Min barn har inte samma pappa. Sanna var knappt 1 år när jag och hennes pappa gick isär. När hon var knappt 1,5 år träffade jag min nuvarande som också då är pappa till Linnéa. Hon är varannan vecka hos oss och varannan hos sin riktiga pappa. Nu har Sanna mer och mer börjat kalla Linnéas pappa för pappa. Hon säger ofta att hon har två pappor en riktig pappa och en bonuspappa. Problemet är att hennes riktiga pappa börjat säga till henne att hon bara har en pappa och min fråga är till alla er kloka forumister:
Bonuspappa, plastpappa etc?
Bonuspappa, plastpappa etc?
Hej allihop!
Min barn har inte samma pappa. Sanna var knappt 1 år när jag och hennes pappa gick isär. När hon var knappt 1,5 år träffade jag min nuvarande som också då är pappa till Linnéa. Hon är varannan vecka hos oss och varannan hos sin riktiga pappa. Nu har Sanna mer och mer börjat kalla Linnéas pappa för pappa. Hon säger ofta att hon har två pappor en riktig pappa och en bonuspappa. Problemet är att hennes riktiga pappa börjat säga till henne att hon bara har en pappa och min fråga är till alla er kloka forumister:
Ska man hindra barnen från att säga mamma eller pappa till sina bonusföräldrar?
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det här är ett vuxenproblem. Barn kan naturligtvis läras att kalla bonus-, styv- eller plastföräldern vid namn i stället - Bengt eller Christer eller vad det kan vara. Men finns ett annat litet barn i varannanvecka-familjen som säger pappa och som ska föreställa syskon - för det ska hon ju - blir det mycket egendomligt för det lilla första barnet, numera stafettbarnet (om du ursäktar det brutala uttrycket) att kalla den pappa, som finns tillgänglig tillsammans med mamma och nya barnet, för något annat än vad lilla syskonet säger om och till honom.
Man kan ledigt säga att vi vuxna rört till det kolossalt för de små barnen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag var under ett års tid (tills pappan sparkade ut mig) bonusmamma till en underbar liten gosse. Mamman hade också träffat en ny partner. Hon sa alltid att NN hade 4 föräldrar. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)