Bekräftelseramsa-hur länge?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla Klara

Bekräftelseramsa-hur länge?

Inlägg av Lilla Klara »

Ska man alltid, ALTTID ge en bekräftelseramsa?

Vet inte om jag fått allt om bakfoten, men har liksom trott att bekräftelseramsan är något man kör med då man gör kuren. Nu då jag lägger Klara ramsar jag en gång eller 1x4 då jag lämnar henne. Om det behövs ramsar jag en gång till om hon "grälar" och gnäller mycket, annars anser jag att hon vet vad som gäller och jag sköter mitt, det vill säga grejjar i köket, ringer nödvändiga telefonsamtal osv. Det innebär att då hon slutat knorra hör jag oftast inte det och hon har inte fått någon bekräftelseramsa av mig innan hon somnar.

Har jag missat BIG TIME eller är det så att bk-ramsan tillhör kuren?

/Lilla Klara
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Jag gör precis som du och jag tror att vi gör rätt :wink: När barnen är så inkurade som våra så vet de vad som gäller och det räcker med 1x4 ramsa när man nattat de små godingarna. :heart: Jag förutsätter bara att Ivar sover så gott så gott och kör på med mitt efter läggning. Ingen bekräftelseramsa alltså vid ev protester om det inte är jätteledset av någon anledning.
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
vanna

Inlägg av vanna »

Jag ändrar lite tonfall och gör sista versen på ramsan till bekräftelse, behövs mycket sällan något mer. Fast blir det frågor eller protester brukar jag faktiskt fortfarande bekräfta x2- och vi har egentligen aldrig ens kurat.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Helt rätt. lilla Klara :D

Bekräftelsen hör till kuren, dvs tills lilla barnet vet vad som gäller. Känner man att man behöver ramsa en enda gång (x4) av någon anledning, från och med sista nätterna på själva kuren och/eller uppgöljningsveckan, eller vid KRIS senare, drar man bara ihop beskedet/påminnelsen med bekräftelsen (så att det kanske blir en ramsa x6 någon gång), dvs går ner i tonfallet eftersom barnet ju då tystnar ganska meddetsamma.

Bekräftelseramsan enbart, som en sak för sig, ingår i utbildningen :lol: som ju definitivt är slutförd under själva kuren, tills polletten trillat ner. Och det har den ju :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vanna

Inlägg av vanna »

Oj...då har vi överarbetatat det hela. Sonen kunde ju redan sova tack vare vagning när han var gammal nog för ramsning...men kan det vara jättefel att bekräftelseramsa x2 när det ändå så sällan behövs?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingenting är fel som känns bra :wink:

Du säger ju godnatt till barnet när du går, och det kan vi naturligtvis kalla bekräftelseramsa, för det är ju egentligen precis vad det är - några ord som bekräftar att allt är som det ska, och att lilla älsklingen kan sova lugnt hela natten lång; "på natten händer ingenting".

Men den så att säga verkliga ramsan, den som du absolut vill att barnet ska höra, tycker jag du ska spara tills den verkligen behövs - om och när barnet vaknar till och ställer frågor, som du bara känner direkt att du måste besvara klart och tydligt.

Ingen fara alltså - alla sysslar vi med överkurs ibland men som sagt, känns det bra och rätt och barnet inte störs, utan naturligen tar till sig vad-det-nu-är, är sannerligen ingenting fel :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"