Min yngsta är snart två månader (20 okt.) Min undran är helt kort om han helt enkelt är för liten för att köra SHN-kuren på? Jag har kört efter standardmodellen med ganska så lyckat resultat (det mindre lyckade är sömnen som inte varit så lång som den borde vissa gånger) idag och hade tänkt vagna honom i natt när det var dags för mat. Jag hade tänkt mig att han skulle sova mellan 23-07. Hittills har han (bra nätter) velat äta ung. 02.00 och 05.00. Ska jag inte ställa dessa krav på honom redan eller kan jag köra på?
Jättetacksam för svar!
Ställer jag för höga krav?
Ställer jag för höga krav?
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
-
Gäst
Är det kört nu?
Jag hoppas verkligen inte att det är kört, men frågan är hur lång tid det kommer att ta nu?
Lillkillen somnade som han skulle 22.30 (försökte hålla honom vaken till 22.45 men det gick bara inte). Vaknade första gången 02.00 (precis som alltid innan). Vagnade i ½ minut, somnade om lätt. Oj, var det så det skulle vara tänkte jag i mitt naiva huvud...
Nej, då, på't igen efter ett par minuter.
Första gångerna (3-4) gick det snabbt och lätt att få honom lugn men det tog bara nån minut så gick han på högre och högre för varje gång. Efter 35 minuter somnade han äntligen. Så var det lugnt fram till 04.00. Samma sak igen fast nu blev han snabbare ilsk. När jag hade vagnat i c:a 10 minuter tyckte jag att han var bra ilsk och lät dessutom ledsen, jag kände att jag ville kolla att han låg ordentligt i vagnen, släppte in lite lite ljus och där ligger han rätt på andningslarmet (själva sensorplattan), både lakan och tjocka filten (som jag använder som madrass) hade "vagnats bort" under hans lilla kropp. Tror sjutton det att det inte var bekvämt...
Försökte fixa till detta medan han var kvar i vagnen men det var helt omöjligt... Lugnade honom så att han inte skrek och tog sedan upp honom till mig. Ammade en kortis så att han skulle bli lugn och glad igen. Efter ett par minuter gick jag upp, bäddade om vagnen och la tillbaka honom. Han somnade om själv direkt. Där sov han sedan till 06.30 då jag tog upp honom och började programmet.
Innebär detta att det kommer att ta jättelång tid för honom att fatta vinken om att sova hela nätterna?
Natten var jobbig men mest för att jag visste att storebror låg och sov i rummet brevid och jag ville inte väcka honom... Själv är jag peppad och vill verkligen få detta att funka.
Jag är rätt ny på detta med AW och SHN så alla tips och råd är välkomna!
Tack!
Första gångerna (3-4) gick det snabbt och lätt att få honom lugn men det tog bara nån minut så gick han på högre och högre för varje gång. Efter 35 minuter somnade han äntligen. Så var det lugnt fram till 04.00. Samma sak igen fast nu blev han snabbare ilsk. När jag hade vagnat i c:a 10 minuter tyckte jag att han var bra ilsk och lät dessutom ledsen, jag kände att jag ville kolla att han låg ordentligt i vagnen, släppte in lite lite ljus och där ligger han rätt på andningslarmet (själva sensorplattan), både lakan och tjocka filten (som jag använder som madrass) hade "vagnats bort" under hans lilla kropp. Tror sjutton det att det inte var bekvämt...
Innebär detta att det kommer att ta jättelång tid för honom att fatta vinken om att sova hela nätterna?
Jag är rätt ny på detta med AW och SHN så alla tips och råd är välkomna!
Tack!
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
-
Gäst
Vad det gäller storebror - hur gammal är han? Berätta för honom vad som är i görningen! "Vet du vad?!? Nu ska vi lära lilleror att sova och då kan det hända att han skriker lite på natten. Men det är inget som du behöver bry dej om - det där fixar jag vet du! Så du kan lugnt sova vidare! Och glömmer du det och vaknar ändå så kommer jag in och påminner dej - ska vi säga så? Bra!" Är han sådär runt 3 år (och över) så kan han få repetera "Hur var det nu vi sa? Vad var det lillebror skulle lära sej? Kan du berätta? Jaha! Och vad gör du om du vaknar och hör att han skriker? JAHA! Då sover du vidare för mamma fixar ju det där! Just det, BRA!" Man kan ta några rundor på det temat varje dag under några dagar och vid natningen.
Andra natten och det har faktiskt gått helt ok. Han vaknade som vanligt vid 02.00 (ung.) men somnade om efter tre vagningar. Sov till 03.15. Efter det vagnade jag ungefär var 5 minut under ganska lång tid. Han skrek dock aldrig riktigt högt utan protesterade lite milt bara. Sen sov han till 05.30 då han vaknade utan att skrika. Låg i vagnen och sög lite på några fingrar bara. Utnyttjade kvarten (nåja, kanske lite mer...
) och tog upp honom medan han fortfarande var glad.
Känner mig spänd inför de kommande nätterna. Håller tummarna för att det inte ska bli värre än så här. I såna fall kommer jag att överleva!
Är så glad att jag blev introducerad till AW's Barnaboken redan innan pojken föddes (tack syster!!). Var skeptisk men det fungerar ju! Pojken somnar (nästan alltid) av sig själv utan vagning eller buffning, och nu ser jag snart fram emot lugna nätter!
Måste man införa ramsan om allt fungerar bra? D.v.s om han fortsätter att somna av sig själv?
Känner mig spänd inför de kommande nätterna. Håller tummarna för att det inte ska bli värre än så här. I såna fall kommer jag att överleva!
Är så glad att jag blev introducerad till AW's Barnaboken redan innan pojken föddes (tack syster!!). Var skeptisk men det fungerar ju! Pojken somnar (nästan alltid) av sig själv utan vagning eller buffning, och nu ser jag snart fram emot lugna nätter!
Måste man införa ramsan om allt fungerar bra? D.v.s om han fortsätter att somna av sig själv?