grinigt på morgonen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sab

grinigt på morgonen

Inlägg av sab »

Börjar med att jag är amatör på detta men försöker så gott jag kan, har precis börjat SHN. Har läst många trådar här inne men bestämde mig för att fråga ändå. Har gjort 4 nätter nu. Känner att vi gör små framsteg, men mornarna(!), förstår inte vad jag gör för fel. Schemat är så här:
19.30 Sova
07.30 Vakna
10.00 Sova 45 min
11.00 Äta
12.30 Sova 1.5 h
14.00 Äta
16.00 Sova 20 min
16.45 Äta
Nu till saken, han vaknar mellan 6.30 och 6.45. Jag ramsar och han fortsätter och skriker, jag fortsätter. Det blir tyst, han jollrar, "kör bil" sen går det upp igen och gnäller som sedan blir grin följt av skrik. Jag ramsar bestämt, tystnar lite men sen är det samma sak igen. Buffar, ramsar sen är det full hals och så fortsätter vi. Är det bara att låta sin sak ha sin tid och vänta. Vet att det är dumt men jag funderar om jag ska göra morgon kl 07.00 istället.
Våran lilla son är 7 ½ månad.
klockan

Re: grinigt på morgonen

Inlägg av klockan »

Hejhopp! Varmt välkommen hit. Kul att höra att det går så bra för er. Vi har alla haft våra små issues under kuren och även efter :wink:
sab skrev:Nu till saken, han vaknar mellan 6.30 och 6.45. Jag ramsar och han fortsätter och skriker, jag fortsätter. Det blir tyst, han jollrar, "kör bil" sen går det upp igen och gnäller som sedan blir grin följt av skrik. Jag ramsar bestämt, tystnar lite men sen är det samma sak igen. Buffar, ramsar sen är det full hals och så fortsätter vi. Är det bara att låta sin sak ha sin tid och vänta. Vet att det är dumt men jag funderar om jag ska göra morgon kl 07.00 istället.
Tidiga morgnar är ett jääättevanligt krux att komma över, så även vargtimmen dvs 04-06. Leta under "Vanliga frågor" så får du tips där. För oss funkade det bäst med enbart en sk pangramsa, dvs ramsan men enbart x4. sedan lämnade vi och stöttade mha husljud (dammsugning. micro, vattenkokare, stöka och böka i största allmänhet för att förmedla att man finns därute och tillvaratar barnets intressen, att allt är lugnt och att det kan somna om igen tryggt förvissad om att mamma och pappa håller ställningarna :wink: Läs "Safarin" i SHN-boken igen :D ). Börjar man dra igång en ramskommunikation vid den där tiden är det lätt att man snurrar igång eftersom barnen oftast är hyfsat pigga, trots att det ännu inte är dax att kliva upp... så att låta vara/backa så mkt som möjligt brukar vara en god idé. Och man måste ge det tid - uppföljningsveckan ut och sen tar det ca 1 mån innan det sitter helt och hållet. För min son tog det ca 2v efter avslutad kur innan morgnarna började sitta...

Så läs på om hur man gör och välj ert sätt och sen fortsätter ni på samma sätt, ändra inget nu utan fortsätt ge samma besked om och om igen :D Schemat ändras först efter uppföljningsveckan om ni vill göra det.

PS. Visst har ni en sk nattslurk (välling el gröt) innan sänggåendet oxå?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
sab

Inlägg av sab »

Tack så mycket!
Självklart får han en nattslurk, en rejäl sådan också :D

Det går väl lite framåt tycker jag men det är väldigt jobbigt där på morgonen. En pangramsa räcker inte men vi jobbar på det. Men har nu en annan fråga, han är snart 8 månader. Vid 9 minskar man sömnen på dagarna men jag är förvirrad. Jag kanske har fel men har för mig att på ett ställe står det att man minskar tiden på förmiddagsluren men på något annat ställe att man tar bort eftermiddagsluren. Kan ha fel. :roll: Hur gör vi?
Vi kör schemat som ovan men det var även med tanke på att det snart är vintertid. Tänkte sedan ev köra 19-07, har ni något förslag på schema då, lunch 11.30?
Tack för att ni är så gulliga!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det där med schemaändring får man ju göra som det passar en själv bäst! Jag har för mig att det absolut vanligaste är att eftermiddagsluren trillar av först. Sedan förkortas den kortare av de tu, och så har man kvar den längsta vilan i flera år.. Det är lagom att ändra schemat då barnet själv "ber om det". Dvs återkommande tidiga uppvak på någon dagslur eller tidiga mornar!

Ändra som sagt inga scheman nu mitt i kuren utan efter uppföljningsveckan!

Vi slet med tidiga mornar i en månad innan det satt sig helt. Vi körde med pangramsa och rejäla husljud. Samt en påminnelseramsa alltid emellanåt. Familjen fick fina frukostar den tiden ;) Men så en dag svängde det! Lillen somnade om och sov efter den morgonen fram till utsatt tid.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"