Här hemma har vi tagit bort allt som innehåller mineralolja, stygga saker som bara gör en mer beroende. Mineralolja är ett barn med många namn. Alla kortison salvor och annat från apoteket innehåller mineralolja, skulle aldrig smörja det på Karl då jag inte smörjer det på mig själv.
kopierar lite här från dermanord.se "Mineralolja (råolja) bildas i en nedbrytningsprocess långt ner i jorden av dött växtmaterial. Namnet till trots finns det inga mineraler eller vitaminer. Det är ett helt dött material och därför finns det inget av värde däri, för huden att ta upp.
Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.
Mineraloljan blockerar mellan 40 och 60 % av hudens porer, vilket försämrar hudens naturliga återfettning. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden."
Skulle verkligen rekomendera dig att använda deras produkter, baby oljan tvättar du av med och smörjer hela kroppen medan den är våt, ingen mening att smörja in en torr kropp eftersom det är svårare för kroppen att ta åt sig. Baby care salvan är super duper, självklart kan jag inte jämföra rös rumpa med eksem, men det kan ju vara helt värt att testa, eftersom du inte vill använda kortison(fullt förståeligt). Karl fick otäckt röd rumpa som till och med var så där svullen som den kan bli, vi tvättade först med oljan, sedan sköljde med vatten(inte kul med vatten direkt på röd rumpa) sedan tjockt lager salva, och utan blöja, en dag senare efter ytteligare lager med salva var rumpan helt fin och detta helt utan kortison och dyl.
Gå in och läs på
www.dermanord.se där kan du beställa tester för 10 kronor.
Åsa