Hej!
En mamma tipsade om att hennes barn flugit problemfritt med användande av öronproppar. Är det någon som har någon erfarenhet av det? Sonen är tio månader. /Mvh Morsan
Öronproppar vid flygresa?
Öronproppar vid flygresa?
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
-
Carina Asp
flygresa
Hej,
det är intressant att hon har rest med öronproppar och klarat det galant. Jag tror hon bara har haft tur! Det har ju med trycket i kabinen att göra! Det som jag kan rekomendera (och både jag och min syster har flygit ett antal ggr med våra barn 5 månader, 1 år och 2 år) är att de dricker vid start och landning. Det tar bort trycket så som när "vi vuxna" håller för näsa och håller andan och "blåser ut" för att ta bort "locket för öronen". OM barnet använder napp så är det bra det med. Flyg ALDRIG med förkylda barn, det är dömt att misslyckas! Risken är mycket större att få "lock" för öronen då samt att man lätt kan spräcka trumhinnan. (om man ändå måste flyga använd näsdroppar). Lycka till!
Vänliga hälsningar,
Carina
det är intressant att hon har rest med öronproppar och klarat det galant. Jag tror hon bara har haft tur! Det har ju med trycket i kabinen att göra! Det som jag kan rekomendera (och både jag och min syster har flygit ett antal ggr med våra barn 5 månader, 1 år och 2 år) är att de dricker vid start och landning. Det tar bort trycket så som när "vi vuxna" håller för näsa och håller andan och "blåser ut" för att ta bort "locket för öronen". OM barnet använder napp så är det bra det med. Flyg ALDRIG med förkylda barn, det är dömt att misslyckas! Risken är mycket större att få "lock" för öronen då samt att man lätt kan spräcka trumhinnan. (om man ändå måste flyga använd näsdroppar). Lycka till!
Vänliga hälsningar,
Carina
Vi har rest mycket med flyg med vår pojke, ända från att han var ca 3 månader. Vi har aldrig upplevt att han har haft några problem med öronen. Men för säkerhets skull har han alltid fått nässpray en stund innan start (nezeril för barn) och om det har varit en lång resa har han även fått vid landning. Han har alltid också fått ha en liten nappflaska att suga på vid start och landning (innehållandes välling - om det är vällingtid - annars vatten). Har vi åkt ett bullrigt flygplan (vi har åkt sånna där små flyg några gånger med bara 16 platser) har han fått ha sina hörselkåpor på sig. Däremot har vi aldrig testa öronproppar.
Lycka till!
Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".