Hej hej
Vi har nu kört kuren för ca en månad sen o allt känns jättebra. Vargtimman krånglar lite då o då, d v s han vaknar till o gnölar lite o ibland behövs ramsan, oftast inte. Sen väcker vi honom vid sju (vi har natt 19-07). Vårt stora problem nu är att han är allt svårare att få att somna vid sin fm-lur. Vårt schema ser ut som följer:
19-07 natt
07,30 frukost
09-10,30 fm-lur
12 lunch
13,30-14,30 em-lur
15 mellis
18 gröt
19-07 natt
Nu är ju Wille precis nio månader så han ska, enligt AW, ha ca 14 h sömn per dygn. Jag måste alltså ändra lite i schemat, inte så lite heller, som det känns nu. Wille sover i vagnen som förut, d v s på rygg o vi går på en promenad. Idag tog det 30 min innan han somnade o det var mest vrål hela hela tiden, tills han vek ner sig. Inge kul, han har ju förut somnat utan att gråta alls, så det känns inte alls roligt nu. När kommer det här att han "vet" att han ska sova den tiden o somnar fort? Trodde att det skulle ha kommit nu när det gått över en månad. Eller är det schemat som det är fel på?
Funderar nu på om jag ska försöka lägga honom inne o på mage i spjälsängen o ha honom sovandes där istället? Vår vagn gör att han inte kan ligga på mage i den. Sen är det väl en fördel om han kan somna utan att vi måste gå på promenad oxå.
Vilka tider ska jag då ha sömnen på?
Sen funderar jag oxå på att han kanske bara behöver sova en gång om dagen, men då två timmar istället? Eller är det för tidigt, när han är nio månader?
Glada hälsningar
Marita Eriksson
mamma till Wille, 041217
När kan de börja sova en gång om dagen?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Schemat ser bra ut, så när som på em-luren på 1 tim; det är inget naturligt sömnrytmspass. Förslag: 45 min eller 1,5 tim.
En lur om dagen räcker inte. Du får ha en fm-lur och möjligen en mycket kort (5 eller 20 min) på em.
Det här går strålande, och du är så duktig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej hej
Tack för ditt svar! Jag ska kolla upp det här med vagn, men du tycker alltså inte att de ska sova inne i spjälsängen då?
De senaste två dagarna så har han inte alls velat somna på nån av dagslurarna. Jag går o går i över en halvtimme o han är arg o ledsen om vartannat. Jag vet inte vad jag ska göra, nu idag så blev jag så trött o less så jag tog upp honom ur vagnen o la honom i spjälsängen. Drog för persiennen, dvs mörkade lite, men inte så mörkt som det brukar vara vid natten, o hittade på nån ramsa, Nu ska Wille sova, vi ses om en stund, som jag sa x4. Han skrek o tittade lååångt efter mig när jag gick ut o drog igen dörren, låg o skrek en stund, ramsade igen o efter ett par gånger så somnade han. Det jag nu undrar är, oavsett om jag har en vagn där han kan ligga på mage eller inte, ska det inte märkas på honom att han är trött de tider som han ska sova enligt schemat som vi nu haft i fem-sex veckor? Har läst nånstans att man börjar märka på dem att de börjar bli gnöliga o trötta o då visar det sig vara dags för deras lur. (Wille kan vara gnölig lite nu o då, misstänker att det är tänderna som spökar, har precis fått en framtand uppe o en till på väg att spricka igenom, men sen har väl även barn dåliga dagar.) Jag har inte märkt nånting sånt på honom o då undrar jag vad jag gör för fel? Sen när det dessutom tar, i mitt tycke, väldigt lång tid för honom att somna så funderar man ju ännu mer.
Usch, va jag känner att jag frågar en massa konstiga saker o skriver in här om minsta lilla grej. Grejen är väl att nu när jag väl fått smak på det här med att sömnen funkar, tuuuuuusen tack, Anna
, så vill jag ju inget annat!
