Hej!
hoppas ni kan hjälpa oss. Vi började kura vår son för ca 1 vecka sedan och jag kan tycka att vid det här laget borde ramsan ge en positiv effekt och inte tvärtom. Sigge, vår son 9,5 mån, ställer sig upp i sängen och skriker så fort vi gått ut med ramsan efter läggning. Vi har väntat in honom för att se om han lugnar ner sig men han skriker upp sig ännu mer och när vi ramsar i dörröppningen försöker han bara överrösta oss. tillslut har jag eller min man gått in, tillrätta lagt, ibland även solfjädern. Då blir han lugn och lägger sig själv nästan tillrätta men så fort man går ut ställer han sig upp och börjar skrika. i början låter han mest arg men efter ett tag låter han mer ledsen och uppriven. Idag fick vi hålla på i 45 min och då somna han tillslut med att jag buffade i kanske 1-2 min och sen gick jag ut med bekräftelseramsa men jag undrar om den gick fram.
Vad har vi gjort för fel? vi har gjort skrattet-till-gonattet men när vi lägger ner honom verkar det som att han blir besviken att vi inte leker vidare med honom och att han tolkar det som straff att han måste sova. S har sedan han var 1 mån haft väldigt svårt att komma till ro och somna själv. Vi har kämpat med alla möjliga sätt att få han att somna och somna själv men jag upplever det som att han inte vill sova, han vill bara ha roligt hela tiden.
På natten vaknar han till kanske 3-4 ggr och kanske skriker lite men har somnat om av sig själv ganska snabbt men vid 5-tiden har vi fått tillrätta lagt och ramsat och buffat och ramsat tills han tillslut somnat igen efter ca 45 min, för att sedan vakna igen vid halv 7 och då har han varit nöjd tills vi sagt godmorgon kl 6:45.
På dagarna har han ännu svårare att somna om vi inte vagnar honom i vagnen tills han nästan somnat.
MVH Anna
ramsan verkar mest ha negativ inverkan på vår son
Re: ramsan verkar mest ha negativ inverkan på vår son
Hej Anna,
och varmt välkommen hit
Jag tänker såhär - det Sigge gör är ju att han undrar vad fasen det är frågan om. Det ni gör är att ibland ge honom svar m h a ramsan och ibland går ni in. Olika besked från gång till gång med andra ord. Och det är ju inte riktigt så det ska vara
som ni säkert vet.
Nånstans började ni gå in istället för att låta ramsan jobba, och i takt med att ni märkte att han lugnade sig, om än så bara för stunden, när ni kom in så började ni köra på den taktiken eftersom ni förmodligen upplevde att ramsan inte tog. Moment 22 som du märker
.
Backa nu. Inga fler intåg i sovrummet, nu förväntar han sig att ni kommer, han tror att det är det som behövs för att han ska kunna varva ner och somna in själv. Solfjädern är ett krisverktyg som enbart används när inget annat hjälper och då står man länge, i princip tills barnet somnat in. Inga snabba moves här nu - då får man de där omedelbara reaktionerna du skriver om - frågor redan på väg ut ur rummet...
Jag föreslår att ni f rom nu börjar arbeta med att etablera ramsan på allvar, och då är det superviktigt att inte gå in eftersom det man gör då är att totalt desarmera betydelsen den har. Ni får ramsa så mkt ni och Sigge behöver.Ni ska ha sista ordet. Ge det ngr dagar för att komma på banan igen.
Hur ser det ut i övrigt då, med schema och matintag
Det är viktigt att man inte sover alltför sent på dagen, efter 17.00 rekommenderas inte.
Härligt med en glad och aktiv kille
- se till att verkligen umgås och låta honom vara med under dagtid så han slipper känna sig besviken när han sen lägger sig utan kan vara nöjd med allt det roliga som skett under dagen ist
. Inte då bara gnm att sitta passivt bredvid er, utan gnm att få delta i det ni gör: lagar ni mat kan han få ha egna redskap att arbeta med på golvet, utifrån sin nivå, viker ni tvätt, låt honom gräva fram egna plagg i tvätthögen etc etc. Här finns flera bra tips på sk social delaktighet i olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385
Hur ser det ut med utevistelse och motorisk träning? Har man två pass utevistelse/dag, då barnet får röra på sig (inte bara sitta i vagn) och kräla/krypa utomhus så tröttar man oxå ut på ett bra sätt. Är det för dåligt väder kan man göra liknande övningar inomhus, men ta det som en vana tycker jag
Låter ju positivt att han somnar om av sig själv om nätterna
, då har ju en del av budskapet gått fram iaf. Tycker mig se att det är just läggningarna/insomningarna som är svårt, och jag tycker mig ana att han inte riktigt tagit till sig ramsans budskap. Försök backa från vagningen så gott det går tycker jag. Mörkläggning är oxå jätteviktigt, i sovrummet kan det gott vara kolsvart även på dagtid när han ska sova , det signalerar verkligen att det är dax att sova nu. Se även till att vagnen är ordentligt förtäckt när han ska sova där.
