Trubbel med buffning innan kurstart.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
crystaleye83

Trubbel med buffning innan kurstart.

Inlägg av crystaleye83 »

Hej. Vi har en son på 10 månader som vi vill shn-kura. Vi har försökt i flera veckor att hitta en tidpunkt där vi båda föräldrar känner oss så pålästa och utvilade som möjligt. Under tiden har vi känt på buffningen en aning. En aning är nog att säga det milt. I början fungerade det jättebra med bara buffning. Han somnade på 7 min. Men allteftersom tiden gick så blev det sämre och sämre. Nu har det gått så långt att han börjar gallskrika direkt vi lägger ner honom i spjälsängen. Jag har helt slutat att buffa honom och börjat vagga honom till sömns i min famn igen.

Som det är nu så känns det inte bra att buffa eftersom han inte tar emot det utan fortsätter att gallskrika och sprattla. Sprattla gör han också när man försöker göra solfjädern. :( Nu när jag skriver känns det rätt så hopplöst för det verkar som om vi "förstört" vår sons shn-start med buffningstjuvstarten.

Sonen är annars en jätteaktiv krabat som äter bra och sover bra under dagen. Dagtid vagnas han till sömns utomhus. Det är egentligen bara nätterna som krånglar. Efter att han somnat kan han vakna ca 4-5 gånger per natt. Jag, mamman, börjar vara rätt så utmattad av att vara vaken så många gånger varje natt.

Hur ska vi göra för att komma igång? Ska vi bara kämpa oss igenom hans gallskrik när det känns som om vi gör honom illa? Vi skulle uppskatta lite råd från någon som är mera erfarna shn-kurare än vi. :D

Tack på förhand!
Shn-noviserna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Trubbel med buffning innan kurstart.

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Nej, ni har inte förstört någonting, men ni har inte direkt gjort nytta heller :roll: Det där "testandet" betyder att det är ni som frågar (i handling) och barnet som ska svara (bekräfta att gör rätt) och den gubben går inte. Den är inte snäll mot barnet :!: Så han protesterar. Det är ni som ska bevaka HANS intressen här i världen, inte han era.

Så lägg ner, ta en paus, kör på som vanligt tills ni känner att NU, nu är det dags :wink: :lol:

Och då ska ni ha läst Sova hela natten-boken från pärm till pärm och om igen och en gång till, tills ögonen blöder (nåja) och tills ni känner er 100% säkra på att ni vet exakt vad ni gör och VARFÖR, när ni väl kör igång. Då och bara då kan ni förmedla den säkerhet - Attityden av Självklarhet - som tillåter honom att äntligen, äntligen kunna känna sig säker för liv och lem, våga lita på att vargen (faran) inte kommer åt honom utan hålls på behörigt avstånd av er, och slappna av i ro, trygghet och lugn och - alldeles snart - prima glädje.

LYCKA TILL när ni fattat Beslutet, det välunderbyggda, och det beger sig \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
crystaleye83

Inlägg av crystaleye83 »

Hej. Tack för ditt svar. Det var skönt att höra att allt går att reda upp även om man börjat lite galet :D

Nu har vi i alla fall kört igång med att kura. Vi är inne på tredje dagen nu och allt har gått jättebra. Är oerhört förvånad över att det gick så bra trots vår miss innan påbörjad kur. Vi pausade med buffning ca 3 veckor innan vi började kura honom "på riktigt".

Första natten så tog det ca 45 min att få honom att somna och då sova han ända fram till kl 6 på morgonen utan avbrott. Men då började han krångla och eftersom hans dag är 07-21 så tog vi upp honom vid halv 7. Inte riktigt enligt "regelboken" men så blir det ibland. Dag 1 var han aningens gnälligare och fruktansvärt trött.

Natt två somnade han på 10 min men vaknade 3 ggr under natten. En av gångerna somnade han om själv den andra behövdes en ramsa och den tredje vid 6-tiden tog det en halvtimme för honom att somna men då blev jag faktiskt tvungen att gå in och solfjädra honom 2 ggr + att han fick flera ramsor. Dagen gick lite bättre, vi hade en aningens piggare påg. =D>
Det var bara mamman som var så fruktanvärt trött. :sleep:

Nu inatt den tredje natten ville han ha en bekräftelse vid halv 12 men efter det sov han utan avbrott ända till kl 7. Somnade också på 10 min denna natt. So far so good får man väl säga :P

Nu har jag en fråga. Vi bor ganska smått och sonen har sin säng i vårt sovrum. Med mörkläggningsgardiner fästa i taket runt sängen. Så nu funderar jag hur det blir med "ramsandet" efter att vi flyttat in till sovrummet igen. Om han vaknar på natten och behöver en ramsa blir vi tvungna att stiga upp ur sängen och ge den från utsidan av rummet? Eller kan man ge den direkt från sängen? Kommer inte ihåg om jag såg något skrivet om det i boken.

TACK!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Det bästa är om de små kan ha eget rum ,men bor man trångt så gör man! 8) Och inte ska ni väl behöva stiga upp...

jag har ingen direkt erfarenhet av att ramsa i rummet, men med en attityd av självklarhet ska det ju oxå funka! 8)

Men ni får kanske vara beredda på extra frågor... Vadå?? Hallå? Är ni här inne i mitt rum? Ni skulle ju hålla vakt utanför?? :| :evil: :roll: :shock:

Men då svarar ni vi är här utanför tältduken och har STENKOLL! Sov du! :mrgreen: 8) :mrgreen: 8) med ramsan...

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"