Marita Eriksson
mamma till Wille, 041217
Tack för ditt svar! Jag ska kolla upp det här med vagn, men du tycker alltså inte att de ska sova inne i spjälsängen då?
De senaste två dagarna så har han inte alls velat somna på nån av dagslurarna. Jag går o går i över en halvtimme o han är arg o ledsen om vartannat. Jag vet inte vad jag ska göra, nu idag så blev jag så trött o less så jag tog upp honom ur vagnen o la honom i spjälsängen. Drog för persiennen, dvs mörkade lite, men inte så mörkt som det brukar vara vid natten, o hittade på nån ramsa, Nu ska Wille sova, vi ses om en stund, som jag sa x4. Han skrek o tittade lååångt efter mig när jag gick ut o drog igen dörren, låg o skrek en stund, ramsade igen o efter ett par gånger så somnade han. Det jag nu undrar är, oavsett om jag har en vagn där han kan ligga på mage eller inte, ska det inte märkas på honom att han är trött de tider som han ska sova enligt schemat som vi nu haft i fem-sex veckor? Har läst nånstans att man börjar märka på dem att de börjar bli gnöliga o trötta o då visar det sig vara dags för deras lur. (Wille kan vara gnölig lite nu o då, misstänker att det är tänderna som spökar, har precis fått en framtand uppe o en till på väg att spricka igenom, men sen har väl även barn dåliga dagar.) Jag har inte märkt nånting sånt på honom o då undrar jag vad jag gör för fel? Sen när det dessutom tar, i mitt tycke, väldigt lång tid för honom att somna så funderar man ju ännu mer.
Usch, va jag känner att jag frågar en massa konstiga saker o skriver in här om minsta lilla grej. Grejen är väl att nu när jag väl fått smak på det här med att sömnen funkar, tuuuuuusen tack, Anna
Marita Eriksson
mamma till Wille, 041217
Hej!
Jag tycker att det ser ut som att ni har för tätt mellan hans sovpass. Bara två timmar mellan morgon och första luren. Jag skulle tro att han helt enkelt inte är trött när du lägger honom kl 9. Två lurar behöver han nog , som AW skrev, ett tag till. Inte förrän vid 1-årsåldern brukar de klara sig med en lur per dag.
Jag skulle föreslå följande schema:
07.00 morgon
10.00-11.30 sova
15.00-15.45 sova
19.00 natt
Jag skulle också föreslå att ni börjar ge honom riktigt middag istället för gröt, det brukar de behöva när de är så stora som 9 mån. Men det är ju en annan fråga
Lycka till!
Jag tycker att det ser ut som att ni har för tätt mellan hans sovpass. Bara två timmar mellan morgon och första luren. Jag skulle tro att han helt enkelt inte är trött när du lägger honom kl 9. Två lurar behöver han nog , som AW skrev, ett tag till. Inte förrän vid 1-årsåldern brukar de klara sig med en lur per dag.
Jag skulle föreslå följande schema:
07.00 morgon
10.00-11.30 sova
15.00-15.45 sova
19.00 natt
Jag skulle också föreslå att ni börjar ge honom riktigt middag istället för gröt, det brukar de behöva när de är så stora som 9 mån. Men det är ju en annan fråga
Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej!
När min son var 6-7 månader slutade vi att sova ute i vagnen eftersom jag tyckte han sov sämre i den en i spjälsängen. Han sov då båda sina lurar inomhus i spjälsängen,vilket har fungerat toppen för honom.Han är nu 14 månader och det är i stort sätt aldrig något strul. Ibland är det enklare att anpassa sig lite efter barnet. Liggvagnen blir rätt trång också. Sonen somnar inte alltid på en gång när man lägger honom utan han sitter och grejar lite först och det funkar ju bra i spjälsängen.
Marie
När min son var 6-7 månader slutade vi att sova ute i vagnen eftersom jag tyckte han sov sämre i den en i spjälsängen. Han sov då båda sina lurar inomhus i spjälsängen,vilket har fungerat toppen för honom.Han är nu 14 månader och det är i stort sätt aldrig något strul. Ibland är det enklare att anpassa sig lite efter barnet. Liggvagnen blir rätt trång också. Sonen somnar inte alltid på en gång när man lägger honom utan han sitter och grejar lite först och det funkar ju bra i spjälsängen.
Marie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Son nr 2 f?dd i april -06
Hej där!
Jag har ganska nyss kurat sonen på 9 månader, o det har gått fint. Schemat har suttit i ryggmärgen och följts med marginalkvart. Nu har morgonlurarna börjat stöka, han vägrar sova o jag tänkte att han kanske bara behöver 2 dagslurar istället för 3. Så här har vårt schema sett ut hittills:
7:00 frukost
08:15 bröstmjölk i flaska
08:30-10:00 sova
10:00 mellanmål
12:00-12:45 sova
13:00 lunch
15:00 mellanmål
16-17 sova
17:45 middag
18:45 kv'ällsvälling
19:00 sova natt
Idag gick det inte alls att få honom att sova 8:30, han låg o var vaken ända till 10:00. Eller rättare sagt, han stod upp i sängen o såg väldigt pigg ut. Så jag ändrade schemat som nu (sedan idag då) ser ut som följer:
08:30 bröstmjölk i flaska
10:30-11:30 sova (alternativt 10:30-11:15)
12:00 lunch
14:00 mellanmål
14:30-15:30 sova (alternativt 14:30-16:00, men då sover han ju lite för mycket på dagen, eller???)
17:00 middag
18:45 kvällsvälling
Maken o jag är oense om detta, o eftersom det är han som är föräldraledig nu kanske jag trampade på hans ömma tår...Går det bra att ändra schemat bara så där från en dag till en annan. Jag kanske var dum som ändrade idag.
/Zanna
Jag har ganska nyss kurat sonen på 9 månader, o det har gått fint. Schemat har suttit i ryggmärgen och följts med marginalkvart. Nu har morgonlurarna börjat stöka, han vägrar sova o jag tänkte att han kanske bara behöver 2 dagslurar istället för 3. Så här har vårt schema sett ut hittills:
08:15 bröstmjölk i flaska
08:30-10:00 sova
12:00-12:45 sova
13:00 lunch
15:00 mellanmål
16-17 sova
17:45 middag
18:45 kv'ällsvälling
Idag gick det inte alls att få honom att sova 8:30, han låg o var vaken ända till 10:00. Eller rättare sagt, han stod upp i sängen o såg väldigt pigg ut. Så jag ändrade schemat som nu (sedan idag då) ser ut som följer:
08:30 bröstmjölk i flaska
10:30-11:30 sova (alternativt 10:30-11:15)
12:00 lunch
14:00 mellanmål
14:30-15:30 sova (alternativt 14:30-16:00, men då sover han ju lite för mycket på dagen, eller???)
17:00 middag
18:45 kvällsvälling
Maken o jag är oense om detta, o eftersom det är han som är föräldraledig nu kanske jag trampade på hans ömma tår...Går det bra att ändra schemat bara så där från en dag till en annan. Jag kanske var dum som ändrade idag.
/Zanna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Visst, maersnp - han kan absolut sova inne i spjälsängen. Det bestämmer du. Jag tänkte bara att det dels kan vara skönt för honom att sova i friska luften en gång om dagen, dels att du blev lite mer rörlig.
Hur som helst kan du glömma ryggläget nu, det funkar inte längre
Minns att om och när han vaknar till i vagnen, ska han inte kunna se någonting alls, helst. Många täcker över med mörkt tyg.
Vänta aldrig på att han ska verka trött
Min det är som sagt ingenting att vänta på eller utgå ifrån.
Inte heller ska du utgå ifrån att tandsprickningen ställer till några som helst problem. Det är en naturlig sak. Utsövda barn tar inget extra för nya tänder, tvärtom
Odla skrattet-till-go´nattet (även litegrann inför lurarna) - ditt eget också
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022