Böjväxteksem

Samtalsforum med barnen i fokus
Sandy_7

Böjväxteksem

Inlägg av Sandy_7 »

Hej allesammans. Min dotter har sedan hon var 1½ månad gammal böjväxteksem i halsvecket, nacke, arm-, armbågsveck och knävecken. :( Läkarna har ordinerat att vi skall smörja med HYDROKORTISON vid behov (dvs så snart det blir ordentligt rött).

Jag tycker inte att det låter klokt att man skall smörja en så liten med kortison :evil: . Det måste finnas bättre lösningar. Har ni några tips?

Hon har även lite eksem till och från på mage. Hittade blod och MYCKET slem i bajset, som läkarna nu undersöker. Fick avstå från mjölk och ägg, men det blev inte bättre. Sedan jag upphört med fisk försvann det, men hittade på ryggen :!: imorse! Vad kan det vara tro? Läkarna är inte klara med sina besked och jag litar inte på dem för 5 öre.

Har någon anna råkat ut för detta?

Kram
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
ciri

Re: Böjväxteksem

Inlägg av ciri »

Tycker oxå att det låter knas att använda kortisonsalva.. Jag själv hade blöjvecksexem när jag var liten och även när jag var stor hade jag exem i knävecken som liknade blöjveckexem. Jag smörjde med idomin och jag tyckte att det lindrade sen gick de bort. Vet ju inte om det var samma sak men jag tror nog det går bort utan kortison!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ber att få hänvisa till forumet Mat och mage med mera :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SaLi

Inlägg av SaLi »

Hydrokortisonsalva är absolut inte farligt att använda ofta och mycket på små barn :!: Eksemet i sig kan skapa större besvär för det stackars lilla barnet som inte kan klia sig eller som kliar sig hela tiden. Om huden klias sönder kan det bli infektioner i huden som är svårare att behandla.

Barn med eksem skall smörjas 3 gånger/dag i 1 vecka, sedan 2 gånger/dag i 1 vecka och därefter 1 gång/dag i 1 vecka med en kräm som innehåller hydrkortison. Förhoppningsvis är eksemet mycket bättre efter dessa 3 veckor och man kan gå över på att smörja med Helosansalvan morgon och kväll. Idominsalvan är faktiskt inte så fet som man tror.
Det finns en jättebra salva att köpa receptfritt på apoteket som heter Mildison lipid, den innehåller både hydrokortison och tillför fett.
Det kan vara bra att ta kontakt med en läkare för att få salva utskrivet på recept då det går åt MYCKET salva på eksembarn.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Mindy

Inlägg av Mindy »

På fuktande eksem tycker jag INOTYOL-salva är suverän. Köps receptfritt på apoteket och är lite smärtlindrande också. Den suger upp fukt mycket bättre än puder och zinksalvor.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! jag håller med dig Mindy inotyolsalvan är kanoon!

Ha det toppen/tallo :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Sandy_7!

Jag tycker som du, att det är helt bedrövligt att ordinera kortisonsalva! :twisted:

Jag tror Aloe Vera-salva kan hjälpa dig, det brukar funka bra på eksem.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SaLi

Inlägg av SaLi »

Till alla er som är rädda för att använda hydrokortisonsalva till era barn ber jag att hänvisa till följande sida som har mycket bra information angående eksem och behandling. :lol:

http://huden.nu/hudbesvar/eksem/barn/

Min äldsta dotter fick eksem redan vid 2 månaders ålder och jag har smörjt MYCKET, både med kortisonsalva och feta salvor 2-3 gånger/dag. Hon blir mycket bättre när vi smörjer regelbundet.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Det är värre att intebehandla eksem än att behandla dem. Eksembarn behöver ha mjukgörande salva och får de eksem så ärhydrokortisonsalvan bra. Eksemen blir värre om de inte behandlas.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
mammapamma

Om exem

Inlägg av mammapamma »

Hejsan alla!

Min flicka som nu är 10 år hade böjvecksexem, när hon var ca 2 år fick vi gå på en intensiv behandling där hon fick bada i ett badkar med vatten + ganska mycket badolja och sedan sola i ett speciellt solarium (som man inte blev brun av jag kan dåligt det där med vilka strålar som bränner o vilka som inte.... men det finns de som vet det!) och faktum är att hon blev MYCKET bättre. Vi fick också kortisonsalva men den använde jag mycket sparsamt! Vi fik också en specialblandad salva som APOTEKET blandade, den innhöll mjukgörande ämnen och salt somhuden behövde, och det var pga salthalten som skulle vara lägre då för henne pga åldern eftersom salvan annars var avsedd för lite äldre personer som de specialblandade denna salvan.
Nu när hon är äldre och få små "återfall" :x med exemet och när även storebror som är ett år äldre får besvär brukar jag smörja med Ringblomssalva! Som jag köper från Koddeböke Naturprodukter, finns även på flera håll att köpa över nätet, Aloe salva är säkert också jättebra!

