Överhettad gullunge

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Beatrice

Överhettad gullunge

Inlägg av Beatrice »

Hej,
Han är bara knappt 5 veckor min lillplutt och visst det är underbart med ett sommarbarn, om man inte bor i en lägenhet med fönster åt ett håll där solen ligger på hela dagen. Vårt hem blir en het gryta och temperaturen är alldeles för hög för att vi vuxna ska må bra och än mindre en liten plutt som inte kan reglera sin kroppsvärme. :(
Idag tillbringade vi 5-6 timmar i blöja i barnvagn traskande på skuggsidan ute för att inte storkna men han blir orolig av så mycket aktivitet. När vi kom tillbaks till grytan blev han varm på en gång och protesterade högljutt.
Vad kan jag göra, hur kan jag svalka honom (han fick ett 37-gradersbad efter kvällsmålet)? Är även orolig att han skall få vätskebrist då han är på bröstmjölksersättning och jag vet att bröstmjölk kan regleras efter temperaturen för att tillgodose barnets behov vid hög värme.
Någon som har bra tips?
B
Mamma till ?lskade Matthew f?dd 8/6 2005
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det bästa sättet att få ner temperaturen är att från utsidan hindra solen att komma in. Markiser är väl det bästa, men om det inte går kanske ni kan försöka sätta upp mörkläggningsgardiner utanför fönstret.

Jag vet inte om det är praktiskt möjligt, bara en idé

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Pratade med min granne härom dagen och hon berättade att de en ovanligt varm sommar hade klätt förnstren utvändigt med folie för att reflektera bort solen. Inte vackert på ngt sätt med väldigt funktionellt :roll: :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Josefin

Värme...

Inlägg av Josefin »

Min lille son föddes i Juli förra året i ett minst sagt VARMT Barcelona...37-38 grader...Olidligt var det.

Dock såg man värmen på ett annorlunda sätt - där var folk vana och jag med dem, eftersom jag då genomlidit 7 somrar. Det folk gick i taket för var kylan - stackars barn som föds på vintern, då är det ju jättekallt. När jag sa att barn i mitt land som föds på vintern hittills inte lidit någon nöd så frågade de; "men ni tar väl inte ut dem på promenad förrän det blir vår, va!?" :D

Så man oroar sig olika i olika länder...

Kyla, värme, regn och solgass är inte FARLIGT, om man klär bebis därefter.

Spanska receptet:
Så lite kläder som möjligt, ute mycket men ingen direkt exponering för solen, badda då och då med svalt vatten - kom särskilt ihåg handleder och hals (eller håll upp lillen framför fläkten som jag gjorde - mot alla läkarrekommendationer!"), badet kan gärna vara lite svalare än 37 grader. Så hemmet - skippa mattor - golven blir svalare. Gardiner framför ÖPPET fönster - då kommer solen inte in, men däremot blir det lite fläkt.
och om du ammar - drick minst 2 liter vatten per dag!

lycka till!
Beatrice

Inlägg av Beatrice »

Tack för tipsen! Markiser och folie tror jag skulle leda till att föreningen stämde mig ;) men mörkläggningsgardiner borde jag kunna fixa till.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vill bara säga att jag inte har testat sådana gardiner själv, mer än på insidan av förnstret, utan som sagt, det var bara en idé.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Beatrice

Inlägg av Beatrice »

Ja nu har vi satt upp folie i sovrummet och som trevlig bieffekt är det ordentligt mörkt :) Traskade i blöjan idag med och har även baddat handlederna. Termometern i köksfönstret visade på skrämmande 38 grader heh.
Till och med blöjan är jobbig så plutten ligger naken och sprattlar och kissar :)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hoppas att folien hjälper så att ni åtminstonde får sova svalt.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"