då inte ledsen och somnar ibland om själv, på morgonen samma sak: vaknar fortfarande men blir inte ledsen och somnar ibland om själv.Utifrån hur vi hanterade det hela så tycker jag du ska rannsaka dig själv och se om du kan lämna mer utrymme till din dotter att sköta sina uppvaknanden själv? Backar du tillräckligt? Jag skulle på dagtid inte ramsa eller närma mig överhuvudtaget om hon inte blev verkligt ledsen, känner du att du ändå måste ramsa så avvakta och lyssna först på vad hon säger: kanske diskuterar hon med sig själv och är på väg att varva ner och svara på sina egna frågor?
På morgonen gjorde vi så att vi gav en påminnelseramsa om att det fortfarande är natt så fort han vaknade så att han hann få höra det innan han börjat varva upp. Sedan fick vi första morgnarna gå in för att vända honom tillbaka på mage och ramsa ut för han blev så ledsen, men det gjorde vi för att han ej kunde vända sig själv tillbaka. Nu vaknar han som sagt fortfarande men är glad och jollrar som sagt till han ska "vakna" eller så somnar han snabbt om. Eftersom din dotter kan lägga sig själv så skulle jag överhuvudtaget inte gå in i rummet utan ge en påminnande ramsa från dörren (glad) så fort hon vaknar och lämna henne sedan ifred! Skulle hon bli VERKLIGT ledsen och du måste ramsa igen -så gör det från dörren tycker jag! Hoppas du fått lite inspiration och lycka till!!Kram till dig :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Glömde bort: bekräftelseramsa när hon tystnar! :D
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Hej igen!

Det funkar fortfarande inte på dagen - så här några veckor senare. Ibland går det jättebra men ibland somnar hon inte alls. Då är hon i sin säng i 2,5 timmar då hon ömsom är tyst, ömsom ropar på mamma, ömsom "pratar för sig själv", då och då gråter en skvätt... Jag låter henne klara sig mycket själv. Ramsar vid behov utanför dörren, har också gått in och lagt ned henne vid några tillfällen.

Hennes schema

07.30 vakna

11.00-13.30 sova middag

20.30 Sova natt (11 timmars natt)

Totalt 13,5 timmars sömn.

De dagar hon inte sover alls är hon ändå förhållandevis pigg resten av dagen.

Hon är snart 18 månader.

Någon som har tips??
Senast redigerad av bonnmoran den tis 01 nov 2005, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Har nyss lagt ner den lilla damen i sängen och idag började hon gråta redan när var på väg med henne dit... Jag lade ner henne och buffadde 10 sek, kort solfjäder och ramsade ut. Vrål! Nu ligger hon där och gnäller till emellanåt... Nu pratar hon för sig själv och ropar på mamma. Jag är tyst, skall snart gå ner.

Igår sov hon ju inte alls på förmiddagen men på eftermiddagen var vi tvungna att åka en sväng med bilen och då sov hon väl en 40 minuter. Idag skall vi inte åka bil.

I går när hon inte sov, utan vistades i sin säng... så var hon ju tämligen nöjd förutom sista 30-40 minuterna. Då ramsade jag vid två tillfällen. Jag kanske ramsar på fel sätt? Hon blir i alla fall inte tyst när jag ramsar utan beklagar sig än mera högljut. (Samma effekt får ramsan när hon vaknar 20-30 minuter för tidigt på morgonen. På morgonen ropar jag ramsan från min säng.) Tacksam för hjälp! /Eva
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Nu, efter ca en timma i sängen hörde jag att hon fått tag på leksaker som fanns i en låda under sängen. Jag gick in för att ta bort dessa och för att lägga ned henne. Hon hade rivit upp underlakanet och hon hade bajsat (vilket hon också gjort de andra dagarna då hon inte sovit.) Bytte blöjan i sängen, bäddade och lade ned henne. Buffade lite, ett tryck och sedan ramsa ut. Hon börjar skrika direkt när jag slutar buffa och ramsan tar liksom inte. Jag gick faktiskt in direkt igen :roll: och lade ned henne, supersnabb-buffade och ramsade ut. Hon skrek kanske 20 sek. Sedan tyst en liten stund men nu "pratar hon" för sig själv igen.
Gäst

För tidig lur!

Inlägg av Gäst »

Hej där! Du vill att din dotter skall somna redan klockan 11? Mitt tips är att hon helt enkelt inte är tillräckligt trött då! När min son var i den åldern sov han mellan 13 och 15. Så skjut på luren ett par timmar så skulle jag gissa att hon somnar fint! Kanske också korta den något och göra 12 timmars natt?

Lycka till!
Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, MariaGW :D Utmärkt :wink: Tack, Pea :D

Stöder helhjärtat råden du fått. Vill bara tillägga att du nog bör ransonera din röst också, förutom trafiken :!: Du är osäker på ramsan och låter dig oroas av hennes ropande - det betyder att du har vargen i släptåg så fort du närmar dig "problemet". Och det i sin tur oroar lilla barnet kolossalt.

Gör vad du ska men snabbare, dröj inte kvar. Ut, bort :!: Träna in en glad, hurtig, kvittrande effektiv, rytmisk ramsa, som är kemiskt fri från frågetecken. Servera den i ett svep gånger fyra och sätt sedan på musik. Högt och rejält, utan sång men med massor av orkester :wink: Tvinga dig att skrota både vargar och överkoncentration och UTGÅ från att lilla barnet NATURLIGTVIS sover så gott. Gör annat. Gå efter klockan, ingenting annat, och dra tillbaks öronen från tröskeln en gång för alla :!: (De hittar nog dit ändå, om det verkligen skulle behövas :shock: :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bonnmoran
Kontakt:

Några ytterligare undringar

Inlägg av bonnmoran »

Tack för alla råd!

Hon somnade idag efter ca 1,5 timmar. Och väcktes efter nyttjande av marginalkvart. Hon var trött och inte helt nöjd. Kör på imorgon igen, samma tid...

Är alltså bekräftelseramsan fortfarande lika viktig? Borde hon inte vid det här laget veta vad som gäller? Har inte givit bekräftelseramsa.

Jag måste hämta storebror kl. 14.00 tre dagar i veckan. Så sömnen måste, i sin helhet infalla före 13.30 eller efter 14.30 annars funkar det inte rent praktiskt. Hm... skall tänka på saken. Sömn 14.30-16.00 alt. 16.30. Blir inte det lite sent med tanke på natten.... Hm... jag får testa några dagar till med att backa ännu mera.
Gäst

Kanske...

Inlägg av Gäst »

Kanske ha lur mellan 12 och 13.30 och förlänga natten till 12 timmar? Eller tidigarelägga godmorgon lite?

/Pea
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tror som Pea, hon är inte trött så tidigt på förmiddagen!
Eftersom lägg-tiden inte är innan 20.30 bör det inte vara problem att ha luren senare, efter dagishämtningen.
Eller, som Pea skriver 12-13.30. En timme framåt kan göra underverk!!

Det kanske går att hämta storebror en halvtimme tidigare annars?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"