Hej!
Jag är bosatt i finland och här utkommer FPA (försäkringskassans motsvarighet) med ett infoblad till alla hushåll, och i nyaste nummret finns en artikel om Anna Wahlgren.
Den lyder som följer:
"Barn har rätt att vara till nytta
Det räcker inte med att barn är älskade- de måste också vara behövda. Det är kungstanken hos svenska barngurun Anna Wahlgren. Nu är hon aktuell med en ny bok där hon lär ut sin metod för att lära småbarn sova.
Anna går man inte förbi på gatan utan att vända sig om. Det är inte så ofta men ser en hårt sminkad kvinna i sextioårsålden med nässmycke och fotsid brun sammtesklänning i medeltida skärning.
Jag ser Anna livs levande för första gången när hon är i Vasa på föreläsningsturné för att göra reklam för sin nya sömnbok. Wahlgren har skrivit många romaner, men mest känd är hon för sin föräldrahandbok Barnaboken som kom ut för drygt 20 år sen, och som det fortfarande trycks nya upplagor av.
Jag tyckte det var underbart att läsa Barnaboken då jag själv fick barn. Den var så annorlunda än de där sterila och opersonliga föräldrahandböckerna med dimmiga bilder av lyckliga mammor och barn, som till innehållet var så utrslätade att de i slutändan inte sade nånting alls.
Självlärd i föräldraskap
Tvärt emot de flesta föräldraboksförfattare är Anna Wahlgren inte rädd för att säga vad hon tycker. Hon är väldigt säker på sin sak- ibland håller man med- ibland inte- men just därför blir det aldrig tråkigt att läsa barnaboken. Dessutom är det en stor tröst att hon själv på vissa punkter är långtifrån vår bild av den perfekta modern: hon har rökt under alla sina graviditeter, varit gift sju gånger och i början av sitt moderskap var hon väldigt osäker.
-Jag kan stolt säga att jag inte har någon examen. Mina nio barn har varit mitt universitet och alla teorier i boken har jag kommit fram till själv. Jag hade själv en mycket olycklig barndom och är ett levande bevis för att man kan bli en bra förälder trots det, säger Wahlgren.
Ingen curling
Det är inte heller så ofta man läser så avancerad samhällskritik i en föräldrahandbok som Anna Wahlgren levererar. Hon påpekar att industrialiseringen har skilt åt familj och arbete och att det i slutändan drabbar barnen som inte har någon plats i vårt högproduktiva samhälle. De slussas till dagis och har egentligen ingen annan funktion än att växa upp till harmoniska vuxna som börjar jobba och betala skatt. Visserligen är barn idag högt älskade, men det kan bara delvis lindra den känsla av meningslöshet som följer av att man inte är behövd.
-Mitt råd är att ta med barnen till det dagliga arbetet. Låt dem hjälpa till med maten, städa eller plocka varor i affären. Allt sådant får dem att känna sig behövda och viktiga.
Anna Wahlgren har alltså aldrig varit någon curlingförälder. Har man nio barn är det knappast heller så lätt att ge femstjärnig service åt dem alla.
- Däremot har jag kanske curlat mina äkta män och se hur illa det gick, säger hon och river ner stora skrattsalvor hos publiken.
Buffa rumpan
Idag är alla de egna barnen vuxna, men Anna Wahlgren har fortsatt att ägna sig åt små barn. Många har besökt henne och fått hjälp att lära sig sova, och ännufler har blivit hjälpta över internet. Hennes insomningsmetod med att buffa rumpan är numera välkänd.
-Jag har tagit det som min uppgift att utrota skrikmetoden. Spädbarn ska inte lämnas i sängen för att skrika, eftersom de skriker av överlevnadsångest. Man ska inte heller ta upp dem för då signalerar man att sängen är en farlig plats.
Nej istället ska små barn buffas rytmiskt i rumpan, vilket lugnar dem (metoden fungerar vet en som provat)Föräldern ska signalera: Du kan lugnt somna, jag vakar över dig och skyddar dig från allt ont.
"sova hela natten " heter hennes senaste bok där metoden demonstreras ingående.
Anna Jeanne Berglund
mera info om Anna Wahlgren och boken finns på annawalgren.com."
=D> =D> =D> =D>
Týcker själv att det är trevligt med bra info och recension av anna som komplement till allt tråkigt som skrivs hela tiden.
