HJÄLP (!!) han hatar ramsan (8 månaders, kurnatt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinpelin

HJÄLP (!!) han hatar ramsan (8 månaders, kurnatt

Inlägg av Elinpelin »

Hej!

Natt ett tog sambon. Natt två, natten lördag-söndag, tog jag. Jag vet att det egentligen ska vara samma person som tar de två första nätterna men nu blev det såhär. Sambon var alldeles för utmattad...

Axel blev ganska omgående lugn då jag buffade några tag men tokförtvivlad när han hörde ramsan. Jag buffade igen flera ggr (vet att det ska vara kristilldelning andra natten men det kändes verkligen inte som att ramsan tog. Och så tänkte jag att eftersom jag var "ny" så kanske jag inte riktigt kunde ta vid där sambon slutade??). Han blev lugn av buffningen men började gallskrika så snart han hörde ramsan. Det känsdes som att den nog det var betingad men inte med att somna utan vid att bli lämnad (han är väldigt mammaig just nu). Fortsatte i vart fall och försökte att inte släppa in någon varg. Tillslut efter ca 20 minuter tystnade sonen plötsligt och jag sa bekräftelseramsan men vet inte om han redan hunnit somna.

00.43 vaknade han. Fortsatt stor förtvivlan då han hörde ramsan. Jag buffade även några ggr då han skrek upp sig alldeles. Han lugnade sig men blev jätteledsen och upprörd då han hörde ramsan. Han tystnade och jag sa bekräftelseramsan varpå han omedelbart skrek i högan sky igen. Detta upprepade sig några ggr - tystnad- bekräftelseramsa-skrik. Tillslut tystnade han dock inte igen utan stod upp i sängen och skrek :roll: . Klockan 02.10 (ja jag vet, ni får skälla på mig :oops: ) så gav jag upp... och klappade honom på ryggen tills han snart somnade (försökte sluta preciiiis innan - för att iallafall gör a nåt rätt... :cry: ) och sa ingen ramsa...(kändes vid dethär laget som att den inte nådde fram föer 5 öre, i vart fall inte på något bra sätt.) Hur skulle jag ha gjort. Absolut inte som jag gjorde antar jag...men hur....? :?: :?:

Axel sov nu vidare till 4.20 då han vaknade till och gnydde, vet inte om han ens var vaken. Jag säa ramsan och det var tyst.

5..28 vaknar han och börjar gnälla och smågråta. Jag går in och buffar. Dumt kanske. Men eftersom det var den tiden som han blev klarvaken (och ledsen) natt 1 så kändes det som att jag ville få honom att somna om. Efter maratonpasset mellan 00.43-2.10 då ramsan inte tagit (utan bara gjort honom förtvivlad) och jag tillslut misslyckats med att härda ut så har jag själv en hel flock vargar runt mig och hoppar över ramsan igen...

5.37 vaknar han till och gråter lite men han har somnat om innan jag hunnit göra vare sig det ena eller andra.

6.56 hör jag att han börjar röra sig därinne. Vi stornmar in och gör morgon.

Hjälp, hjäp, hjälp. Hur ska jag attackera natt tre. vad gör man med en unge som efter två nätter uppenbarligen inte accocierar ramsan med att somna utan blir jätteledsen varje gång han hör den, även om han varit lugn innan? Hur får jag tag på attityden av självklarhet igen?? Känns som att jag är på väg att överge hela alltihop eftersom jag känner mig osäker på hur jag ska hantera det faktum att ramsan inte tar (på rätt sätt). Olika röstlägen har jag prövat, han verkar bli lika ledsen och arg hursomhelst. Kloka råd! Snälla! :?
Elin - Mamma till en pojke f?dd 1/1-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här var en väldigt halvhjärtad start, som nog dessvärre gör mer skada än nytta. Bara din rubrik säger en del om din attityd :cry: Jag föreslår att ni per omgående lägger ner projektet och återtar det vid ett senare tillfälle då ni är betydligt bättre pålästa, har övat både ramsa och allt annat till fulländning och framför allt er egen motivation. Tanken var att hjälpa och lugna barnet - inte att barnet skulle lugna er :!:

