Nu ger jag upp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bj?rna

Nu ger jag upp!

Inlägg av Bj?rna »

Vi införde kuren för ca 3 veckor sedan och ett tag såg allt ut att gå fint. Schemat stämde och följdes, lillebror (10mån) somnade snabbt och sov 10-11 timmar i sträck, vaknade lite tidigt men somnade ganska ofta om och var alltså då i sängen sina 12 h.
För några dagar sedan blev lillebror sjuk, fick feber och lite snuva, men absolut inget allvarligt. Nu är allt som förbytt. Han somnar fortfarande ganska lätt med ramsan (så länge jag och inte pappa lägger honom). Men sen börjar cirkusen :( han vaknar första gången kring 22, (somnar 19.30) och sedan var och varannan timme. Förr har det inte krävts mycket för att han ska somna om, ofta bara en ramsa i dörren, nu händer det att vi måste buffa ett litet tag för att han ska lugna ner sig (jag VET vi ska ju egentligen inte :oops: men han är hysteriskt), så fort vi går ut med ramsan så blir han galen och gapar som besatt, han väcker alla, grannar, storasyster...
Sen så vaknar han till slut vid 5-tiden och vägrar att somna om. Dessutom har han svårt att hålla ut på sina dagslurar och sover bara 30-45 minuter istället för 1 1/2 timma.
Eftersom han sover så dåligt och alldeles för lite så är han sur som ättika hela dagarn och kräver att bli buren och är eländes klängig och jag som inte får sova heller orkar inte riktigt.

Maken tycker vi ska ge upp kuren, men jag har ju inget bra alternativ vad ska vi göra då??? Vad säger ni med erfarenhet? Gör vi något fel? Finns det något hopp? Vi är såååå trötta :cry:
Rakel med dotter och son (01 och 04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Se så - lugn bara lugn! Så här kan det självklart bli och då är det bara att först konstatera att han inte har ont i öronen. För det brukar komma efter en förkylning och yttra sej så som du beskriver. De vill helt enkelt inte ligga ner iom trycket som blir i örat då gör ont. Kolla upp det först - enklast är att trycka in den lilla flärpen :roll: som sitter vid vid ingången till örat. Har de ont då så kan det vara ont i örat eller öroninflammation. Näsdroppar hjälper mot tryck = ont i örat som INTE är inflammation; pröva och se om det hjälper!

:idea: I övrigt så är det bara att ta fram verktygslådan :D och använda verktygen så som de ska och behövs. Attityden ska fram den också och sedan är det "bara" att tuta vidare! Som sagt - kuren lär inte barnen att sova hela nätterna utan den lär föräldrarna hur de ska agera om barnet strular med sömnen. Så fram med kunskaperna så är detta snart förbi!

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"