Skrikkaos vid varje dagslur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Em

Skrikkaos vid varje dagslur

Inlägg av Em »

Hej!
Nu behöver jag hjälp :( :(

Dagarna urartar helt eftersom det tar runt en timme för lilleman att somna vid varje dagslur. Han är trött men hyfsat lugn när jag lägger honom, stökar runt och bökar men börjar sen skrika. Jag vagnar honom lugn - men inte sovande - och går därifrån. Han börjar skrika, skriker upp sig, jag vagnar några tag igen (han lugnar sig alltid på första taget). Och så håller vi på. Mot slutet är han helt hysteriskt övertrött. Men kommer bara inte till ro. Huvet ska UPP.

Vi har hållit på i snart en vecka. Han sover annars bara när jag går med vagnen. Men det funkar inte nu eftersom jag ska vara själv med honom och hans syster framöver. Så alternativet är att han helt enkelt fåt ligga och skrika i sin säng, men det vill jag bara inte.

Vill så gärna hjälpa honom att lära sig somna på egen hand. men vad gör jag för fel. Har inte för "snäll" vagningsteknik, det vet jag. Tar ut alla mina aggressioner där... :wink:
Stolt mamma till en ?ventyrerska modell 0311 och en liten farbror modell 0503 (f?dd i v 36+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter dessvärre som om du fastnat i det beramade vagningsträsket så det visslar om det :roll:

Bättre teknik alltså, MYCKET kortare vagningsomgångar och på sikt ingen alls utan bara en lätt solfjäder och ett par snabba skak i handtaget, plus ramsa på väg bort.

Att han sover fint när du går med honom tyder på att han tycker vagnen ska vara i rörelse jämt, för det är han lärd... Och då skriks det så fort den stannar. Alltså måste du stanna, även ute. Låt honom sova med vagnen stående, efter (MYCKET kortare) lugnande enligt ovan, redan i morgon utan vagning alls, helst :!:

Huvudet lägger du ner tillsammans med (den korta) solfjädern och ser till att synitrycken är minimala, helst inga alls. Gå med ramsan. Som i sin tur ska övas upp till fulländning, i ett sjungande betryggande rejält svep på fyra :!:

Han är fyra månader förstår jag och måste fortfarande trattas i ordentligt med mat. Mer än du kanske tror. Äter vi något annat och mer än bröstmjölk?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Em

Tack för svaret!

Inlägg av Em »

Hej!

Tack för svaret Anna :D

Jodå, vagnsträsket är det här. Vet inte hur det började, för jag skulle minsann inte hamna där. Missriktad välvilja kallas det nog... :oops:

Lille herrn är 3,5 mån men född en mån för tidigt (men stor som en sexmånaders :shock: :!: :!: ). Jag har inte använt ramsa eftersom han ju eg bara är 2,5 mån. Är det läge att smyga in en ändå, eller förvirrar det mer så här tidigt?

Måste bara säga att med storasyster började vi med ramsa när hon var 6 mån. Hon somnar var som helst, bara vi säger den. Alltid :!: Du anar inte hur glada och utsövda det gjort vår familj. Tack :D :D
Stolt mamma till en ?ventyrerska modell 0311 och en liten farbror modell 0503 (f?dd i v 36+0)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"