Sigge vaknar kl 5

Skriv svar
Maria Blåbär
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 11:36

Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Maria Blåbär »

Vår lille Sigge är 2 år och 2 månader (dock född i vecka 33+0). Han har varit en säker sovare sen han blev kurad vid ca 4 månaders ålder. :D

Han har sovtid 19-07 (men behöver egentligen vakna 06.30 för att vi ska hinna med morgonbestyren innan avfärd till dagis). Dagsluren var tidigare 1,5-2 timmar men nu justerad till ca 1 tim 15 minuter kl 12.00-13.15.

När han började vakna tidigt för några veckor sedan försökte vi som sagt att justera dagsluren, men resultatet är att han vaknar lika tidigt men är rejält trött och grinig redan kl 16.30... :roll:

Vi har också rättat till matvanorna: tidigare fick han välling ca kl 15.30-16.00 eftersom han ibland åt dåligt på mellanmålet på dagis :oops:
Och resultatet blev ju att han även åt dåligt på middagen kl 17.30... och då misstänkte vi att han vaknade så tidigt för att han var hungrig.
Så nu får han frukt eller yoghurt för att kunna stå sig till middagen.

När han vaknar mellan kl 05-05.45 blir han direkt ledsen och ropar på mamma. När vi har försökt få honom att lägga sig ner och somna om har han bara blivit ännu mer ledsen/arg.

Eftersom jag fick sånt gott stöd och peppning här vid kurningen för snart två år sen :D :heart: , vänder jag mig hit igen. Varken vi eller Sigge mår särskilt bra så som vi har det nu :cry:

:?: Är det för tidigt att införa väcklarklocka? Ska vi kanske köra "storabarns-kurning" med ramsa?

/Maria Blåbär
Storebror N född dec -07 (39+3)
Lillebror S född sep -10 (33+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen.
Vilken härlig start ni har gett liten med hela nätter. :)

Då ska vi se. 2 år och 2 månader då behöver man 13,5 h sömn så ta bort sömn för liten blir lite tokigt. Behåll 12 natten och 1,5 h dagvila utan problem, det behöver ni inte oroa er för. Och svårt att tolka i din text men väcker ni 6:30 eller 7? Låt natten vara 12h.

När man kommit ur förtrotsen blir man lite piggare och det händer mycket i litens liv, man lär sig massor varje dag. Då kan man känna att man måste kontrollera med föräldrarna med en massa frågor nattetid, på morgonkvisten eller för all del mitt på dagen. Det som liten behöver är raka, tydliga besked från de ömma föräldrarna. Dvs det är fortfarande natt, sov vidare älskling. Vi vaktar.

Hur gör man då detta:
- jo, attityden är a och o, skärp till den genom att läsa i SHN boken om safarin
- inför väckarklockan direkt, gå gärna och köp en tillsammans som liten kan stänga av själv och förklara glatt att klockan bestämmer när det är morgon, inte mamma
- se över mörkläggningen i litens rum
- behöver ni fylla på med yogurt, vad händer om han får vänta till middagen? Så det går ner en ordentlig middag menar jag. 4 timmar mellan varje mål är helt rimligt för att lilla magen ska må bra och man blir ordentligt hungrig. Skriv gärna ner schemat ni har med matintag om ni vill ha kommentarer.
- försök inte något, gör bara, tidiga uppvak på morgonen på en säker sovare hanteras bäst med husljud och inte en massa spring i rummet vilken endast genererar frågor tillbaka. Ramsa brukar göra säkra sovare arga. "Jag kan sova mamma :evil: ! "
- sen ska man vara konsekvent - men det vet ju ni - gamla kurare som ni är ;) klockan bestämmer verkligen morgonen, stå vid ert ord, ställ klockan och gör inte morgon förrän det ringer, om ni marginalkvartar se till att ringa klockan ändå så liten får stänga av

