Bonuspappa, plastpappa etc?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
SaLi

Bonuspappa, plastpappa etc?

Inlägg av SaLi »

Hej allihop!

Min barn har inte samma pappa. Sanna var knappt 1 år när jag och hennes pappa gick isär. När hon var knappt 1,5 år träffade jag min nuvarande som också då är pappa till Linnéa. Hon är varannan vecka hos oss och varannan hos sin riktiga pappa. Nu har Sanna mer och mer börjat kalla Linnéas pappa för pappa. Hon säger ofta att hon har två pappor en riktig pappa och en bonuspappa. Problemet är att hennes riktiga pappa börjat säga till henne att hon bara har en pappa och min fråga är till alla er kloka forumister: :arrow: Ska man hindra barnen från att säga mamma eller pappa till sina bonusföräldrar?
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Är barnet varannan vecka hos sin biologiska pappa, och finns där en ny kvinna, som hon kallar mamma när hon är där :?: Om inte, hur känns tanken :?: Skulle du vilja försöka hindra henne från det :?:

Det här är ett vuxenproblem. Barn kan naturligtvis läras att kalla bonus-, styv- eller plastföräldern vid namn i stället - Bengt eller Christer eller vad det kan vara. Men finns ett annat litet barn i varannanvecka-familjen som säger pappa och som ska föreställa syskon - för det ska hon ju - blir det mycket egendomligt för det lilla första barnet, numera stafettbarnet (om du ursäktar det brutala uttrycket) att kalla den pappa, som finns tillgänglig tillsammans med mamma och nya barnet, för något annat än vad lilla syskonet säger om och till honom.

Man kan ledigt säga att vi vuxna rört till det kolossalt för de små barnen :shock: I deras värld är pappa pappa i det hem dit han hör och mamma mamma i det hem dit hon hör. Barnet, som lever varannanvecka-liv, hör till båda eller ingen. Ord och benämningar har ingen betydelse alls här, vill jag påstå. "Riktig" betyder i praktiken tillgänglig. För barn är världen konkret, och den är här och nu. Dessa av oss påhittade våldsamma förändringar försöker de hantera så gott de kan, och de gör det beundransvärt anpassningsbart. Tur för oss :cry: :cry: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag var under ett års tid (tills pappan sparkade ut mig) bonusmamma till en underbar liten gosse. Mamman hade också träffat en ny partner. Hon sa alltid att NN hade 4 föräldrar. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"