2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Bina86 »

Min äldsta dotter som är 2,5 år har aldrig tidigare haft några större besvär med sömnen. Vi har inte utövat SHN på henne men jag har läst mycket om detta enda sedan hon var bebis och inspirerats av AW's tänk och metoder. För 6 månader sedan blev hon storasyster och då började sömnen krångla. Först tog vi det med ro och det blev bättre efter ett par tre månader. Men efter sommaren bytte hon avdelning på förskolan från småbarn till 2-4 år och så började cirkusen igen. Hon somnar oftast själv i sin säng (hon har en juniorsäng numera) och sover oftast hela nätter MEN hon sover ändp för lite då hon oftast vägrar att sova på förskolan. När jag hämtar henne vid 15 tiden är hon dödstrött och jättegrinig. Hon somnar då i vagnen på vägen hem (jag väcker henne efter 5 min) och sen lägger vi henne vid 19 (ibland är hon då så övertrött att hon har svårt att komma till ro, men det brukar oftast gå bra) sen vaknar hon för dagen vid ca 06. Hon sover alltså 11 h/dygn vilket är vad jag förstår 2 timmar för lite. Förskolepersonalen försöker få henne att sova men hon vägrar och skriker då och väcker de andra så de har inget annat val än att ta ut henne från vilan då. Låter jag henne sova längre i vagnen på em så somnar hon bara senare på kvällen men saknar ändå vid 6 senast 7 tiden.

HUR ska vi tänka här. Jag kan ju inte kura henne när hon är på förskolan? Ska jag ha en hemma under ca 2 veckor och kura och sen får hon gå tillbaka till förskolan? Jag kanske ska tillägga att vi har problem även med lillasyster som är 6 månader, hon vaknar varje till varannan timme på natten och vill ha tutte och sover lite på dagarna gör hon också. Jag har fått NOG och ska kura båda barnen och jag har läst SHN boken och massa här på AW.com.

Jag vill bara ha lite tips och pepp, är just nu så slutkörd och ledsen!
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Sofias mamma »

Hej och välkommen hit :D

Jag tycker det låter som hon sover ganska bra nattetid. Hon somnar själv och sover 11 timmar utan uppvak? Det är ju kanon :thumbsup: . Försök att hålla henne vaken på vägen hem om du kan. Lägg även en halvtimma tidigare så att natten infaller 18.30-07.00. Kanske t.o.m lägga klockan 18 i en period, så att natten blir 13 timmar. Jag tycker personligen inte att du behöver kura när hon sover så pass bra.

Att hon har slutat sova på dagen är inte så konstigt, även fast många sover fortfarande i den åldern så slutar flera då, eller tidigare. Nu låter det iofs på dej som att hon behöver sova dagtid. Sover hon hemma dagtid? Kanske att förskolan kan hjälpa till att ordna bättre förutsättningar för henne att sova? Kanske en egen liten ostörd hörna som mörkläggs lite bättre.

Sen är det lite tidigt att byta till stor säng, det är bra att behålla spjälisen tills efter trotsen och byta runt 3,5 år. Då känner de sig ofta lite mer trygga och man undviker spring. Men för vissa funkar det såklart.

Hoppas det ordnar sig för er, hör gärna av dig igen :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Sofias mamma »

Glömde det viktigaste egentligen, kan du inte ha henne hemma om du är hemma med ett yngre syskon? Då löser det sig ju med sovande och hon blir inte lika trött dagtid. Förskola är ju enormt tröttande för så små sötnosar :sleep: :)

Min uppfattning är att så små inte har något behov av förskolan utan mår bäst av att vara hemma med er :D .

Hinner inte skriva mer om detta nu, lycka till vad du än väljer.
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Bina86 »

Tack, det känns bra att äntligen ha blivit medlem!