Ni gör en toppeninsats för att hjälpa honom till ro och lära honom att somna in/somna om på egen hand , glöm inte det
. Men som sagt finns det saker att slipa på, inte med det sagt att ni gjort ngt "fel". Läs gärna om "Safarin" i SHN-boken, den illustrerar på ett klockrent sätt det bakomliggande budskapet varför vi gör som vi gör när vi tryggar barnet i dess egen säng.

och varmt välkommen hit
Jag tänker såhär - det Sigge gör är ju att han undrar vad fasen det är frågan om. Det ni gör är att ibland ge honom svar m h a ramsan och ibland går ni in. Olika besked från gång till gång med andra ord. Och det är ju inte riktigt så det ska vara
Nånstans började ni gå in istället för att låta ramsan jobba, och i takt med att ni märkte att han lugnade sig, om än så bara för stunden, när ni kom in så började ni köra på den taktiken eftersom ni förmodligen upplevde att ramsan inte tog. Moment 22 som du märker
Backa nu. Inga fler intåg i sovrummet, nu förväntar han sig att ni kommer, han tror att det är det som behövs för att han ska kunna varva ner och somna in själv. Solfjädern är ett krisverktyg som enbart används när inget annat hjälper och då står man länge, i princip tills barnet somnat in. Inga snabba moves här nu - då får man de där omedelbara reaktionerna du skriver om - frågor redan på väg ut ur rummet...
Jag föreslår att ni f rom nu börjar arbeta med att etablera ramsan på allvar, och då är det superviktigt att inte gå in eftersom det man gör då är att totalt desarmera betydelsen den har. Ni får ramsa så mkt ni och Sigge behöver.Ni ska ha sista ordet. Ge det ngr dagar för att komma på banan igen.
Härligt med en glad och aktiv kille
Hur ser det ut med utevistelse och motorisk träning? Har man två pass utevistelse/dag, då barnet får röra på sig (inte bara sitta i vagn) och kräla/krypa utomhus så tröttar man oxå ut på ett bra sätt. Är det för dåligt väder kan man göra liknande övningar inomhus, men ta det som en vana tycker jag
Låter ju positivt att han somnar om av sig själv om nätterna
Ni gör en toppeninsats för att hjälpa honom till ro och lära honom att somna in/somna om på egen hand , glöm inte det
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
PS. Bara ett klargörande, men jag kanske har missförstått : bekräftelseramsan säger du ju utanför rummet, när du tror att han håller på att glida in i sömnen, det är den han tar med sig som det sista "kvittot" på att han gjort rätt 
Tack för snabbt svar!
Jo det är just läggningen som är problemet och som du säger känns det inte som ramsan tar då. Vi har försökt med att inte gå in till honom utan ramsat istället men när han inte lugnar ner sig utan skriker upp sig ännu mer blir vi osäkra på hur vi ska göra - låta honom skrika, och riskera att han blir ännu mer hysterisk och somnar tillslut pga utmatting eller gå in och lugna genom att buffa eller solfjädern. Det jag vill få fram är att jag tycker det är svårt att avgöra när det är en krissituation, hur långt ska jag låta det gå innan jag ska gå in igen?
Men t ex imorgon när vi ska lägga S till natten, ska vi buffa tills han nästan somnat när vi ger beskedet för att undvika att han direkt kommer ställa sig upp i sängen när vi går ut med ramsan?? eller ska vi inte ramsa alls när vi går ut utan bara köra bekräftelseramsa utanför dörren? känner mig förrvirrad i vad som gäller på det här stadiet.
S schema ser ut såhär:
kl 7 Gomorgon
kl 7.30 gröt med klick smör
kl 9-10 fm-lur
kl11 lunch
kl 12:30-14 sova middag
kl 14:30 mellis
kl 17:30 middag
kl 18 lek/bad/skoj
kl 18:30 välling
kl 19 gonatt
Han brukar inte sova en timme på fm, eftersom vi inte får han att somna förän kanske efter 30min och sen vaknar han efter 20min och på em är det också svårt att få till 1,5 tim sovtid, så han är alltid väldigt trött till kvällen. Ändå orkar han "fråga" i 30-45min innan han somnar för natten.