Klart det tar på krafterna att vakna klockan 5 - både för er och för liten, så kan man inte ha det. Nu måste alltså liten få betryggande svar på sina morgonfrågor så att han nöjd med svaren kan somna om igen. Det fixar ni. ;) Och nej han behöver inte kuras om, han kan sova.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Maria Blåbär
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 11:36

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Maria Blåbär »

Tin, tusen tack för snabbt svar!
Yoghurt/frukt skjuter vi till ca kl 16 ifall Sigge ätit lite/inget mellanmål på förskolan. Hans mattider är följande:
5.30 (ska vara 06.30!) 250 ml välling
08.00 frukost
9.30 frukt
11.30 lunch
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.30 välling

Vi ska ändra på sovtiden till 18.30-06.30 och följa dina kloka råd. Jag ska läsa på ordentligt om attityden, jag minns från kurningen hur väsentligt det var :D
Mörkläggningen är total, så där känns det lugnt.
Sen kör vi igång på fredag med väcklarklockan!

:?: En fråga: det som gjorde att jag kunde "stå ut" med Sigges frågor på natten och morgonkvisten vid kurningen var att jag kunde tillgripa ramsan, att ge honom ett svar att allt är lugnt osv. Det känns just i denna stund väldigt jobbigt att inte kunna svara honom alls under 1,5 timme.... 8-[

Än en gång, TACK för råd och stöd! :heart:
/Maria Blåbär
Storebror N född dec -07 (39+3)
Lillebror S född sep -10 (33+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Tin »

Hejsan igen!

Schemat ser bra ut, med tider och så. :)

Jo det är klart att ni ska svara liten på morgonkvisten men det är inte alltid ramsan är det bästa verktygen för små fnurriga säkra sovare. Givetvis ska du välja det verktyg du känner fungerar, som verkligen fungerar som svar för liten och som inte gör liten arg. Funkar ramsan så du får "dialog" kör du på den, däremot är det väldigt vanligt att det endast gör liten just förbannad. Som om du som förälder svarar på fel fråga liksom.

Då tar man till ett annat verktyg, spela musik t ex. Vi drar på Ipaden med musik utanför rummet. Eller husljud såsom täckprassel, dunka i väggen sätta på duschen en stund om badrummet är nära . Det är ju tidigt på morgonen så man vill ju som förälder helst stanna i sängen. ;)

Så glöm inte att lyssna på liten, är han arg, är han ledsen, är han frågande. Ofta ofta för små fnurrare är det just frågande som är orsaken till morgonsurret: Ska jag verkligen sova mera mamma? Är det verkligen inte jag som bestämmer när vi ska vakna? Är det morgon nu? Vaktar ni fortfarande därute?
(Tänk vilket ansvar för en sån liten att ta på sig att starta hela dagen.)

Och glöm inte att involvera liten i att ställa klockan, att stänga av klockan och att förklara ordentligt att klockan bestämmer morgonen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Maria Blåbär
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 11:36

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Maria Blåbär »

Hej Tin och tack igen för kloka och betryggande råd! :heart:

Vi kör igång i morgon bitti med väckarklocka och jag ska ladda upp med attiraljer för att kunna tillgripa andra verktyg än ramsan - ifall den skulle göra honom ilsken. Det finns nog risk för det, som du just påpekar, eftersom unge herrn stundtals visar prov på temperament :wink:

:?: En fråga som gäller maten (hojta till om jag ska byta forum nu). Han har börjat äta lite snålt här hemma - på dagis äter han rejält både frukost och lunch, men mellanmål och middag är han inte så särskilt intresserad av. Så jag undrar om detta kan höra ihop med hans frågor på morgonkvisten, kanske? Att han är så trött på em-kväll så han tappar aptiten av den anledningen? Och sen är så hungrig klockan fem på morgonen så han inte kan somna om, som han klarade så bra för egen maskin tidigare?

