Napparna

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Fru-Angelsmark

Napparna

Inlägg av Fru-Angelsmark »

Nu när jag läst lite här och där har jag bestämt mig.....Napparna ska bort :D
Killen är nu 6 månader och vi har fått in rutinerna ganska bra. Så då passar det väl bra att ta nappen från alla samtidigt :?:
Finns det några tips och råd här :roll: :?:
Zara tjuvstartade jag med men det blev problem.... Hon vaknade en natt och "behövde något att suga på" sa hon. Sen tog hon Unnis napp och somnade. Det var/gick ju bra för Unnis del :)

Finns det tips om någon genväg i napp befrielsen :?:
Hel?ne med Sanna -91 Zara -01 Unni-Viktoria -03 Jonny-Viking -05 och bonus barnet Joakim -98
http://spaces.msn.com/members/Angelsmark/
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tror på att förbereda de stora på att DEN dagen försvinner nappen. Om Unni förstår det vet jag inte, men det är nog bra att ta med henne i snacket ändå.

Välj gärna någon lämplig att lämna napparna till. Sop-gubbe eller brevbäraren kan ju vara en idé. Det ska vara en kul grej och det blir också DERAS beslut. Prata om det och förbered, särskillt Zara.

När det är dags, så är det inget att diskutera. Napparna ska lämnas över glatt och trevligt och sedan finns de inte längre. Då tar du ju givetvis bort nappen för Vikingen samtidigt. men honom behöver du inte förbereda.

Här sägs ju att nappen ska bort rakt av och glöms på en natt, men eftersom Zara är 4 (iår, jag vet inte när) så tror jag att förberedelse och "eget" beslut är bra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Therese

Inlägg av Therese »

När vi tog bort nappen för vår stora tjej var hon strax över 3. Vi hade pratat länge med henne om att hon skulle sluta med napp för tändernas skull, o en dag sa hon -Nästa lördag ska jag sluta med napp mamma! Hon har ju inte stenkoll på vilken dag det är så vi pratade lite om det varje dag, tex nu är det bara 3 dagar kvar till lördag då du ska sluta med napp... etc.
När dagen var inne bröt hon ihop strax innan läggdags o trodde inte hon skulle klara det. Jag bad henne sitta i soffan o suga allt vad hon kunde på nappen medan jag la lilla tjejen. Det verkade räcka för henne, hon lämnade frivilligt ifrån sej nappen när jag kom tilllbaka. Första kvällen tog det nästan 30 min för henne att somna, hon sög på fingrarna tuggade på filten mm, o det märktes verkligen att hon saknade sin napp. Jag peppade henne allt vad jag kunde o berömde henne, men till slut fick jag ta till en muta för att hon skulle sluta fokusera på nappen. Jag berättade en hemlighet för henne, att första natten man sovit utan napp får man en godisbit så fort man stigit upp följande morgon, till o med innan frukost. Det verkade hon tycka var spännande o somnade genast. Hon sov lite oroligt, men var aldrig vaken o det hela gick bra tycker jag. Ca 3 kvällar var det lite svårt för henne att komma till ro o somna, men det gick mycket snabbare än vad jag trodde. Jag införde lite nya rutiner vid läggdax, vi hade lite avlsappningsövningar o andades tungt med händerna på magen, det tog bort fokus från nappen.
Det är nu snart 4 mån sedan, men hennes sugbehov är fortfarande stort, (o har varit sedan dag 1), ibland suger hon på sina fingrar eller på tröjan, så nu är det det vi ska vänja henne av med.
Lycka till!
Fru-Angelsmark

Så här blev det..... :)
Igår, när jag väl gömt alla nappar, åkte vi till affären. Zara passade sina småsyskon i bilen (jag ser dem innifrån affären). Jag hämtade ut barnaboken :D och köpte glass :wink: .
Sen hem och stannade ute i sandlådan till 18:30. Medans jag försökte läsa alla sidor på en gång :shock: :lol:
Sen in o bada o käka kvällsmat o god natt.
- Nappisen då :?: undrade Zara när de lagt sig. -Jajustja dom hämtade tandläkaren i dag för här behövdes de ju inte längre, svarade jag. - Nähä sa hon och la sig ner :shock: .
Jag gick ut och tjuvlyssnade lite :wink: Zara förklarade för Unni-Viktoria några gånger :) vad som hade hänt nappisarna. Efter 20 min kom Zara ut och frågade - Killens nappis då? -Tandläkaren fick den oxå, svarade jag. Jaha sa hon och gick och la sig igen. :?
Hon kom åter till mig ca 20 minuter senare - Tror du jag och Unni kan få något att dricka :?: -Jajjemän svarade jag.
Efter det somnade dom :shock: :D :D
Idag var det bara Unni-Viktoria som behövde bekräftelse - Bappisen :?: Den har tanten hämtat sa jag. Hon gnällde en stund men blev glad igen av en sång :D
Jag berättade vad som hänt för killen i morse Han tindrade med ögonen dreglade och skrattade så han nästan kiknade. :lol:
Phew Jag som trodde det var skit svårt :o
Hel?ne med Sanna -91 Zara -01 Unni-Viktoria -03 Jonny-Viking -05 och bonus barnet Joakim -98
K-ina

Inlägg av K-ina »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Grattis till hela familjen!

Känner igen mig i din förvåning! Aldrig har jag väl kännt mig så lurad som när det visade sig att nappen inte alls var viktig! :lol: :lol: :lol:

För övrigt: Jag gillar att läsa dina inlägg! Du bjuder verkligen på dig själv och dessutom på ett väldigt roligt och personligt sätt! MER! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fru-Angelsmark

Tack :D
Jag har massor att prata om :lol:
Det är ju kul oxå när så många förstår :lol:
Barnprat funkar junte alltid :D :?
Fru-Angelsmark

Så blev det

Detta gick ju bra :D
Zara e den som saknat något, och det e ju klart... :( Men mest har hon velat ha nåt att göra med sina händer.... :) Efter mycket letande :wink: och inlevelse :wink: i hennes problem har hon blivit nöjd med bla en liten boll i handen :)
Just nu saknar JAG nappen till Jonny-Viking. Vi lever just nu i en inte så lätt situation. :oops: :? :shock: - grader, husvagn, stress, tandsprickning, trots, inget varmvatten, proppar som går, "dunk"vatten, pappa som jobbar dag o natt mm mm.....
Så varför inte sluta röka oxå 8)
25 år utan en enda dags uppehåll, så dum har jag varit...men nu e det slut med det den 14 nov :!: Äntligen har denna människa fått en anledning att sluta... Mina barn behöver mig.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"