Han är alltid väldigt aktiv under dagen och rör sig mest hela tiden (kryper runt och undersöker allt som han får syn på och ställer sig mot saker) enda gången han sitter lugnt och iakttar är när vi är på promenad och då blir det liv i luckan om vagnen står still för länge på ett ställe - måste hända saker runt omkring
Han får sin välling liggandes på sängen brevid själsängen i "hans" rum och där busar vi och lockar honom till skratt innan vi lägger honom. Vi släcker lampan och drar ner persiennerna och sen lägger honom i spjälsängen, Är det dumt? att vi gör det i samma rum? eller spelar det mindre roll?
Har massor av frågor men det får räcka för nu, måste lägg mig och sova nu så jag orkar gå upp imorgon kl 5
Jo det är just läggningen som är problemet och som du säger känns det inte som ramsan tar då. Vi har försökt med att inte gå in till honom utan ramsat istället men när han inte lugnar ner sig utan skriker upp sig ännu mer blir vi osäkra på hur vi ska göra - låta honom skrika, och riskera att han blir ännu mer hysterisk och somnar tillslut pga utmatting eller gå in och lugna genom att buffa eller solfjädern. Det jag vill få fram är att jag tycker det är svårt att avgöra när det är en krissituation, hur långt ska jag låta det gå innan jag ska gå in igen?
Men t ex imorgon när vi ska lägga S till natten, ska vi buffa tills han nästan somnat när vi ger beskedet för att undvika att han direkt kommer ställa sig upp i sängen när vi går ut med ramsan?? eller ska vi inte ramsa alls när vi går ut utan bara köra bekräftelseramsa utanför dörren? känner mig förrvirrad i vad som gäller på det här stadiet.
S schema ser ut såhär:
kl 7 Gomorgon
kl 7.30 gröt med klick smör
kl 9-10 fm-lur
kl11 lunch
kl 12:30-14 sova middag
kl 14:30 mellis
kl 17:30 middag
kl 18 lek/bad/skoj
kl 18:30 välling
kl 19 gonatt
Han brukar inte sova en timme på fm, eftersom vi inte får han att somna förän kanske efter 30min och sen vaknar han efter 20min och på em är det också svårt att få till 1,5 tim sovtid, så han är alltid väldigt trött till kvällen. Ändå orkar han "fråga" i 30-45min innan han somnar för natten.
Han är alltid väldigt aktiv under dagen och rör sig mest hela tiden (kryper runt och undersöker allt som han får syn på och ställer sig mot saker) enda gången han sitter lugnt och iakttar är när vi är på promenad och då blir det liv i luckan om vagnen står still för länge på ett ställe - måste hända saker runt omkring
Han får sin välling liggandes på sängen brevid själsängen i "hans" rum och där busar vi och lockar honom till skratt innan vi lägger honom. Vi släcker lampan och drar ner persiennerna och sen lägger honom i spjälsängen, Är det dumt? att vi gör det i samma rum? eller spelar det mindre roll?
Har massor av frågor men det får räcka för nu, måste lägg mig och sova nu så jag orkar gå upp imorgon kl 5
Med andra ord, gör läggningen till en så kort procedur som möjligt, tänk max 2 min inne i rummet från det att ni kommer in för läggning. Ta välling och mys och skrattet till gonattet utanför rummet tycker jag
Protester och frågor lär det bli eftersom ni vant honom vid annat, så ge honom rätten till sina yttringar i det här läget, dvs det betyder inte att det är ngt felaktigt el skadligt. Däremot skall ni f rom nu vara honom behjälplig i att lugna ner sig och samla ihop sig inför sömnen, och det gör ni bäst gnm att ramsa som svar. Jag skulle personligen inte själv vilja ha ngn som kutade in och ut ur mitt sovrum när jag ska sova, även om jag var svinförbannad och upprörd.
Ang att avgöra när man ska gå in är en tumregel: om man känner att man behöver gå in, då ska man i första hand ramsa. Gå in gör man endast vid KRIS, och det är upp till en själv att bedöma när denna infaller (enl mig ytterst sällan
Om det är så att ni bedömer att jo, han har lugnet, då är mitt bästa tips att låta ramsan arbeta järnert f rom nu och att minimera besöken inne hos honom. På ett par kvällar borde budskapet ha gått fram, förutsatt att ni gett honom chansen att ta till sig ramsan och dess innebörd
Läs här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Massa bra tips på hur man skjuter sina egna vargar, hittar attityden samt hur kan resonera kring när barnet står upp (och som sagt, det får man göra, för tids nog sätter man sig ner igen