Det här med att sova...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
IsaDenVisa
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 10:36
Ort: Ume

Det här med att sova...

Inlägg av IsaDenVisa »

Jag har tvillingpojkar på 3 veckor. Denniz och Jakob. Jakob behöver jag bara lägga i sängen så somnar han och sover hela natten alldeles av sig själv..Tills för ca3 veckor sedan vaknade Denniz en gång per natt...antingen om han åt vid 00 (jag tog upp honom för att få sova lite längre) så vaknade han inte förrän 4.
Men de senaste 3 veckorna,..Han vägrar sova..jag försöker vagga och vyssja och han skriker och spjärnar mot..men han är jättetrött...när han till sist somnar efter i bland timmar av vaggande så somnar han och jag lägger honom...det är då det börjar...Jag vet inte hur många gånger per natt jag får gå upp för att han skriker, men han har ögonen stängda, men tystnar inte förrän jag tar upp honom ...och så fortsätter det om jag lägger honom...
Jag vet varken ut eller in längre och vill att han ska få sova det han behöver för han är ju så trött på dagarna också!
Hur ska jag lära honom sova själv?? Vad ska jag göra??
Stolt mamma till Denniz & Jakob 050531
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen!
Jag antar att pojkarna är tre månader och inte tre veckor. :wink:

Mitt tips är att läsa på om Sova hela natten-kuren här på forumet (det som står under rubriken sova hela natten, som Anna W har skrivit) och förbereda dig väl. När du sedan känner att du kan och vet vad du gör så kör igång.
Ge båda så mycket mat det bara går ner och helst lite till.

Vi finns här för att svara på frågor och funderingar både inför kuren och under.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
IsaDenVisa
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 10:36
Ort: Ume

Inlägg av IsaDenVisa »

Tack så mycket..! Jo jag menade så klart 3 månader.. :D
Jag ska läsa på om sova hela natten metoden!
Stolt mamma till Denniz & Jakob 050531
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Välkommen sedan till Kurbarnens hjälpforum :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
IsaDenVisa
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 10:36
Ort: Ume

Inlägg av IsaDenVisa »

Nu har jag totalt brutit i hop, sitter bara och gråter. Jag tycker som synd om min lilla Denniz som är så trött...och vägrar sova.
Han gråter och skriker hysterisk och jag klarar inte av att lyssna..så jag tar upp honom och kramas, men han slutar inte.
Jag försökte i går vid läggdags att ge honom så mycket mat som bara gick..för jag skulle prova buffarna...Men då vägrar han äta något alls..antagligen för att han är så trött och han skrek och grät jättemycket. Då blir jag så förtvivlad att jag måste ta upp honom.
Och nu under dagen så har han sovit 1,5 timme vid olika tillfällen..och har varit jättelessen under hela dagen...nu vagnade jag honom och han har äntligen somnat.
Och medans Denniz har varit trött och lessen känner jag att Jakob hela tiden kommer på undantag..om han är lessen och börjar gråta så är det alltid Denniz som skriker högst och mest för att han är tröttast, så då blir det han som tas hand om först..
Jag känner mig helt värdelös som mamma nu och tycker så synd om båda pojkarna...! :(
Stolt mamma till Denniz & Jakob 050531
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Du är för det första inte alls värdelös som mamma! Du har hittat hit och bett om hjälp för den jobbiga situation ni verkar vara i och det tycker jag är att vara en bra mamma!

LÄS mer om sova-hela-natten-kuren och var säker på vad du gör innan du gör något alls. Den berömda Attityden verkar vara det du inte riktigt funnit än, så jobba stenhårt på den.

Lycka till!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Isobel :D

Det bästa vore om du införskaffade Sova hela natten-boken. Där har du en instruktions-dvd och massor med frågor och svar kring SHN-kuren, utöver själva kuren i detalj; allt du behöver på ett bräde.

Lille Denniz "vägrar" inte sova. Han behöver hjälp. Principen för Sova hela natten-kuren är enkel: man lugnar barnet där det ligger. Det kan du. Men du måste veta vad du gör och varför. Att tycka synd om barnet hjälper inte och att själv gråta sig förtvivlad hjälper inte heller, som du märker. Man måste sansa sig och ta ledningen, i barnets/barnens intressen. Det är lätt att säga men det är faktiskt inte så svårt att göra. Om man bara vet hur.

Försök få vila och ta sedan nya tag - DET taget :!: som verkligen hjälper, dig själv och er alla :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"