Ovanlig bebis?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MLeijon

Ovanlig bebis?

Inlägg av MLeijon »

Jag startade kuren nu igår. Min son är snart 1 år och har bara krånglat med sömnen.. Och är fullt på det klara att det är vårt fel :P

Men grejen är nu att när jag skulle börja kuren igår så behövde jag bara buffa 8 min, ramsa 4x och sedan gjorde jag inget mer. Jag lyssnade och han klagade men var aldrig ledsen, tvärtom! Han var glad mellan varven. Jag la ner honom prick 19 och han somnade 19.55. Nu är klockan 04.35 och han har fortfarande inte vaknat?! Han har gnytt till ett par gånger men aldrig vaknat till.

Ska jag få en jobbig natt i morgon eller får min sambo en jobbig dag? Jag var förberedd att buffa och ramsa mig trött som en gnu! Hmm..

Jag är lite förvirrad..
mumintrollet

Re: Ovanlig bebis?

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Och varmt välkommen hit :heart:

Jaa vet du :) Det måste ju inte alls gå till som i boken :lol: Det händer rätt ofta att barn känner av den skärpta attityden från föräldrarna och som en följd på det, ändrar beteendet. Då ni bestämde er för att kura var ni taggade till tänder och han kände väl av er säkerhet och orubbliga attityd.
Ingen kan säga vad som kommer att hända nästa natt. Tänk på att fortfarande förmedla ett lugn. Lägg buffandet mer i bordslådan och låt ramsan ta över! :)
Glad får man vara och muttra får man för sig själv vid läggning. Endast om han ropar på hjälp eller låter ledsen får han en ramsa så han vet att ni finns kvar!
Håll schemat exakt och var noga med att vara konsekventa hela tiden även om han verkar vara ett "lätt" fall. Många barn kan få sk. återfall efter några utsövda nätter. Som om de sovit bort sin värsta sömnbrist och sedan ha krafter att ställa extra frågor ifall saker verkligen är som de ska. Det gäller som förälder att vara väldigt stadig på handen och inte själv oroa sig över att det "inte funkar" :) Svara hans frågor med ramsa och se till att alltid få sista ordet nu till en början.
Var mycket ute på dagarna. Låt honom vara delaktig i det ni gör hemma så han verkligen känner sig behövd och se till att han får mycket fysiska utmaningar under dagens lopp. Då sover man gott och har god aptit - en gynnsam cirkel för oss alla ;)

Återkom gärna med frågor ifall det är något ni undrar över!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
MLeijon

Inlägg av MLeijon »

Tack för snabbt svar!
Han sov hela natten till vi gjorde morgon kl 6.30! Han var glad men ville nog sova vidare för han ville inte lyfta huvudet från sängen även om han hade ett leende att bjuda på :)
Dock har det varit lite krångel med dagslurarna för att min sambo har lätt för att bli arg och är osäker på metoden. Jag har varit tvungen att sova men har fått ingripa och guida första luren och andra. Men jag tycker ändå att vi har gjort framsteg och att han svarar på rätt saker. Jag är ändå oerhört positiv till den här kuren och fast besluten att den ska funka. Så jag ger inte upp. Det är ju ändå min son som är fokus här!

Tusen tack för stöd här på forumet när man har en sambo som är osäker på om det här ens kommer funka! Jag hade gärna tagit allt själv men jag kan ju inte vara uppe i över två dygn..

Vill bara säga tack :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Härligt att höra att det gick så bra på natten!

Vikten av att föräldern har rätt attityd är guldvärd så det är bra om du klarar av att guida sambon lite ;) Alternativt kan han ta ut lillen då han är vaken så får du sova under tiden och så sköter du läggnignarna. Huvudsaken att sonen känner av att ni är lugna och trygga och konsekventa med vad ni håller på med. Oberoende hur man nattar eller lugnar sina barn är ju det det allra viktigaste! ;)
Kanske sambon är mer av typen som tror då han ser och hoppar på tåget då han ser resultat!
Som tips rekommenderar jag även att skaffa Barnaboken av Anna - där finns en massa handfasta råd om hur vardagen ser ut med barn från 0-16 :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"