Tack igen! Håll tummarna att Sigge är snabb att känna sig trygg med våra svar, och att mamma är klok och stark nog att svara så betryggande som krävs :D
Storebror N född dec -07 (39+3)
Lillebror S född sep -10 (33+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Tin »

Hej,
maten ja; matbehovet hos min 2 åring har definitivt gått ner det senaste halvåret. Från att ha haft ett matvrak till en som äter på dagis, men plockar i middagen hemma. Ibland äter hon typ ett halvt ägg, sen vill hon inte ha mer.

Det där med hungern går lite upp och ner liksom. En 2 åring växer inte på långa vägar lika mycket som en 9 månaders gör t ex och behöver då inte samma energiintag. De som brukar anpassa sig sämst är föräldrarna ;) som ju fram tills nu velat trycka in så mycket det går för att säkra sömnen. Jätte vanligt oros moment.
Vad som är viktigt att veta är att det är hela dagens matintag som spelar roll för nattsömnen. Så äts det bra frukost, massor med lunch lite lagom till mellis och middag och sedan välling på det. Ja då klarar man sig. Hur mycket välling slukar han på kvällen?
(Ibland glömmer vi vällingen och hon sover ändå.) :shock:

Tror inte du behöver oroa dig för att det är hunger som väcker liten om morgonkvisten, snarare att han har lite frågor att reda ut med er föräldrar. Så snart han känner sig nöjd med svaren och ni är orubbliga och trygga, tja då behöver han inte ta dom där frågorna på morgonkvisten längre utan vänder sig om och somnar om. En gång säker sovare - alltid säker sovare. Han gillar att sova - det vet ni ju!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Maria Blåbär
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 11:36

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Maria Blåbär »

Helt otroligt!! Andra morgonen sov lille Sigge som en liten gris till kl 07!
Strax efter fem hörde jag ett litet ljud och prassel av täcke, sen var det knäpptyst fram till 07. :D =D> Egentligen skulle väcklarklockan ringa kl 06.30, men jag glömde ställa den kvällen innan eftersom jag kallt räknade med att söndagsmorgonen skulle vara ungefär i linje med lördagsmorgonen (och somnade själv om) :wink: ...

Första morgonen var inte så kul, med ständiga frågor mellan kl 05.15 och 06.15 (jag valde marginalkvart) eftersom det var frågor, frågor, frågor i form av gråt - mer än ilska - denna första morgon. Jag drog på Mozart utanför dörren, och varvade med ramsan när han lät ledsen. När väckarklockan ringde kom mamma glädjeskuttande in i rummet :D med den fina klockan och så fick Sigge stänga av, vilket han gjorde intresserat och koncentrerat.

Och sen gick söndagsmorgonen låååångt över förväntan! Håller tummarna att vi får liknande resultat de närmsta morgnarna - vardagsmorgnarna har jag ju inte samma möjlighet att hänga vid dörren och ramsa...

Tack för allt stöd och alla kloka råd! Jag ska försöka slappna av lite mer när det gäller maten - i vilket fall äter han alltid bra på dagis :roll:

/Maria Blåbär
Storebror N född dec -07 (39+3)
Lillebror S född sep -10 (33+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Tin »

Vilken underbar morgon, och se vad snabbt det gick. En enda morgon med lite mozart och lite ramsor....mamma vaktar.......Väckarklockan är magisk. :lol:

Var beredd på eventuella bakslag dock och var då konsekvent, klockan bestämmer.....
Men på det stora hela, liten har i princip fattat, aha det är inte jag som bestämmer morgonen, jag behöver snart inte fråga mer om det, oj vad skönt. =D> Det går ju alldeles utmärkt för er. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Maria Blåbär
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 11:36

Re: Sigge vaknar kl 5

Inlägg av Maria Blåbär »

Ja, det är helt magiskt! :D
Tre morgnar i rad sen "Mozartnatten" har lille Sigge sovit hela morgonen tills väckarklockan ringt. Jag har dock CD-spelaren riggad och klar utanför dörren, utifall-att... :wink:
Jag är så glad att jag så enkelt kan hjälpa lilleman att få den sömn han behöver!
/Maria Blåbär
Storebror N född dec -07 (39+3)
Lillebror S född sep -10 (33+0)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"