Hej!
Måste bara kolla en sak med er betr att ge fullkornsprodukter till barn i 1-års åldern. Både jag och min man äter fullkornsbröd och det har vi sedan 1 mån tillbaka även gett vår son. Vi har även gett honom fullkornspasta (spaghetti och ris). Nu läser vi i Fredrik Paulúns bok "Mat för ditt barn" att man inte bör ge små barn under 3 år alltför fiberrik kost. Han skriver att när barnet är så litet behöver det all energi det kan få i sig och att risken med en alltför fiberrik kost är att den mättar så mycket att barnet inte orkar få i sig den allsidiga kost det behöver för att växa och utvecklas. Han skriver vidare att för mycket fiberrik kost kan ge problem med mage och tarm.
Jag brukar "köpa" Paulúns resonemang och pga det blir jag nu lite orolig om vi är för ambitiösa med juniors kost? Vi åt själva inte fullkornspasta innan junior kom, men vill ju grunda bra matvanor så tidigt vi bara kan och har därför börjat (smakar helt ok!).
Vad anser ni om detta och hur gör ni?
Mvh
Kristin
Försiktig med fullkornsprod. för en 1-åring?
Försiktig med fullkornsprod. för en 1-åring?
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Oj då...
Har inget svar på din fråga men däremot så har min 2,5-åring fått precis samma mat som oss sen hon fyllde 1. Och vi äter mycket sällan helt vitt mjöl, alltså här är det mest fullkornsris och fullkornspasta, grovt bröd. Jag vet inte om det räknas som "alltför fiberrikt"? Hon verkar då må jättebra....äter massor och väger normalt, pigg som en mört och energisk så det räcker till för 3 tvååringar.
( Drygt 15 kg, antar det är normalt, har inte varit på bvc med henne på evigheter....) Hon är även alldeles normal i lilla magen.
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan