Kur "för" lätt? - bakslag att vänta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mariajohanna

Kur "för" lätt? - bakslag att vänta?

Inlägg av mariajohanna »

Hej på er!
Kurar nu dotter nr 2 vid ålder 5,5 mån. Första natten är avklarad, nu första dagen på G.
För två år sedan kurade jag dotter nr 1 och fick kura rejält så nu har jag bara behövt repetera lite grann, typ grepp o när man använder dem.
Nu är min fråga kanske lite konstig men det går så bra och tösabiten somnar så snabbt (trött liten en) att jag undrar om jag ska vara beredd på nåt större bakslag typ dag 2 eller 3? :?
Med storasyster så satt kuren faktiskt nattetid fint efter natt två. Vargtimmen strulade kanske en vecka. Dagslurarna strulade hon med länge o väl i olika omgångar. :x men även det gav sig till slut.

Till saken hör att jag försökte med SM för lillasyster, men fick det aldrig att sitta riktigt när storasyster ändå bara är 2,5 år nu och också kräver sin kvinna att hantera med trots o allt - att ägna halvtimme åt att vagna lillan var liksom inte möjligt... :( Så jag införde "bara" fasta tider för dagen vid pass 4 mån. Schemat vi utarbetat nu utgår från den med smärre justeringar så att det ska vara kompatibelt med storasysters (två halvdagar i dagis i veckan att ta i beaktande). Så dagtid inga monumentala förändringar. Natten ändrades så att hon nu sover i säng (vagn i vårt sovrum tills nu) i barnrummet och nattmaten därmed slutade serveras.

Lillasyster har iofs alltid sovit bra men vid pass 5 mån började hon vilja ha bröstet oftare o oftare, då det gick från 1-2 mål/natt till 3-4/natt och hon låg bara där o smuttade. Det blev jag trött på. :evil:
Nu första natten somnade hon på 20 min (helt vanligt för henne) och sedan vaknade hon ca 1.30 och då fick jag buffa o solfjädra i all evighet som det kändes, men antagligen bara typ en halvtimme eller så. Sen vaknade hon kl 05 och fick solfjädra o buffa i två omgångar tills fröken tystnade 20 min senare. Och sen väckning kl 07.

Ska jag tro att det kan vara såhär lätt eller är det troligare att det är det att hon idag är supertrött, precis som kurbarn brukar vara dag 1? Nån som har erfarenhet av liknande fall att kura?
--
Vivi 02/2010 mammas gulle - kurad vid 6 mån
Linnea 03/2012 gummanplutten - kurad vid 5,5 mån
mumintrollet

Re: Kur "för" lätt? - bakslag att vänta?

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Och varmt välkommen hit! :)

Jaa du.. Det är ju så olika med de små liven och så kan jag ju inte förutspå vad som kommer att hända. ;) Men jag tror ändå att det visst kan vara sådär lätt, men räkna med några frågor i kommande dagar. Det som ändå är nytt för tösen är ramsan, samt att maten inte mer serveras nattetid. Kanske hon nöjde sig med en natt, men det kan gott hända att frågorna kommer då hon inser att detta är en bestående stor förändring som i längden gör att hon kommer att kunna slappna av och bara njuta av att sova. Än så länge är hon kanske inte så säker på njutningsdelen.. Så kan det ju gott vara att hon får mer ork för mer frågor efter några dagar, då hon är mer utvilad - men oroa dig inte över det i förväg! Ta frågorna i den ordning de kommer!
Så jobba på konsekvent och fortsätt med att gjuta in ramsan!
Jag har själv erfarenhet av att kura min dotter som sedan början hade strikta tider och angivna nattmål, men då det var dags att sätta en längre natt och få bort nappen så körde vi kuren helt ut. Vi höll på och slet i en månad för att få schemat att sitta och de tidiga uppvaken att försvinna. Men tids nog gav det med sig. Hon sov ju bra från början, men vi ville uppnå 12h natt och slutade inte förrän vi var där :)
Vad har ni för schema nu då? Är det något du undrar med det? Hur ter sig dagslurarna?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mariajohanna

Inlägg av mariajohanna »

Tack mumintrollet för uppmuntran! :D
Jag går väl omkring o oroar mig i förtid, för såhär "lätt" får det väl ändå inte vara 8)

Schemat är lätt men sömntimmarna svåra att få ihop så det passar även storasysters (dvs dagis) tider och familjens när jag har två blöjbarn. Jag har nu faktiskt bara 14,5 h fast de borde vara 15. Jag skulle helst förlänga mittenluren till 2,5 h men det var ju inte en av lurlängderna och detta är genomförbart endast om hon faktiskt somnar snabbt.. Om inte blir storasyster uppe o ugglar när hon också ska sova. :( alt. Så 3 h mittenlur, men då blir de länge mellan målen och sena em luren blir ganska sen o hon är piggis på kvällen.

