Tvillingtips????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
P?iivi

Tvillingtips????

Inlägg av P?iivi »

:?: HUR gör man kuren på tvillingar??? :?: De är nu 6 månader och sover i varsin spjälsäng i vårat sovrum sedan 1 v (inga problem). De matas ej på natten (fr. 23-6) och det har de heller inga problem med. De somnar med mycket liten hjälp vid 19.15 punktligt varje kväll, "nattningen" tar ett par minuter/barn. Vi tar upp och matar dem vid 23.
Det svåra är dels att de väcker varandra om den ena låter alltför högt och dels att de vaknar till under natten...oftast många gånger mellan 3-6. När den ena sover hela natten med bara ett uppvak, så vaknar den andra 3-4 ggr istället och så tvärom.
Jag har svårt att låta en väcka den andra och tar då ofta upp den som låter för mycket för att den inte ska förstöra sömnen för den andra....*suck*
Ska man kura dem en och en i skilda rum eller vad har ni med erfarenhet för förslag???
P?iivi

Inlägg av P?iivi »

:?: Finns det ingen tvillingförälder här som kan tipsa? Snälla?
ia

Inlägg av ia »

Hej Paiivi!

Ar har inne och laser for forsta gangen pa manader, och som vanligt lar jag mig massor!

jag vet att bade Anna och Mammut Maria rader att tvillingar ska kuras i samma rum. Men vi delade pa vara tvillingar under kuren och holl dem i olika andar av huset helt enkelt for att det blev for jobbigt for oss, alltsa for mamma och pappa. Vi hade "vakt" for varsitt barn och det fungerade bast for var del de forsta natterna. Pa sa vis riskerade de inte att vacka varandra heller, ju.

Var lillkille fattade galoppen direkt -- efter ett par, tre natter bara -- medan var lilla tjej envisades med vargtimmen i 5-6 veckor. Sa vi holl dem var for sig ett bra tag. Det var dock inga som helst problem att flytta ihop dem senare, och de hade kunnat vara ihop anda fran borjan om vi hade valt att gora sa. Det var bara de forsta natterna som de var kansliga, att de latt triggade varandra om du forstar vad jag menar. Men ganska snart sov bada igenom i princip vad an den andre hittade pa under natten.

lycka till, det kommer att ga finfint hur ni an valjer att gora (Attityden! :D )

Maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ia :D Härligt att ha dig här igen :lol: Och tack för goda synpynkter och råd :lol:

Nu sover ju barnen redan tillsammans, men i ert rum - vilket jag ser som en mindre bra idé. Det är nog dessvärre inte de som stör varandra i första hand utan ni som stör dem :shock: - både med er fysiska närvaro och givetvis när ni tar upp den ena för att den inte ska störa den andra. Barnet som tas upp ges ett motsägande besked och tror att antingen har morgonen kommit eller också ska det "räddas" undan vad det nu är.

Försök skärma av er själva :idea: och tassa diskret in och lägg er så att barnen tror att ni inte är där. Det är inte meningen att de ska kunna se er (eller varandra).

Vaknas det och frågas, så snabbt ut och ramsa utifrån :idea: Ramsa båda över en kam. Ta inte upp. Inom ett antal nätter sover de förbi varandras frågor därför att era betryggande ramsor ger svaren.

Så ta inte upp, och håll tiderna, gör glada morgnar och skrattiga läggningar - läs gärna på om kuren i mina introduktioner och/eller i Sova hela natten-boken :!: Där framgår också att de verkligen inte behöver något 23-mål längre :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"