bufffning - lugn på två minuter?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelBoB
Kontakt:

bufffning - lugn på två minuter?

Inlägg av HelBoB »

Hej,

det där med att lugna ett barn på 2 minuter med buffning, gäller det bara mindre barn.

Är nu inne på andra veckan av kuren, och enligt lathunden och andra beskrivningar så gäller inte buffning längre utan möjligtvis solfjädern i kris.

Jag tycker det är jobbigt med skrik vid läggning, och framför allt så blir det skrik på dags-lurarna. Detta kan ju bero på att hon inte är lika trött på dagarna ibland. Vid vissa tillfällen på dag-lurarna har jag då gått in (p.g.a att skriket förvärrats) och buffat tills hon lugnat ner sig och tystnat . Då har jag gått ut med ramsa-bekräftelse.

Nu tänkter jag nog istället låta henne sova ute i vagnen på dagarna för jag vill inte hamna i fler "skrika-när-man-somnar" övningar än den på kvällen. I vagnen somnar hon lättare, men inte alltid så snabbt. Hon ges ju iallafall tillfälle att sova.

FRÅGA-1 - är detta ok, eller är det bättre att lägga henne oftare i sängen, trots protester, så kanske hon lär sig somna där fortare?

FRÅGA - 2 - Buffning - skall det endast användas under de två första dagarna av kuren och sen aldrig mer eller?

Min dotter är 6, 5 månader.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Låter som om det går väldigt bra för er, grattis till lyckad insats! Såvitt jag har förstått så är buffning ingalunda förbjuden, men den skall ses som kristilldelning, dvs du buffar bara när barnet eller du själv håller på att arbeta upp sig till hysteri eller när inget annat funkar. Precis som du skriver mao, buffa till tystnad och så direkt ut med ramsa, det är väl helt ok! Många buffar tydligen några tag som besked "nu är det dags att sova" varje gång de lägger barnet, kanske det vore nåt för er?
Min lilleman (som jag enbart ramsar, har inte orkat försöka buffa ens, inte behövt heller efter att jag övat upp min skriktålighet lite....hehe) skriker också varje gång jag lägger honom (nej inte idag på eftermiddan, wow!). Jag brukar som sagt tolka det mer som "gorm", dvs lite bök innan han kommer till ro och det måste man ju kosta på dom. Jobba på din egen inställning, dvs varför tycker du det är så jobbigt att hon skriker? Nyttigt att tänka igenom, jag själv tror hela tiden att det är synd om honom och får läxa upp mig själv då och då.
Vad gäller sova inne eller ute borde du kunna variera om du vill. Min gosse sover alltid sina två första lurar ute, totalt 4,5 timme, detta för att jag tror att han sover bättre då och dessutom sover han bra på natten också om han fått mycket friskluft. De ska inte vara beroende av en viss plats för varje lur, så har jag uppfattat det iallafall. Dvs surväder - sova inne, goväder -sova ute, borde funka!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Även om vi lägger saga glad, så protesterar hon varje gång utan undantag! Men det är ju enda sättet för henne att komunicera på, tänk på det :!: Hade hon varit två år kanske hon hade sagt "jag VILL inte gå och lägga mig nu, vi har ju så roligt, måååste jag????" -och det är det hon gör nu också, fast i form av "skrik"!

Det betyder inte att hon är ledsen :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"