I kläm mellan återhållen buffning och ramsn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isolde

I kläm mellan återhållen buffning och ramsn

Inlägg av Isolde »

:lol: Lite dramatisk rubrik, men man måste ju försöka fånga ert intresse! :wink:

Frida (2 månader idag) och jag kämpar med att få hennes dagar i ordning; antingen har hon inte riktigt satt sin egen rutin eller så fattar jag den inte. Men dagarna går bättre och bättre, och nu klarar hon att läggas vaken på mage utan att illvråla. (Hon har alltid sovit bättre i magläge, men gillar inte att läggas i det.) Sedan igår pratar hon också en stund innan hon somnar med tyggubben "Filuren" som är nedstoppad mellan madrass och spjälskydd. :shock: :lol:

Men ibland är det arga och upprörda miner vid läggning, och det är då jag hamnar i ett dilemma eftersom det är för tidigt att använda ramsa på henne. Hur ska man kunna ge påminnelsen utan den? "Påminnelsens tonvikt ligger på ramsan, inte buffandet", skriver ju Anna i Lathunden. Man ska ju inte buffa för mycket och öht hålla trafiken i rummet nere till ett minimum, men när man inte kan ge bekräftelsen med ramsa, hur 17 gör man då?

Jag tycker att jag är riktigt duktig på att inte springa in i tid och otid, men ibland står jag med duktigheten utanför dörren och lyssnar till långa, frågande halvskrik som slutar i en övergiven :cry: (tycker mamma :roll: ) suck. Då skulle jag ge ena armen för att kunna ge en bekräftelseramsa!

Vi skulle behöva ta bort ett nattmål (minst), men det känns inte som om jag vill göra det så länge jag inte kan bekräfta henne. Och maken tycker redan som det är att hon får skrika lite väl mycket vid läggningarna.

Vad ska vi göra, och hur?
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
sanna

Inlägg av sanna »

Hej! Jag har sett här att man kan ta det lite mjukare med de allra minsta så jag har fuskat lite ibland. Vagnat eller buffat helt till sömns när det verkligen behövts- men precis som du har jag saknat att kunna bekräfta utan att trafikera rummet. :) Vi vagnar vår lille för att jag känner mig mer bekväm med det när han är i den här storleken och han svarar så bra. För att inte fastna i vagnandet brukar jag som bekräftelse bara gå in och skaka lite snabbt på handtaget och det fungerar oftast. Det är skönt att ha att ta till nu i vargtimmen när nattmålet är borttaget.
Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Använder du dej av Standardmodellen (se verktygslådan)? För om du nöter in den ordentligt så somnar bebisen direkt efter sista slurken och brukar förstå vitsen med att knoppa in direkt efter den. Följer man Standardmodellen så får man också lätt struktur på dagarna - men innötandet kan ta ett par veckor. Därefter brukat mat och sömn rulla på per automatik! Så satsa på Standardmodellen!

Håller med Sanna att man kan vagna en 2-månaders goding till sömns då det behövs. Inte alltid - de ska ha förstatjing på insomnandet själva :wink: ! Och som bekräftelse används alla ljud i huset som bekräftar att allt är som det ska. Man kan också gå in och durra :roll: med handtaget om det känns som att man vill det - om det varit bökigt innan.

:D Bra gjort - lycka till!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Vagning är tyvärr inte aktuellt här – det finns ingen rimlig möjlighet att bångla in vagnen i lägenheten och genom den. Den redan bökiga transporten ut genom porten med sina hundratals (nåja 8) ) trappsteg skulle göras ytterligare en halvtimme lång. :lol:

Jodå, jag har kört Standardmodellen i princip sedan hon föddes och Frida har äntligen börjat förstå poängen. Hon fick nämligen inte riktig ro i kroppen att sova dagtid förrän för tre veckor sedan.