Så jag funderade som så att vi kör detta tills uppföljningsperioden är slut och ser hur det fungerar.
7 väckning
7.45 morgongröt + mjölk
9-9.45 lur
11.00 lunch + mjölk
12.30 - 14.30 lur
14.30 mellanmål (= mjölk ännu)
16.45-17.30 lur
18.45 massage, gröt, mjölk etc inför natten
20.00 gonatt

Tacksam för goda ideer. :D
--
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Kan du väcka 7:30 istället? Då får du in en halv timma till. 2,5 timmars lur mitt på dagen är ganska mustigt så att säga :)

Du har rätt att sista luren kommer ganska sent. Det kan för övrigt påverka natten, i synnerhet vargtimmen av någon konstig anledning...

Så reagerade jag på att lunchen är kl 11 och långluren först 12:30. Det är ganska länge emellan och sömnen kan lida av att magen inte riktigt är mätt. Märker du att långluren strular, kanske du kan korrigera schemat där? Lägg luren tidigare eller senarelägg lunchen!

Så ser jag även att ni inte har någon egentlig middag med på schemat. För mätt mage kunde ni tänka - frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsslurk. Dessa måltider hålls sedan ganska naturligt med i flera år framåt :)
Lägg in en middag vid tex. 18 och ta kvällsslurken 19:45!
Om hon innan kurningen började snutta vid bröstet mer, kan det väl hänga ihop med en glupande aptit de små har i den åldern! Tveka inte att ösa på med ordentlig mat så hon är rejält mätt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mariajohanna

Inlägg av mariajohanna »

Hej!
Goda förslag :)
Morgon är svår att senarelägga eftersom storasyster är i samma rum och dagisdagar måste vi upp då för att jag ska hinna sköta allt med båda innan vi ska iväg. Men kanske en kvart kan gå i båda ändar av natten. Det kunde fungera med storasyster.
Glömde såklart att skriva att de är mjölk kl 17.30, men kan ge nåt stadigare, hon får ju smakportioner nu. Hon har ätit gröt so en häst de senaste dagarna, nu under kuren, både morgon o kväll. Em-luren har strulat men säkert för att hon är hungrig o behöver mera mat.

Middagsluren kunde jag tidigarelägga till typ 12 så är det inte så länge emellan. Hon verkar ganska trött den tiden redan som det är nu. I praktiken matar jag först puread mat o sen bröstmjölk så det tar sin rundliga tid när storasyster äter samma tid och jag med :)

Då kan jag tidigarelägga em-luren också.

Schemat skulle då vara (storasysters inom parentes):
07.15väckning + mjölk (väckning)
07.45 gröt (gröt)
09-0945 lur
11 lunch (lunch)
12-14 lur (12.30-14.30 lur)
14 mellis (14.30/15.00 mellis)
16.15-17 lur
18.30 kvällsrutiner m massage,gröt, mjölk, skratt (19.00 gröt, skratt)
19.45 gonatt

Vad tror du? :)
--
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också :D
Jag håller helt med mumintrollet i att hon behöver en riktig middag. Hon börjar komma upp i den aktningsvärda åldern där det inte finns något stopp :shock: i de små. De kan verkligen äta kopiösa mängder mat, som du också har märkt nu med gröten. Så jag skulle säga att så länge magen hänger med så är det bara att köra på med riktig mat. lunch och middag, till liten sätter stopp och så lite mjölk som efterrätt :D .

Det nya schemat ser bra ut tycker jag. Jag antar att du glömde middagen 17.30 igen :wink: . Någon särskild anledning till att ni inte har 12-timmarsnatt? Det brukar annars vara det de små föredrar 8) .

Bra jobbat! =D>

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
mariajohanna

Inlägg av mariajohanna »

Hej och tackar för kommentarerna!

