Svårt att förlänga natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

Svårt att förlänga natten

Inlägg av Mamma L »

Hej :P

För ca 1 vecka sedan bestämmde vi att vi skulle förlänga natten från 10 timmar till 11 för våranson som är 5 månader (jag vet att vi kunde ha gjort det för en hel månad sedan :? ) anledningen till att vi inte gjort det förr, är att vi inte har lyckats komma över vargtimmesstrul (och till på köpet började han vända sig på rygg i sängen för ca 1 vecka sedan :? )
Men trots att vi gjorde om schemat då för drygt en vecka sedan vill det inte sätta sig :?:
Vi har tänkt oss en natt som börjar 19.30 och slutar 06.30 men de gamla vanorna sitter som berget :?
Kvällen går i och för sig hyfsat, då han somnar efter ca 10-15 minuters snackande (och det känns helt ok)
Men sämre är det med mornarna då han ofta fortfarande vaknar både 04.00 och 05.00 och sedan 06.00, då vi hade morgon förut och då är det tämligen omöjligt att få honom att somna om.
Kan erkänna att vi fuskat en del och tagit upp honom kl 06.00 och gett honom mat i våran säng och det har hänt ett par gånger att han somnat om då och sovit fram till 07.00.
Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan den här nya tiden på morgonen sätter sig? Det känns lite jobbigt att han ska behöva bli ledsen varje morgon innan vi tar upp honom och att vi ska behöva ramsa oss igenom en halvtimme varje morgon under en längre period (vi höll oss strikt till tiden under ca 5 dagar innan jag tyvärr gav upp och började fuska men såg inget resultat)
Tips mottages tacksamt :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej mamma L,

Du får nog stå på dig. Kämpade ett bra tag med vartimman med min dotter. ï en period över en timma varja morgon!

Det som gjorde susen för mig var en halv timmas tidigare lägning samt total mörkläggning!! Så lägg honom klockan19.00och sätt upp mörka gardiner om inte redan har det. :!:

Sen användejag både ramsa och musik på morgonen. Det funkade också bra.

Vargtimman är dock fortfarande Rebekkas svaga punkt! Om det är nåt som strualar, så är det just där, men det är sällan. Man kan få till det även om det känns svårt att genomföra! Det är så skönt närman får gå in och väcka dem på morgonen!
:D :D

Lycka till

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Tack för svar Ulrika :P

Jag ska ta och testa med att lägga honom redan kl 19.00, mörklagt har vi.

Jag är lite skeptisk till att det kommer att gå, eftersom, nu när jag lägger honom kl 19.30 i stället för 20.00, som förut tycker jag att han vaknar ännu lite tidigare, precis som att han bara klarar max 10 timmar utan mat?
Men å andra sidan kan jag inte se att han ska kunna äta mer än han gör heller, jag ammar men ger plusvälling (från 6 mån) efter varje mål (puré mitt på dagen) och han klämmer 250 ml plusvälling efter att han ätit från båda brösten på kvällen kl 19.00 :shock:

Jag antar att det är lite mer beslutsamhet från min sida som gäller, det gäller bara att hitta orken :sleep:
När jag tänker efter, hur ska han kunna veta att det är kl 06.30 som gäller, när jag inte visar tydligt att så är fallet.
Jag får helt enkelt bestämma mig och sedan får det ta så lång tid det tar. :twisted:
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"