1½ år og pjevs om morgenen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
troldemor

1½ år og pjevs om morgenen

Inlägg av troldemor »

Hej, vores ældste datter på 1½ år (som er blevet storesøster for snart 8 uger siden) er begyndt at vågne tidligt om morgenen med en klagende lyd. Jeg tjekker at der ikke er noget og når jeg ikke finder noget (varme/kulde, fyldt ble) så lader jeg hende sove videre. Vi har morgen kl. ca. 6.30, men har måske ikke været så præcise med at blive ved med at insistere på dette tidspunkt. De sidste par morgener er hun vågnet kl. 5.30 og remsen virker ikke. Hun siger bare denne klagende lyd - virker som hun kalder. Og måske er det det hun gør, fordi vi er endt med at tage hende op når hun har "klaget" for længe? Er der nogle med erfaringer for hvad man kan gøre i en sådan situation? En minikur hvor vi insisterer?

Måske skal jeg tilføje at hun nu for tiden ofte bliver lagt 18.30 (vi har nat kl. 19), da hun er meget træt efter en lang dag, hvor hun er i dagis. Der sover hun ofte en lidt for kort lur fra kl. 12 - tit ikke mere end 1 time og 20 min. - men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det, når hun ikke er hjemme. I weekenderne bliver hendes middagslur derfor også ofte for kort og hun vågner til tider med et skrig og er tydeligt ikke veludhvilet. Hvad kan jeg mon gøre for at hjælpe hende til at sove en anelse mere?

Er taknemmelig på forhånd for ethvert svar fra nogen med erfaringer om lignende. /Annemette
Mor til to fantastiske troldeunger - Augusta fra marts 04 (SHN ved 3 mdr, sover godt) og Vilma fra juli 05 (standardmodel fra start af, sover godt). K?reste med den vidunderlige mand og far Morten.
troldemor

Inlägg av troldemor »

Hej - ingen som svarer... :( men har delvist fået svar at Mammut Maria. Prøvede i dag at få Augusta til at sove videre til sin middagslur som hun tager hjemme i dag. Jeg gjorde som MM foreslår et andet sted: sagde "du har din Kaj (tøjdyret), dit tæppe, din dyne og du har Augusta, så kan du sove lidt til" (MMs remse ændret så den passer til os). Og det virkede helt vidunderligt enkelt. Tænker jeg kan gøre det samme om morgenen, hvis hun vågner til. Tak MM for dine svar her på forummet!! :D /Annemette
Mor til to fantastiske troldeunger - Augusta fra marts 04 (SHN ved 3 mdr, sover godt) og Vilma fra juli 05 (standardmodel fra start af, sover godt). K?reste med den vidunderlige mand og far Morten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för att du berättade att du i alla fall fick ett indirekt svar :lol:

Håll tiderna, vill jag tipsa dig om - det är fortfarande noga, särskilt om lilla Augusta har börjat stjäla av nattsömnen.

Och inskränk trafiken till ett intet. Titta till henne kan du göra när hon sover, inte när hon "klagar". Går du in på morgonen innan det är morgon, förvirrar du henne bara - och fortsätter hålla henne vaken. Antingen tror hon att det är morgon eller också att hon ska räddas undan vargen :!: Så öva upp ramsan, håll dig till den och begränsa allt annat till ett intet (som hon märker). I Tips på vägen kan du läsa lite om morgnarna.

Men som sagt, rucka absolut inte på tiderna, och gör dagis det kan du alltid lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen utan att det påverkar morgonen (annat än i så fall positivt) och utan att hon märker det. Det är enda gången man kan använda "marginalhalvtimme".

Ett litet barn sover aldrig längre på morgnarna därför att det hunnit bli övertrött eller har sovit för lite på dagen/kvällen :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
troldemor

Inlägg av troldemor »

Tak for svar rare Anna :D Vi skal øve remsen lidt op igen tror jeg for morgenstunden. De rykker lidt på tiderne - det vil sige, de hjælper ikke Augusta at sove om når hun er træt og vågner for tidligt :( - så det sidste stykke tid har hun været meget træt og er glad gået i seng med sin Kaj (en stor grøn tøj-groda som hun krammer hele natten omtrent) - kravler selv op på sengen og kan slet ikke vente og det er en halv time før sengetid for det meste i disse dage. Desuden har hun haft maveinfluenza og jeg tror faktisk at klagelyden kommer af det, for det har aftaget noget nu :D Men vi øver remsen op igen :!:

/Annemette
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"