Har funderat på nya tidtabellen och är därför tacksam för alla synpunkter :)
skulle också säga att nätterna gått fint till ca kl 5. En del frågor mellan 5 och 6 men brukar somna om före 6.30 när jag stiger upp "på riktigt". Em-luren har strulat utan undantag men jag misstänker hon faktiskt är övertrött då för det tar henne i snitt 15 min av ramsande (inte non-stop) att somna. Däremot har jag inte vagnat för hon är inte rasande, hon bara gnölar o har sig.

Glömde sätta in middagen 17.30 i schemat, precis som du misstänkte Norahsmamma :) och när jag ändrar schemat o tidigarelägger em-luren får det bli middag 17.00 med oss andra. Då är hon så stor att hon kan sitta i egen stol med och det gör livet mycket lättare för mig - mata mig, storasyster och lilla syster :)

Mat går ner i rekordtakt och jag har faktiskt inte hängt med :oops: - hon har typ slickat skålarna tomma. Idag gillade hon inte gröten nåt vidare, men det kan bero på att det var en ny variant. Nu har jag laddat massor av mat till lunch, och till middag får jag också ta en stor portion. Jag själv är också hungrig som en varg nu, mer än tidigare - tydligen får jag lite bonuskur själv också :)

Vi har haft svårigheter med att få ihop 12 h natt för storasyster sen början och hade länge 11,5 natt för henne och eftersom de ska sova i samma rum så blir det samma tidtabell med natten för båda (lillasyster kuras i gästrummet för att vi inte ska väcka storsyster om det blir aktuellt att gå in). Men jag tror att vi kan få ihop en längre natt på 11,5 h.
Storasyster strular med dagsluren här hemma (bättre på dagis) och på nätterna har hon fått för sig att ifrågasätta mörkret. :| Men vi har skärpt oss och nu är vi på väg mot rätt håll med nätterna, dagslurarna sitter segare.

Men då kunde det se ut såhär:
07.00 väckning + mjölk (väckning)
07.45 gröt (gröt)
09.00-09.45 lur
11.00 lunch (lunch)
12.00-14.00 lur (12.30-14.30 lur, i praktiken får hon just nu ihop 1-1,5 h sömn)
14.00 mellis (mellis)
16.15-17 lur
17.00 middag (middag)
18.30 kvällsrutiner m massage,gröt, mjölk, skratt (18.45 gröt, skratt)
19.30 gonatt

Jag tror att detta skulle passa bättre även för dagisdagar. Storasyster förs med vagn dit till kl 9 och ska hämtas kl 14 och jag går iväg hemifrån kl 13.30-13.40. det fungerar med lillasyster som får lyxen att sova i rullande vagn dessa dagar. risken finns att hon vaknar när rullandet slutar eller börjar men detta är tyvärr så det är och vi får leva med det. :( Lunch har dagis ca kl 11 och middagslur från 12 men hemma vill jag ha flexibiliteten att kunna lägga lillasyster först och sen ta storasyster för hon kräver en hel del jobb för att gå med på att vila, just nu i alla fall.

fler goda tankar kring detta? :?:

Nu sista dygnet av kuren!! SÅÅÅ skönt 8) inatt fick jag sova furstliga 6h på raken! vet inte när jag sovit så länge i ett kör senast för jag sov dåligt under hela graviditeten med.
--
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :lol:

Vad bra det går för er tycker jag och ditt schemaförslag ser bra ut. Mina barn har nästan haft ett identiskt.

Visst blir man förvånad över hur mycket mat det går i en utsövd mage.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mariajohanna

Inlägg av mariajohanna »

Tack ilindström för dina uppmuntrande kommentarer :)

Vi är nu i uppföljningsveckan så jag väntar med att byta schema tills den är slut i början av nästa vecka.

För att nu kommentera hur det gått sen, så tycker jag det gått lätt att kura henne, för hon har fattat galoppen fin-fint. Det enda är att hon vaknar ca 40-50 min innan väckning och behöver lite påminnelse om att det ännu är natt, men hittills har hon alltid somnat om. Inga bakslag att tala om. :)

Idag kände jag en liten tand på väg så nu får vi väl se om hon kommer att sova oroligt pga det. :|

Nu har jag vant mig vid långa sköna nätter - 7 timmar på raken sover jag - jihaaa! 8)
--
klockan

Inlägg av klockan »

:thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"