Tack för dina svar. Jo, jag vet att vi bytte säng för tidigt, det berodde på okunskap hos oss. Men jag tycker ändå att sängen fungerar rätt bra. Visst hon vaknar ibland och kommer in till oss. Men som sagt hon behöver verkligen sova mera och gärna dagtid. Jag brukar ha henne hemma på fredagar och då sover hon nästan alltid samma sak på helgen. Däremot under i somras när hon inte gick på förskolan på 6 veckor så gick det bra när hon inte sov på dagen. Det är svårt att förklara men hon mår verkligen dåligt av att sova såhär lite. Hon äter dåligt, gått ner i vikt samt har mörka ringar under ögonen. Men jag ska testa det du skriver att försöka natta tidigare. Det är bara det att kl.18 är så svårt att få till man måste ju hinna äta middag, bada osv. Hon skulle kanske kunna sova lite längre på morgonen om jag inte hade lillasyster som jag måste ta hand om på morgonen och har därför inte tid att ägna mig åt storasyster.

Jag har funderat på att säga upp förskoleplatsen det är bara det att när lillasyster ska börja förskolan om ca 1 år då måste vi ha två platser och jag är rädd för att vi inte får det. Vad gör man då liksom?! Nu kan jag inte ha storasyster hemma mycket mer än jag har (hon går ca 24h/v på förskolan) eftersom lillasyster inte sover på nätterna och jag är helt slut, lillasyster ska jag däremot kura (vi börjar på söndagkväll)
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag håller med tidigare talare. Prata med fsk om de inte kan hjälpa till att ordna miljön så att det blir lättare, ialla fall en period så att liten vänjer sig vid att sova.

Min tjej hade det också kämpigt med sömn på dagis ett tag när hon var i samma ålder. Jag ser precis framför mig det du beskriver om en liten tjej som så väl behöver sova. :cry: Problemet för oss var oförstående personal :evil: vi har bytt fsk nu och det fungerar klockrent! :D Men prata med personalen är mitt bästa råd.

en period hämtade jag lagom till vilodags och la henne hemma så att hon fick sova. Tycker det låter som att ni har väldigt mycket tild på dagis ändå. Här i stan är det 15 h som gäller om man är föräldraledig. :shock: Så kanske ha henne där på förmiddagarna och sova hemma? När lillasyster sover som hon skall sen så blir det ju också lättare.

På vårt nya dagis så vet jag att de kör med bärbar cd och saga för stora barn som behöver lugna ner sig en stund eller så ligger de i kuddhörnan och fröken läser. somnar man så väcker fröknarna efter lagom stund. ( efter vad föräldrarna sagt)

Är osäker på hur det fungerar med fskplatser i övriga landet. Här är det tack och lov platsgaranti ( inom kommunen så man kan få åka till andra sidan stan ett tag innan man får där man vill ha).

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Bina86 »

Jag tar upp denna tråden igen.

Vi har nu kurat lillasyster som är 7 månader. Vi är fortfarande under uppföljelseveckan men hittills har allt gått jättebra och lillasyster sover numera nästan hela nätter :D :D :D .

Vi har fortfarande samma problem med stora syster som jag skrivit i trådstarten. Det börjar bli lite bättre men hon är mer eller mindre konstant trött eller övertrött och har inga rutiner. Den enda rutin hon har när det gäller sömn är att hon vaknar 06 nästan varje morgon. Ibland kan hon sova till 07 men det är inte ens en gång i veckan. Det som bekymrar mig är nu när vi har kurat lillasyster så känns det fel att inte ha rutiner på storasyster. Vi gör ju vårt bästa med storasyster men det känns jättekonstigt att ha olika förhållningssätt med barnen.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av inger »

Du skrev tidigare i tråden att storasyster sover när hon är hemma.
Så här skulle jag ha gjort. Om jag hade behövt platsen på förskolan för att behålla den skulle jag hämtat innan lunch och låtit lunch och vila vara hemma.
Det är inte så lärorikt på förskolan om man ständigt lider av sömnbrist.
Då kan rejält förkortade dagar underlätta.

Skulle inte det hjälpa skulle jag behålla platsen men göra ett uppehåll om två , tre veckor för att få ordning på rutinerna i gen.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej
jag håller med Inger.
Vi fick plats på en toppenbra förskola när min stora pojke var 20 månader - vi tog den och gick 9-11.30 medan Lillasyster låg i magen och var liten. Jag hämtade efter lunch varje dag och så gick vi hem och sov i 2,5 timme :D . Numer går båda där - 9-14.30 med lediga fredagar. Och trivs.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 2,5 åring som vägrar sova på förskolan, hjälp!

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur går det för er? Du har fått fina råd som jag hoppas du kan och vill ta till dig :heart: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "