Skor?!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Mindy

Skor?!!

Inlägg av Mindy »

Jag blir vansinnig på att inte hitta några skor som passar! :twisted: Har någon något smart tips på skor till en 11-månaders med tjocka fötter, mkt hög hålfot. (Det kanske alla små har men...)

Jag har provat många begagnade skor och ett par nya. Dragkedja fram, kardborre fram, högre och lägre kängor men alla bara åker av.
Jag måste ta en eller ett par storlekar större än vad han har för att foten ska rymmas på höjden och då blir det ju så att skon åker av i stället.

Räknar skotillverkarna med att 10/11-månaders bara ska sitta i vagnen, eller? :evil: Även om inte Simon kan gå själv ännu så går han gärna ute och styr vagnen och skinntofflor blir lätt blöta. Vi är mycket ute så det här är ett problem.

Något märke som kan rekommenderas?
Tack! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kavats klassiska barnsko är värd varenda krona! Underbara som minne efter användning dessutom!

:idea: Det är jättebra att ärva kläder och annat men just skor "ska" man köpa nya. Skon ska anpassa sig efter barnets egen fot - har någon klampat omkring i skorna innan så blir skon felanpassad!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det där med att köpa ny sko gäller väl bara när barnet har blivit äldre och verkligen använt skorna. Läste ngt om det för ett tag sedan... undrar vart??? Medans de var små och inte använde skorna så länge har jag i alla fall för mig att det inte var ngn fara att använda begagnat.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mia75

Inlägg av mia75 »

Snörskor är att föredra, de är lättare att få att sitta bra. Adidas har bra skor tycker jag, även för bebisar. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:!: :!: Kavat :!: :!:

Det är det absolut ENDA min lilla tjockfotade unge kan ha! Taskigt för henne att brås på sin elefantmorsa... 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Aha - Sagomamma! Det är DÄRFÖR jag också gillar Kavat - mina barn har mina Mammutfötter :lol: !
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: :wink:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Samma här - Kavat.

Hela familjen har ankfötter :roll:

Första skon blev den klassiska, höga snörskon. Funkar kanon när de skall lära sig gå.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Precis Marie H - det är DEN skon jag menar :P !
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! på tal om skor.... vad har era barn för typ av skor nu när vädret är lite skiftande?

Bianca hade kavats "vårkänga" men när jag hämtade henne på dagis i fredags så var hon kall om fötterna...Så
Vi var och köpte kavats vinterkängor idag! :wink:
De är ju fodrade :shock: kanske för varma nu, vad tror ni?

Kom på detta när vi kommit hem med de nya fina skorna.... :oops:
Jag tänkte på någon slags "övergångssko" men jag kan inte tänka ut vad det skulle vara för sko....???? Kan ni hjälpa mig?

tack på förhand/tallo
Caroline 22 ?r, mamma till Bianca :heart: 2 ?r den 20/8-05
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Tack för alla svar!
MarieH och Mammut; menar ni typ den här :?:
http://www.kavat.com/vinter06/1985.htm
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej Mindy!
Vilken bra hemsida, den hade jag inte sett.

Vi hade den här: http://kavat.ebutik.se/?artnr=2105&ref= ... egory%3D24, eftersom stumpan började gå på senvintern. Den du visar ser kanon ut för vinterbruk, tycker jag.

Tallo; vi körde den ofodrade med tjockare sockar i (och väl infettad => vattenavstötande) under hela vårperioden.

Ja, inte är det lätt med skor... Speciellt när fötterna tar ett tillväxtskutt på drygt en storlek två veckor efter man köpt ett par som då var lite stora :roll:

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
lillan

Inlägg av lillan »

Hej Mindy!
Har här ett litet tipps på en bra sko åxå, det är kuoma skorna.
Väldigt bra för breda "ankfötter" som alla mina barn har varit så lyckligt lottade att få... :D
Ett plus i kanten är att de är väldigt lättskötta, kan vara i torkskåp, tvättas och ändå bibehålla sin form och sin funktion.
med vänliga hälsningar "lillan"
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ja, då var det ju det där med att växa också. :roll:
Om vi ska köpa vinterkängor för 500 kr vore det ju kul om han kunde ha dem åtminstone fram till jul. Mätte foten idag och från hälsporren till stortån är den 11 cm.
Känns det rimligt att köpa stl 19 då med innerstorlek 12,9 cm eller säger det bara poff å så kan han inte ha dem? :? Visste jag att han kunde gå i dem skapligt så kan man ju ta stl 20 på en gång.

Ja, ni som har sett Mammut-fötterna avancera, hur skulle ni ha gjort? :lol:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

lillan:

Kuoma säger du? Har jag aldrig hört talas om, trots att jag flitigt letat alternativ för min bredfotade ankunge! Skulle vara roligt att kolla upp, vet du var de säljs eller om de har en hemsida till och med kanske?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"