Strejk...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Karolina

Strejk...

Inlägg av Karolina »

Jag skulle behöva lite råd angående en 20 månaders liten arbetare.

På morgonen hemma hos oss har det gått till så att jag och flickorna har gått ut i stallet och fodrat hästarna medans maken fixar gröten.
På sista tiden har minstingen tagit egna och rätt vildsinta intiativ, öppna boxdörrar, gömma sig och andra bus.
Vi provade med - Ojdå är dörren till hästen öppen då måste vi stänga den så att han inte kan smita. Vi visade om och om igen hur man gör och beundrade högljutt resultatet när hon jobbade, men så fort fokus inte var på henne utan på arbetet, stack hon iväg.
Efter att det hållit på så en vecka och jag började bli rädd att hon skulle kunna skada sig, sa vi att nu var det pappas tur att få hjälp istället. Han kunde absolut inte klara att göra frukost till alla själv. Så Lillan fick frukosttjänst istället.
Problemet är att hon uppfattar det som en degradering, hon är jätteledsen när hon inte får följa med ut till hästarna på morgonen. Frukost tänker hon verkligen inte göra (i går kastade hon till och med en ost på pappa :wink: ) Frustrationen sitter i i flera timmar på förmiddagen, ingenting är roligt. Fodringen har ju varit hennes jobb sedan hon var 1 månad.....

Hon är ensam med mig i stallet 2 timmar mitt på dagen då 5 åringen är på förskolan, och den tiden då det bara är hon och jag fungerar jättebra. Men då är också alla hästar ute i hagen så risken att kan skada sig mycket mindre, så då har jag nog en mer avslappnad attityd till hennes upptåg.

Har jag gjort det här alldeles tokigt?? :oops:
Har någon några tips?

mvh Karolina
Tre flickor, 90, 00, 04
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Grundregeln är ju "flytta saken inte barnet", och hur passar nu det in i sammanhanget undrar väl du... :-k
Jo, jag tänkte ifall man kunde sätta någon slags hasp på dörrarna, så hon inte kan och når att öppna? Jag vet inte alls hur en dörr till en häst funkar, det kanske inte går, rent praktiskt?
Man ska ju inte hindra om det inte är livsfarligt, men det här kan ju faktiskt vara livsfarligt!

Du har inte alls gjort det här alldeles tokigt! Helt suveränt med ojdå, och berömmet när det blir rätt, det är precis så du ska göra! Men ändå, när livsfara hotar...

Kanske varianten "Ojdå, råkade du öppna dörren (flera gånger) och sedan "Ja, då kan du tyvärr inte vara med", och en nogsamt uppföljd förvisning på det?

Någon annan med bra idéer?? Tycker mest jag svamlar... :roll:
LO är väl hästtjej?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"