Hej,
Är det verkligen viktigt att bekräfta. Ikväll gjorde jag bekräftelseramsan 3 gånger, och hade jag inte gjort den hade hon säkert somnat 5 minuter tidigare (det tog 15 minuter totalt innan hon var helt tyst). Det känns jobbigt att bekräfta, vilket jag gör ungefär en halv minut efter att hon tystnat, eftersom hon jagar upp sig igen. Inte så farligt, men ändå...
Ikväll var 5:e natten sen kur-start.
Ska jag lämna henne längre innan bekräftelsen (kanske hinner hon somna)?
Ska det vara helt tyst efter den, eller går det bra med skrik/gnäll?
/Helena
Hur ska man bekräfta?
Jag tycker att du ska testa att vänta liiite längre, någon - några minuter till, eftersom det verkar som att ramsan stör henne lite. Somnar hon så får hon ändå med sig ramsan in i sömnen.
Skrik och gnäll ska inte komma efter bekräftelsen, men inte behöver det vara knäpptyst alltid heller. Nåt enstaka litet gnöl får ju förekomma
Skrik och gnäll ska inte komma efter bekräftelsen, men inte behöver det vara knäpptyst alltid heller. Nåt enstaka litet gnöl får ju förekomma
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Ja det är viktigt att bekräfta. Dina lugnande trygga ord är det sista hon ska höra innan beger sig in i sömnens land.
Kom ihåg att hennes skrik är frågor, om hon är den som får "sista ordet" lämnar du hennes sista frågor för kvällen obesvarade.
Se det så här... det börjar som vanligt med ramsandet när du lägger henne. Hon svarar med att ifrågasätta den säger vi. Du avvaktar lite. Hon lugnar sig och tystnar. Vilket betyder att hon lät sig lugnas av ditt förra svar, men hon har fortfarande en fråga hängande i luften... "är det verkligen säkert att jag kan sova nu, kommer ingen och tar mig". Din bekräftelse då är ett mycket välbehövligt svar på den frågan "ja det är klart att du kan sova lungt gumman, vi håller vakt".
Så småningom när hon kan det här/vet att ni håller vakt så drar du ihop ramsan med bekräftelseramsan.
Kom ihåg att hennes skrik är frågor, om hon är den som får "sista ordet" lämnar du hennes sista frågor för kvällen obesvarade.
Så småningom när hon kan det här/vet att ni håller vakt så drar du ihop ramsan med bekräftelseramsan.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om bekräftelseramsan kan du läsa i "verktygslådan" - och även i Ord på vägen
Är sitt eget skrik det sista hon hör innan hon somnar, är det också det första DU hör när hon vaknar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022