SUPERVIKTIGT är att alltid ha i dusch- o-badolja vid bad, eler tvätta sig med oljan vid dusch, och efter dusch o bad ska man smörja in ben o armar, eller hela kroppen med BODY butter eller hudlotion, utan parfym!

Lycka till!!!! :D Kramisar från mammapamma
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
rebekka4

Inte kortison

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
Min dotter har också haft lite eksem och jag ville inte använda kortisonsalva även om många säger att det är åhhh så bra och helt ofarligt. Jag anser inte att det är ofarligt. :!: :!: :!:

Därför använde jag fet kräm (rekomenderat av läkaren) fx Helosan samt Aloe Vera-produkter. Har fått två homeopatpiller som jag inte helt kan avgöra effekten på. Men homeopaten sa att man riskerar att "förvärra" med kortisonsalva, så att det sprider sig och att det efterår endast kan hållas i nere med kortison. Vet ej om detta stämmer. :?

Hennes eksem är borta nu. Många växer ju ifrån det av sig själva!!!! Det är faktiskt det vanligaste. Så jag tycker nog att man skall vänta så länge som möjligt med kortisonsalva om det inte kliar mycket.

Lycka till
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Jag tror man ska gå påsin egen känslaoch göra det man tror är bäst.
Det finns ju saker i kosten som kan påverka att man får eksem t.ex. tomat men teroier om mjölk finns också.
Jag har på nära håll sett hur eksem som inte behandlas verkligen kan bli till ett stort problem.
Tror det är bra att titta på allt möjligt. Vår son har haft lite eksem. Vi badar honom endast en gång i veckan, utesluter tomat och apelsin(vill egentligen prova med att utesluta mjölk).Vi smörjer in honom med mjukgörande kräm något som gör att eksemen inte kommer.Men om han får eksem tvekar jag inte ett ögonblick att använda kortisonkräm. Det är en väldigt svag kortisonhalt. Mem viförsöker hitta vägaratt undvika eksemen från början. Att eksem skulle förvärras av kortisonkräm har jag aldrig hört talas om.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Här hemma har vi tagit bort allt som innehåller mineralolja, stygga saker som bara gör en mer beroende. Mineralolja är ett barn med många namn. Alla kortison salvor och annat från apoteket innehåller mineralolja, skulle aldrig smörja det på Karl då jag inte smörjer det på mig själv.

kopierar lite här från dermanord.se "Mineralolja (råolja) bildas i en nedbrytningsprocess långt ner i jorden av dött växtmaterial. Namnet till trots finns det inga mineraler eller vitaminer. Det är ett helt dött material och därför finns det inget av värde däri, för huden att ta upp.
Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.
Mineraloljan blockerar mellan 40 och 60 % av hudens porer, vilket försämrar hudens naturliga återfettning. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden."

Skulle verkligen rekomendera dig att använda deras produkter, baby oljan tvättar du av med och smörjer hela kroppen medan den är våt, ingen mening att smörja in en torr kropp eftersom det är svårare för kroppen att ta åt sig. Baby care salvan är super duper, självklart kan jag inte jämföra rös rumpa med eksem, men det kan ju vara helt värt att testa, eftersom du inte vill använda kortison(fullt förståeligt). Karl fick otäckt röd rumpa som till och med var så där svullen som den kan bli, vi tvättade först med oljan, sedan sköljde med vatten(inte kul med vatten direkt på röd rumpa) sedan tjockt lager salva, och utan blöja, en dag senare efter ytteligare lager med salva var rumpan helt fin och detta helt utan kortison och dyl.

Gå in och läs på www.dermanord.se där kan du beställa tester för 10 kronor.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Jag har ingen erfarenhet av bjöjveckseksem, MEN av kortisonsalva. Kortisonsalva är nog bra om det är nåt akut som ska behandlas under en kort tid, men långtidsbehandling med salvan kan ge nåt som kallas steroid-rosaea och som jag själv fick i ansiktet sedan jag behandlats mot harmlösa allergiprickar (som skulle försvunnit av sig själva). Till sist behövs mer och mer kortison, starkare och starkare och till sist hjälper inte det heller. Då får man sluta helt och se eksemet blossa upp för att sedan försvinna. Såvida det nu inte är ett eksem som håller i sig pga andra orsaker. Det är förståss ett lite extremt scenario men det hände mig och jag skulle vara jätteförsiktig med stark kortisonsalva på ett litet barns fina känsliga hud. Lycka till!
malkon mimmil?inen

Inlägg av malkon mimmil?inen »

Hydrokortison eller ej, det måste man nog lura ut själv.. Men som alla andra också skriver - smörja, smörja, smörja, hålla huden mjuk och ALDRIG låta den torka ut, för då kommer mer eksem som ett jäkla brev.
Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"