Har vår 2,5 åring sömnproblem?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Christine

Har vår 2,5 åring sömnproblem?

Inlägg av Christine »

Eller har vi inte "lärt" henne att sova själv? :oops: Nu orkar vi snart inte längre! Vi har en tjej född augusti -02 som vaknar 2-5 gånger per natt. Detta händer kanske 7 nätter av 8 och har varit så så länge jag kommer ihåg. Vi körde 5mm från början (vid ca 5 mån) och hon lärde sig snabbt att somna och somna om själv (tyckte vi, nu känner vi oss mera tveksamma till den metoden och kommer att använda SHN kuren på vår andra dotter).
Den äldre tjejen har haft napp sedan 9 månaders ålder, och från början handlade nattproblemen/uppvakningarna om att hon tappade den och inte hittade den igen. Vi har fått gå in stoppa i nappen och gå ut igen. Vi har försökt ta bort den men hon har varit så högljudd och uthållig i sina protester att det inte fungerat.
Fram till för en månad sedan var uppvakningarna nåt som vi läst oss till kan vara "nattskräck" (hon är på väg ur en 6-månaders intensiv trotsålder), dvs hon är nästan inte kontaktbar, vrålar, kastar saker, vill inte att man kommer nära, för att helt plötsligt somna.
De senaste veckorna handlar det mest om att hon gråter, småskriker förtvivlat och ropar på mamma eller pappa. Hon håller på länge varje gång och när det går för lång tid går min man upp och stoppar om henne och då tystnar hon, ibland vill hon kramas. Vissa gånger somnar hon om själv.
Hon har eget rum, lägger sig runt 19 och sover till 7 (45 min sova på dagis). Hon är pigg annars, men väldigt intensiv, har svårt att ta det lugnt.Hon somnar bra, vi har samma rutiner kväll efter kväll och har alltid haft det.
Vad kan vi göra, vi tycker vi har provat allt, utom SHN kuren, men är kan den användas i det här fallet :?: Eller kommer det att gå över med tiden :?:
Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Christine
Mamma till tv? flickor, AUG -02 ("5min metodad" dec -02 och nu "kurad" dec -04) och AUG -04 (shn-kurad jan -05)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Christine!
Din dotter låter som ett perfekt barn att köra SHN-kuren på, hon verkar verkligen fråga efter den! Läs på allt här på forument och varför inte köpa Annas barnaboken som just kommit ut i ny upplaga? Det är skönt att ha facit hemma och dessutom rolig läsning. Det hela handlar om att förmedla trygghet till dottern, trygghet i henne själv att somna, sova och somna om på egen hand, i trygg förvissning om att ni finns där för henne. Hur ni förmedlar detta lär ni er genom att läsa på ordentligt. När du och maken läst på och är taggade så finns det massor med folk här som gärna hjälper till med svar på frågor, pepping och stöd! Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Bustrollets Mamma

Låter EXAKT som min flicka....

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Precis så har hon också ALLTID varit. Fast 2-5 ggr var väl den "bra" perioden, innan dess var det typ 10-15 ggr....
Också det argsinta beteendet nattetid känns igen, såväl som skriken efter mamma osv.
Jag har inga bra råd att ge om varför de är såhär, för jag kan inte klura ut varför min egen dotter är det.
Men min teori är att hon är orolig och otrygg.
Jag har nu kämpat med kuren i två månader, med mycket skrik från henne och många tårar på natten från mig...
Men nu är vi nästan i hamn. Hon somnar lugnt på kvällen klockan 19.00 och sover mestadels lugnt fram till jag väcker henne klockan 07.00
Det händer ännu att hon vaknar och skriker men oftast är det inte länge och hon somnar om själv. Det har hänt då och då att jag fått gå in, men oftast går det att bara lägga henne ned och stoppa om henne och gå med ramsan. Då pratar vi om max 1 uppvaknande på en natt och det kanske 2 på 7 nätter.
Jag tycker absolut ni skall göra kuren. Men var beredda på att det inte alls behöver gå riktigt så fort och smärtfritt som det beskrivs, eftersom hon är äldre!
Lycka till!!!!!
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Christine!
Jag håller med bustrollets mamma om att er stora tjej verkar vara av den lite otryggare sorten och hon behöver mao mycket betryggande svar på sina oroliga frågor, svar från er tills hon vågar svara själv!
Jag tror det fanns en lathund för SHN-kuren för ett barn i din dotters ålder på gamla forumet, vet ej om det finns på den nya hemsidan men annars går det ju läsa sig till i barnaboken och på hemsidan.
Ramsar ni alls då hon vaknar? Annars föreslår jag att ni inför det, det är ett suveränt sätt att meddela barnet att "allt är bra, du kan tryggt somna om, mamma och pappa finns här, det är fortfarande natt och PÅ NATTEN SOVER MAN, BARA". Odla ramsan och använd den som ett goddag yxskaft-svar på vad än hon säger/skriker på natten. Man använder den ju även som bekräftelse när barnet tystnar och verkar vara på väg att somna och jag tror att den biten är extra viktig för er dotter. Ramsan är svaret på alla hennes "frågor" och det är HUR ni ramsar som ger tryggheten och där kommer attityden in. Att kunna lugnt och vänligt betryggande ramsa som besked VARJE gång hon vaknar är en konst ni snart övar upp (och att kunna låta så fast man sliter sitt hår, gråter floder och är beredd att dö för tre timmars ostörd sömn). Har hon "frågat", dvs skrikit länge och högljutt, kanske man får lägga in en ton av extra bestämdhet men ändock vänligt och betryggande.
Målet är ju att ni efter någon vecka inte skall behöva ramsa alls nattetid och jag tror absolut att ni kommer att nå dit om ni ger er den på det.
Bara för att hon sovit skruttigt jämt hittills måste hon inte göra det för alltid, hjälp er dotter till bra nätter!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Christine