Visst funkar det bättre och bättre, för det mesta helt otroligt bra när jag tänker på mat-och-skrikmaratonet som vi hade de första veckorna, när hon öht inte sov alls mellan godmorgon och godnatt. Men ibland kommer den där kvällen när inget passar, och då känner åtminstone jag mig som en skurk som lämnar henne helt utan återkoppling under ganska långa stunder.

Och det känns defintivt inte bra att försöka få henne att sova över nattmål 1 och 2 (av nuvarande 3) så länge det finns ett gap mellan buffningen och ramsan. Vi har försökt att fullkomligt proppa i henne mat, med ersättning i massor efter två bröst, men hittills har det inte hjälpt. Vi fortsätter enträget ...
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Buffningen är ett sätt att simulera vagning då bebisen är för stor för vagnen. Alltså kan du bekräftelsebuffa bebisen om du vill - "same same but different"! Tänk vagning och utför buffning! När bebisen är för liten för ramsan så använder du buffningen "hela vägen". Förstår du?

:idea: Ett annat alternativ är att köpa en gammal vagn att ha inne! Den kan du använda som säng till ca 4-5 månader - smidigt! Emmaljunga årsmodell -95 är kanon! Kostar nog bara en hudralapp om annonserar efter en.

:D Lycka till!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Aha!

Jag kan kliva in och ge henne en snabb buff, såhär: in - buff, buff - ut snabbt som attan :?:

Hm. Undrar om det funkar på lillegullet. Hittills har alla försök till omsövning med buffning resulterat i hastigt uppskruvade illvrål snarare än avslappning. Kanske för att vi hittills aldrig somnat henne med regelrätt buffning?
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Vi använde oss bara av buffning innan vi kunde ramsa. Det gäller att du får in en teknik som lugnar snabbt. Du får öva :D (på någon annan en barnet...). Vi gjorde så att vi buffade som besked tills lillkillen var lugn och då gick snabbt ut ur rummet, eller tillbaka till sängen om det var natt. Sedan fick han reagera på det och då gäller det att lyssna på skriket. Är han arg eller ledsen? Är han ledsen går du in igen men är han arg får du visa att allt är ok genom att göra andra ljud. Fast jag vet att jag ibland bara avvaktade och det funkade också. Jag tror jag skulle stört min skrutt om jag gick in igen och buffade som bekräftelse :?
Jag tror att du kan våga dig på natten, det funkade för oss :D
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du måste få kläm på buffandet - som ju är det verktyg du ska använda om du inte vagnar! Det ska lugna inom 2 minuter- annars fel teknik (ofta buffar man orytmiskt eller för "klent"). Så öva upp buffningen! Buffet som bekräftelse kan lika gärna vara lite gung i rumpan eller bara några små "tryck". Men det kan reta mer än göra nytta - precis som bekräftelseramsan kan göra i början. Så det kan faktiskt vara "jobbigt" att behäöva störa med bekräftelseramsan - så så himla bra är den inte :wink: ! I början... :D

:idea: Annars så får du tänka att beskedet att livet fortgår som vanligt utanför dörren är bekräftelse nog! För det är det - och dessutom ger du besked med din attityd! Din säkerhet och självklarhet är den allra bästa bekräftelsen som finns - slår ALLT :D !

:!: Tips ändå - vagning är lättast på så små. Införskaffa en gammal liggvagn att ha inne!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Puh! Efter en natt med "mat" varannan timme känns det verkligen dags att ta sig an nätterna. Men efter en titt i kalendern inser jag att det knappast funkar före nyår, om vi ska kunna hålla tiderna ordentligt den första tiden. Hm. :?

Det låter väldigt praktiskt med en extra vagn, men då får vi nog köpa större lägenhet först. Eller slänga ut våra möbler! :lol: Vi klättrar över Fridas grejer redan.

Jag tycker att jag har fått snurr på buffningen, men ska kanske speeda upp den lite. Och försöka förbättra tidsuppfattningen, för jag tycker alltid att hennes skrik och gnäll pågår i eeevigheter fast det bara handlar om minuter.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Skruva isär spjälsängen och ställ i förådet - då får vagnen rum!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"