Det finns en anledning till att den sakligaste av föräldrarna, EN och samma person ska ta de första två nätterna, då - under andra natten - ramsan ska ta över. Det duger inte aytt ändra på det bara för att man känner sig "utmattad". Då usätter man barnet för två första-nätter med vidhängande förvirring och dokumenterad uppgivenhet och okunskap. Inte snällt :shock:

Så radikal bakläxa får ni och vänligen misshandla inte SHN-kuren på det här viset - jag blir nästan lika arg som lilla älsklingen mycket riktigt blev :!: :evil: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Usch då... :(
Dethär blev visst inte så bra.
Men jag hade faktiskt visst köpt och läst i boken men du har förstås helt helt rätt i att vi borde laddat mer och förberett oss mer :oops: :( .
Attityden av självklarhet brast redan innan vi startade tror jag.

Jo vi kände att det inte vart bra och har backat. Håller dock fast vid att lilleman ska sova i sin säng, inte tas upp ur sängen (utan lugnas där han är) och inte ammas på natten. Och i natt har han faktiskt bara vaknat en gång att jämföra med 8-10. Men någon sova hela natten-kur blev det inte den här gången.

Och det känns ledsamt att vi bara gjorde honom arg och förvirrad :(
Morsan

Inlägg av Morsan »

Om det fungerar för er ändå så behövs ju inte kuren. Man måste nog vara ruskigt motiverad. Vi blev väckta tre gånger i timmen på natten och det motiverade oss! Kuren gick finfint. Ändå vaknade vår kille bra mycket mera under natt två ska jag säga.

Det är som Anna säger, man måste läsa på tills man är störtsäker på vad man gör. Om ni ska försöka igen så fråga här först om ni är osäkra på något.
Jag hade inte boken utan läste bara varenda rad på forumet innan kurningen, sen vill man ju ha boken förstås!

Hälsningar Morsan
PS Jag tog de två första nätterna hos oss - inga problem, allt hänger på attityden...DS
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Tack morsan! :)
Ja vi hade nog inte tillräcklig attityd för att fixa kuren. Och det var förstås urdumt att byta person efter natt ett :oops: :( . Och jag har haft urdåligt samvete för att det blev så fel.

Men en bra sak är att lilleman i natt sovit 8 1/2 timmar i sträck och sen efter lite klappande somnat om! Han som vaknat varje- högst varannan timme. Så även om det inte blev någon kur så verkar det ha haft effekt att sluta amma nattetid, flytta honom till egen säng och att satsa på att lugna honom i hans egen säng och inte ta upp honom! :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, Elinpelin :D Du ska verkligen ha pris och beröm :lol: :lol: Fullkomligt briljant; här kurar du hur snyggt som helst utan att veta om det (nästan) :roll: :lol:

Så jubla, se inte tillbaka, gräm dig inte, njut av detta fantastiska och fortsätt precis så; framåt, framåt, lugnt och fint och utan att darra på manschetten. Och känn dig inte begrälad längre, tvärtom berömd :lol: :lol: :lol: (Kanske var lilla grälet vad som skulle till för att PANG :D lilla älsklingen skulle få sig Attityden serverad :?: :!: )

Det här tycker jag är SÅ roligt och jag är så glad :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

:D Tack Anna! :D
Grälet var nog så välförtjänt... :oops: :)
Men vad glad jag blir att jag får lite beröm också!! :D :D :D
Det hade varit så "lätt" att ge upp och plocka tillbaka honom till vår säng och amma natten lång....och jag är väldigt glad att vi inte gjorde det!!
Jag ser ljust på framtiden! Vi kommer att sova så gott allesammans! Tack igen! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"