Dagmamma eller dagis??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
malinls

Dagmamma eller dagis??

Inlägg av malinls »

jag och min man sitter och diskuterar vad som är bäst för vår lille guldklimp: dagis eller dagmamma? Han ska börja nästa höst när han är två år gammal. Jag är själv inget dagisbarn, utan var hemma med mamma, bror och två dagbarn under uppväxten. Dagis anser jag vara en bra verksamhet som jag är positiv till. Jag jobbar själv inom skolvärlden och har bara mött engagerade, urduktiga förskollärare som brinner för "sina barn" och sin verksamhet. MEN! Vad är bäst för just VÅR lille gosse? Vår tanke är att låta honom gå till kvarterets dagmamma (som verkar jättebra och vars dagbarn vi träffar på lekplatsen varje dag) för att se om detta passar honom och sätta honom i förskola först när han är lite äldre. Vad anser du; Anna - och alla ni andra mammor - dagmamma eller dagis??
Tack för dina tips i övrigt, Anna! Har haft en del nattstrul (mycket pga sjukdom hos busungen), men tog på mig "attityden" först när gossen var 10 månader (ja, jag VET... :) :oops: ), men nu sover han jättegott i egen säng i eget rum! Fantastiskt :D !
/M
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, mig ska du nog inte fråga - jag är förmodligen det här landets mest etablerade dagismotståndare (för barn under tre år) sedan snart tre decennier. 1977 vände jag alldeles själv upp och ner på Sverige med en dagisdebatt i TV som delade landet i två läger. Tyvärr inte så mycket för och emot dagis för (alltför) små barn som för och emot Anna Wahlgren :evil: :lol: :lol: :lol:

Då som nu försökte jag göra mig till språkrör för de små barnen och tala i deras intresse. En så hemlik miljö som möjligt är ligger i barnens intresse. Helst det egna hemmet :wink: :lol:

Vad om är bäst för just er lilla guldklimp - det kan ju heller ingen annan svara på. Bara ni själva, skulle jag tro. Inklusive lilla guldklimpen, som kommer att tala om det för er. Inte i teporin och inte i förväg, men i praktiken, om du förstår :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Tack för varma ord, ska jag ju verkligen också säga :lol: Och PRIS OCH BERÖM för fantastiskt fint jobb med så goda, sköna nätter för lilla barnet och er alla :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"