Nattliga toabesök!..och lite mer.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nannapanna

Nattliga toabesök!..och lite mer.

Inlägg av Nannapanna »

Jaa nu har hon börjat med något "nytt". Nämligen att bajsa på sig mitt i natten :roll: . Vid 3-4 tiden på morgonen verkar det nu 3-4 ggr/v. som om det ska ske... Så jag har börjat bli osäker om/när hon vaknar vid den tiden. Vill ju inte ramsa OM det nu är så att hon har hela blöjan full av bajs, då lär inte lilla rumpan må så bra att ligga med det i 4 timmar till :oops: . Samtidigt vill jag ju inte gå in och titta varje gång hon vaknar på natten, så jag inte blir en trevlig trafikledare hon ser som underhållande.

Vidare har jag ff lite trassligt. Ibland funkar fm-luren helt utan bekymmer, ibland tar det 30 min innan hon somnar. Och det kan vara en hel del ilska innan också, börjar kännas som 5 mm emellanåt :cry: :cry: . Lika lunchen-men där är det mer regel än undantag att hon somnar fort och tyst. Jag har inte lyckats få i henne gröt/välling på morgonen utan här före lunch ist., då tar hon 230 ml.
E.m.luren brukar hon ibland vid kl 16 vara jättetrött, men ändå ha himla svårt att somna. Nu får den luren bara bli 20 min, hon är ju ändå 6 mån.
Kvällarna ska jag väl säga går bra (beror på hur man ser det). Det tar oftast inte mer än 10 min innan hon somnar. Förra v. hade vi hela 5 kvällar på raken då hon lade sig och somnade utan ett endaste pip. Trodde då att vi var i land men njäe...

Då jag kurade Ettan för åratal sedan sov hon 12 timmar redan andra natten, hon gör så fortfarande :mrgreen: . Alltså helt klockren, inga bakslag. Så jag trodde väl att det skulle gå lika lätt nu :roll: . Daglurarna strulade dock mkt med henne, fick aldrig det att sitta helt...

Sedan har jag ett till bekymmer... När jag nu lägger tvåan till lunch runt 12, om sambon då jobbar har jag stora problem när ettan ska hämtas vid bussen 12.30. Tvåan sover lunch i sin säng... Tar jag upp henne, lägger henne i vagnen -ja då är det helt kört att somna om. Sova i vagnen är inte så bra då den börjar bli så trång, samt att den är ju himla rolig nu när man kan stå på alla fyra och gunga, blir så effektfullt liksom :mrgreen: .
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
mumintrollet

Re: Nattliga toabesök!..och lite mer.

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skall be en admin och sammanfoga dina trådar så hänger vid med i svängarna - en tråd/barn är politiken här inne :)

Härligt att det går bra med kuren.
Angående nattbajs - har du prövat variera maten lite? Att ge katrinplommon eller päron som är förlösande på morgonen och banan eller blåbär mot kvällen som är mer stoppande?
Det är klart att du skall byta på henne om hon bajsat, men förstår dilemmat att inte göra sig till trafikledare :) Ofta kan man nosa sig till läget bara genom att sticka in näsan genom dörren, annars är det bara att gå in, byta och ramsa sig ut. Om inget skett är det bara att gå ut igen. Jag ramsar mig ut ifall jag tagit upp barnet eller pysslat extra. Om jag bara sticker mig in för att kolla läget går jag ut tyst igen som om inget hänt 8)
Med rät attityd fixar sig ALLT - är mitt nya motto :)

Ilskna läggningar kan motas med REJÄLA husljud, och tar hon regelrätt länge på sig att somna kan du alltid lägga lite tidigare så hon hinner få sin sömn iaf!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"