18 månader och med extremt tidiga vanor!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

18 månader och med extremt tidiga vanor!

Inlägg av Mamma Anna »

Våran lillebror är en man med mycket tidiga vanor. Redan vid 5-tiden på morgonen ställer han sig upp i sängen och ropar på "godis" (=välling) :roll:

Han har alltid älskat sin middagssömn och varit uppe i så mycket som tre timmar om dagen. Jag har börjat begränsa det på så vis att jag väcker honom efter två timmar nu, men han sover ändå inte mer än tolv timmar per dygn sammanlagt. Är inte det för lite när man är så liten som han?

Dygnet ser nu ut som följer:

Vaknar någon gång mellan 05 och 06.
Lägger sig någon gång mellan 10 och 11 och sover cirka två timmar.
Lägger sig för kvällen cirka kl 19.

Han är aldrig ordentligt "kurad", men somnar bra ändå och sover för det mesta hela nätterna (ibland kan man behöva peta in hans napp).

Skall jag göra på något annat sätt än som jag redan gör eller är det en tidsfråga innan vi får sova lite längre på morgnarna?? :?: :?: :?:
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Du har ju varit här ett tag och säkert läst många inlägg om kuren.
Som du skriver så sover han för lite. Han behöver ca 13,5 timme per dygn.

När barn vaknar i vargtimmen (som ju infaller mellan 4 och 6 på morgonen) tror de ofta att de är utvilade. Men det är de inte. Det visar han ju inte kminst genom att han skulle kunna sova tre timmar mitt på dagen.

Jag tycker att du ska köra en morgon-sovar-kur. Så fort du hör att han vaknar så talar du (med en ramsa) om för honom att det inte är morgon än. Han kommer ju att undra vad som händer, men har du bestämt dig för att han behöver sova lite till, så kommer han att köpa det också (fast det kommer säkert ta några dagar).

Läs på ordentligt och ta till dig alla begrepp och lär dig hur och när de ska användas.


/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"