Inlägg av Christine »

Tack för era svar och kommentarer. Vi har nu suttit fler kvällar, läst allt som går att läsa på den här sajten och kommit fram till följande:
- Fortsätta med sovtider 19- 7.
- Kvällsrutiner som vanligt, men inte avsluta i hennes rum, dvs sagoläsning i lekrummet. Förklara vad som ska hända (hon är väldigt verbal, pratar som en 3-4 åring, vi har aldrig "ramsat" tidigare)
- Lägga i hennes säng, lägga tillrätta på sidan, gonatt, sen använda ramsan x 4 på väg ut. Ramsa som svar på alla hennes frågor, rop, kommentarer, skrik. (vad gör man om hon kommer upp ur sängen? Det brukar hon inte göra, men man vet ju inte nu)
- Om hon vaknar på natten, använda ramsan som svar.

Vi började igår och vi är MYCKET motiverade!
Natt 1: Hon somnade utan problem, verkade inte tycka det var konstigt med ramsan och sov hela natten. Hon gör ju det ibland så vi får se hur det går framöver.

När det gäller om hon är trygg eller otrygg, så tror jag inte att hon är ett otryggt barn (och jag säger det inte bara för det är min dotter...) Hon är spexig och glad och oerhört viljestark. Trotsåldern har varit (är) ett helvete rent ut sagt. Vad man har sagt på BVC och vad jag tror, så är det bara trygga barn som kan trotsa så mycket och envist. Om hon är intensiv och viljestark på dagen, skulle hon ju också kunna vara det på natten.
Mamma till tv? flickor, AUG -02 ("5min metodad" dec -02 och nu "kurad" dec -04) och AUG -04 (shn-kurad jan -05)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter bra!

:idea: Angående trotsåldern så skulle jag vilja förelå kapitlet om det i Barnaboken - du skulle få mycket hjälp kan jag lova! Ja, även i boken "Anna Wahlgren OnLine" som är en guldgruva när man vill ha snabba och konkreta lösningar!

:D Lycka till!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Era tankar ser jättebra ut, endast små förändringar (vilket är bra) men troligen det som kommer att göra susen. När det gäller om hon kliver ur sängen så hugg henne direkt (om det blir ett stort problem får ni vakta utanför dörren) och LED tillbaka henne till sängen, (hon ska gå själv) vänligt men bestämt, läggning och gå sen direkt ut med ramsan. Detta kan behöva upprepas men det ska vara som med ramsan, mer eller mindre goddagyxskaft.
Det här fixar ni snabbt tror jag, fortsätt rapportera gärna!
Christine

2,5 åring med avtagande sömnproblem... +frå

Inlägg av Christine »

Sedan i onsdags har vi ändrat några småsaker i läggningsrutinerna, infört ramsa och nattlampa. Det har inte varit några problem att lägga henne och av de fem nätterna har hon sovit tre utan att höra av sig, en natt/morgon skrek hon vid 6-tiden och i natt runt midnatt (troligen för att lillasyster skrek). Vi vet inte vad som egentligen har hjälpt, nattlampan kanske har påverkat. Vi har ju inte behövt ramsa på natten förutom inatt. Blir hon så trygg av "kvällsramsandet"? Vad det än är så är vi jättenöjd och kommer att fortsätta samma rutiner framöver.
Två frågor: När hon skriker på natten och man måste upp, ska man bara ramsa utanför dörren eller inne i hennes rum, eller ska man lägga henne tillrätta och ramsa? Hur mycket ska man "ta" i henne? (så man inte räddar henne från vargen)
Nu till julen var tanken att hon ska sova i samma rum som farmor. Kan hon ramsa etc utan att tjejen blir förvirrad?
Jennie

Inlägg av Jennie »

Vilken lyckat resultat!!! :D Hon "svarar" ju jättebra på ramsan!

Om hon vaknar på natten så avvakta en stund, hon kanske bara pratar? Märker ni att hon jobbar upp sig till skrik så ramsa UTANFÖR dörren, gå endast in i yttersta nödfall :!: :!: :!:

Angående julen :arrow: Kan ni inte föröka ordna det så att hon får eget rum? Eller att det åtminstone kan vara ni föräldrar som sover i samma rum. Försök då att provisoriskt avgränsa hennes sovdel så att det är mörkt och att hon ej kan se er. Nu i början tror jag det kan vara bra med att det är ni som ramsar. Särskilt när ni är borta. Hon kommer då att fatta att här hos farmor är det likadant som hemma; PÅ NATTEN SOVER MAN 8)

Lycka till!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"