Fast i buffandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cillalind

Fast i buffandet

Inlägg av cillalind »

Jag har en pojke på 9 mån. Vi började kura 10/12 och är nu inne på dag 5 men jag är fast i buffandet och solfjädern. Ramsan fungerar inte. Första och andra natten vaknade han 2 ggr, 3:e natten 4 ggr och 4:e natten 5 ggr. Hur får jag ramsan att fungera?
Jesper 120310, Kurstart 10 dec 2012
Manfred10

Re: Fast i buffandet

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Skriv gärna in barnets födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur oxå så är det lättare att svara på dina inlägg i tråden.

Det är svårt att komma med en quick-fix. Gör så här så funkar ramsan. Ni är ännu tidigt i kurandet och beroende på hur ni hade det innan så är det kanske inte att begära att ramsan ska sitta klockrent redan nu.

Jag antar att ni har internationella SHN-boken? Hur har ni jobbat med kuren? Enligt boken eller nåt mittemellan?

Jag vill gärna se ert schema samt höra hur ni går till väga vid läggning och uppvak. Och hur era dagar ser ut mer i detalj... när är ni utomhus? Social delaktighet osv...

Välkommen tillbaka! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
cillalind

Inlägg av cillalind »

Så här ser vårt schema ut.
07.00 vakna
07.30 gröt
09.30 smörgås/frukt
10.00 sova
11.45 lunch
14.30 gröt
16.00 sova
17.45 middag
19.00 bad
19.30 gröt
20.00 sova

Vi har faktiskt ingen bok utan jag har läst Barnaboken, använt lathunden på internet och fått muntlig info av en vän som kurat 2 barn.

Oftast sker ett sovpass utomhus under en promenad. Under dagen leker han såväl själv som med föräldrar och andra småfolk. Han sover oftast ca 2 h och 45 min på dagen.

Innan läggning har vi badat, ätit gröt och busat. Jag säger ramsan en gång och lägger honom på magen i sängen som står i eget rum. Buffar tills jag känner att han slappnar av, gör solfjädern och ramsan 4 ggr varav 3 sista utanför dörren. Väntar på hans reaktion. Han är på väg att somna men så vänder han sig om och låter mer uppspelt än ledsen. Börjar jag säga ramsan blir han mer och mer ledsen. Går därför in, lägger honom tillrätta, buffar ca 10 ggr, gör solfjädern max 3 ggr, ramsan och går ut. Då brukar han somna innan jag sagt påminnelsen. Nattningen tar ca 20 min.

På natten när han vaknar så gör jag precis likadant som vid nattningen och det tar mellan 1-5 min innan han somnat om men jag hinner aldrig säga påminnelsen innan han somnat.

På morgonen väcker vi honom genom att ta upp honom ur sängen. På dagen vaknar han självmant.

Jag har instruerat Pappa att göra likadant men så här långt är det endast jag som gått upp på natten.
cillalind

Inlägg av cillalind »

I natt somnade han kl 20,20 och vaknade första gången kl 2. Inga problem att somna om efter att jag buffat, gjort solfjädern och ramsan. Sedan vaknade han kl 5, 5:15, 5:30 och 6:30. Samtliga gånger tog det ca 5 min innan han somnade om varav längst tid vid 6:30. Sonen väcktes kl 7 som ök. På förmiddagen ansvarade pappa för sonen och då fick han naturligtvis somna i famnen som han brukar, så gissa om jag är smått irriterad.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

hmmm ja, det underlättar ju förstås om ni föräldrar har samma strategi under kuren annars blir det liksom ganska omöjligt för sonen att fatta galoppen så att säga. Jag tycker att ni ska överväga att avbryta och läsa på mer i boken samt komma överens, du och din sambo/man om tagen.

:idea: Andra saker jag tänker på är, 9 månader, kan vara lite 8-månaders ångest som spökar, mer om den kan du läsa i Barnaboken. Men sova behöver man ju ändå. :wink:

:idea: Schemat; sömnbehovet ligger på 14 h/dygn. Måltiderna 4 st+nattslurk ska komma med ca 3,5h mellanrum och inte för långt ifrån lurarna. En klassisk shn-natt är 12h vilket lämnar 2 h till dagen, förslagsvis 2 h lunchlur mitt över dagen eller 20 min fm och 1,5 h över lunchen. Sovpassen bör komma 2,5 h från varandra och inte infalla för nära natten. Minst 2 lagade mål (riktig mat lunch och middag ex.) mat för så stora killar.

:idea: Hur långa är sovpassen på dagen? Ni har nu 11 h natt vilket ger 3 h över till dagen. Sovpassen dagtid ska helst vara på samma plats under kuren och inte ske under promenad, meningen är ju att liten ska lära sig somna och somna om själv. :wink:

:idea: Det är absolut dags att backa med buffandet. Redan tredje natten ska det vara slutbuffat.

Har ni läst här? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

och här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

:idea:
07.00 vakna
07.30 gröt
09.30 smörgås/frukt
10.00 sova om ni vill behålla 2 lurar skulla jag lägga denna redan 9.30.
11.45 lunch
14.30 gröt
16.00 sova lite väl sent att ha en andra lur klockan 16 om den sträcker sig så långt som till 17.45?
17.45 middag
19.00 bad
19.30 gröt
20.00 sova
Lite mer frågor från mig alltså. Men mitt bästa råd är, läs på mer och kom överens om HUR ni ska göra så att ni har samma strategi där hemma, annars kommer inte liten att förstås hur det här med sömnen hänger ihop. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"