Barn har rätt att vara till nytta
-
Katarina-Mamma duracell
- Kontakt:
Barn har rätt att vara till nytta
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tack för trevlig läsning! Verkligen bra skrivet: kort men ändå var allt med som inte får missas och dessutom med personlig färg
Lite avundsjuk på er i Finland... tänk om man fått nåt sånt från Svenska Försäkringskassan
Och så har ni väl ganska barnvänligt föräldrapengssystem för att ta hand om era småbarn själva om jag inte minns fel...?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
-
Katarina-Mamma duracell
- Kontakt:
jo vi har ett ganska bra system, vi har något som kallas för hemvårdsstöd, dvs den mamma som väljer att vara hemma med sina barn istället för att sätta dem i dagvård när de fyllt 10månader får ett stöd på motsvarande 3000kr i månaden fram till barnet är tre år fyllda. Dessutom får jag som förälder använda detta hemvårdsstöd till tex privatvård, om min mamma eller som i mitt fall, svärmor tog hand om barnet de dagar jag jobbar extra för min inkomst så kan jag använda hemvårdsstödet som dagvårdslön till henne. Funkar jättebra då hon är förtidspensionär. Synd att sverige inte har något liknande, då systemet gör att många väljer att vara hemma med sitt barn, och dagvård för barn under tre år är ganska liten. men det finns för den som väljer att jobba, så vi har ett vårdsystem som jag vet många i sverige önskar att få liknande 
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
"FPA-tidningen ges ut till alla finlandssvenska hem. (Finns säkert en motsvarighet på finska.) FPA är den instans som handhar utbetalning av barnbidrag, sjukpenning, pension och dyl. Det står i artikeln att du uppskattar vårt hemvårdsstöd som vi får fr o m att barnen är 9 mån fram till 3 år. Det rör sig om ca 250 euro i månaden, så summan är inte stor, men tanken är god. Och för barnens skull går det ju att leva billigt på många sätt. Att bada bastu vid sommarstugan är lika roligt som att besöka en dyr spa-inrättnng.
Vet du förresten att vi i Finland får en s k moderskapsförpackning? Då man hunnit halvvägs i graviditetn får man via FPA söka om 'lådan', som den kallas i folkmun. 'Lådan' innehåller alltfrån sängkläder, babylotion, söta sparkdräkter till blöjor och kondomer (det sistnämnda kunde tas ort med tanke på den sjunkande nativitet vi bras med här på landsbygden!). 'Lådan' är gjord av hårdkartong och i botten finns en madrass. Är man lite sykunnig kan man snabbt fixa till en söt liten säng till den nyfödda av lådan. Ja, det om finska statens present till oss mammor."
Samma mamma reflekterar vidare:
"I förra veckan var jag på en mamma-baby-träff (=en klagomur). Jag gick på samma träffar när första barnet var litet. Då var det positiv stämning i gruppen. De flesta bebisar sov och åt som folk. En del lade t o m sina bebisar att sova på mage. Men nu tycktes det ha spårat ur totalt! Vår lille var den ende bebisen bland tio andra som sover hela natten + tre lurar på dagen. Det vanligaste var att bebisarna sov 20/30/45 min i stöten! Sen åt de mellan 2 till 20 gånger på natten. En mamma sa att hon var glad att hennes lille (5 mån) var vaken så mycket på dagen och ville vara i famnen hela tiden: 'Han är ju bara liten en gång'. Jag undrar hur glad hon är kl 5 på e m när sambon kommer hem och honn knappt har hunnit borsta håret. Idag kom samma mamma lommandes till gympan. Hon var helt yrvaken. Lilla barnet var hos sin farmor. Mamman hade förstås tagit tillfället i akt och slocknat på soffan.
En annan sak jag funderade över efter träffen var att några av bebisarna var riktiga paddor. Alltså jättetjocka och inte det minsta rörliga. Deras kära mödrar klagade dessutom på att de inte åt nån riktig mat. Bara ville ha bröstet. Det lilla de sov, sov de naturligtvis också på rygg. Tja, bara en liten fundering. Men det köndes på något vis 'onaturligt' eller vad jag ska kalla det.
Då jag ser en halvårsbaby brukar jag genast söka kontalt och prata, busa, skratta... Det hade jag ingen lust med med de här bebisarna. Kanske är det jag som är konstig?!"
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022