Börja med gröt på kvällen komplettera m

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
baby2005

Börja med gröt på kvällen komplettera m

Inlägg av baby2005 »

Hej nu har jag äntligen hittat denna del av forumet, tänk att jag missat det helt :shock: :D

Vi ska börja med smakisar om 2 veckor (ska på semester resa först och det känns bekvämt att amma då :wink: ). Gossen har då också fyllt 4 månader.

Jag undrar om det är någon med erfarenhet av att börja med gröt på kvällen redan i början av smakisar?
Ska man i förebyggande syfte då ge katrinplommonpure som smakis vid lunch?
Jag vet inte hur det fungerar men tycker det låter logiskt att bli hård i magen när man övergår från flytande till lite mer fast föda...men vad vet jag :wink:
Hur har ni gjort?

Jag har problem att få den lille att bli riktigt mätt vid middagsmålet kl 17.30, nu behandlar han det som ett mellanmål. Han lägger tyngdpunkt på sena lunch målet vid 14.00 och sedan vid 21.30 (som jag inte lyckats får bort ännu :oops: men det är en annan historia)
Tänkte då att gröt på kvällen kanske skulle hjälpa. Vad tror ni?
Ska även kura så att han fåt sova hela natten och tänkte införa gröt på kvällen samtidigt, allt på en gång alltså, eller är det för ambitiöst? :D
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag började med lite smakisar på dagen och lite gröt med frukt i på kvällen när Lovisa var 4,5 månader. Det gick jättebra! Först funderade jag om hon nån gång skulle förstå det där med att svälja men det tog bara någon dag så gick det bättre och bättre.
Jag gjorde egen havregrynsgröt med lite skrapat päron eller katrinplommonpuré i till kvällen. Rätt snart åt hon nästan en vuxenportion!
Lovisa har aldrig fått problem av att vara hård i magen som jag märkt men det blir ju helt klart snabbt skillnad på bajset när de börjar äta vanlig mat... Ett tips som kanske är lite kontroversiellt (men det sprider sig mer och mer i tv, radio och tidningar!) är att prova att sätta bebisen på pottan efter sömn och efter maten! Jag blev hur paff som helst när vi gjorde det och Lovisa började trycka :o Det verkar som om själva hukpositionen utlöser nästan en reflex att baja... Prova! En kompis märkte att det gick mycket lättare för hennes son att bajsa på pottan. Han grät nästan när han skulle till men sen gick det jättebra!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
baby2005

Inlägg av baby2005 »

Hej Krümel och Tack för ditt svar! Smart att blanda i lite päron eller katrinplommon puree direkt i gröten, allt på en gång låter bra :D

Det "kontroversiella" tippset kan vara bra att ha och ta till om det skulle krisa också! :D
Mata

Inlägg av Mata »

Började ge min dotter smakportioner vid 4 mån, måttligt intresse dock, men redan första dagen efter SHN-kuren fick hon superaptit och började äta massvis! Jättekul! Jag blandar oxå katrinplommon i gröten, men det skulle jag nog inte gjort om det inte var så att hon har hela sitt lilla liv vart väldigt långsam, men det har facktiskt blivit bättre sen hon fått fast föda. Innan när jag bara amma kom det något torrt och illaluktande ca 3 ggr månaden, nu är det ca var fjärde dag. Är man normalmagad behöver man väl inte överdriva så med plommonintaget kanske.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"