HJÄLP min 4 veckors med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tienti

HJÄLP min 4 veckors med SM

Inlägg av Tienti »

Hej
jag är väldigt dålig på att förklara mig men ska göra ett försök.

har haft en otroligt jobbig start med lillasysters ätande. hon är 4 veckor och ja har int fått henne å amma inu. men jag ger henne flaska. nu håller jag på bli tokig på henne! har inte njutit en sekund under denna månad.

hur jag än trugar med henne får jag inte i henne mer mat än till första rapen. vilket resulterar i att hon håller på snuttar mellan arla och förmiddagen.
plus att jag får hålla på truga i timmar för att få i henne mat så att hon sover 2 timmar och det är inte roligt på natten. allt har blit en ond cirkel och när man inte får sova så orkar man inte på dagarna (storebror är hemma och vill också få lite uppmärksamhet)

Hur kommer jag ur detta ekorrhjul och får en start på SM??
ARVID 02 Februari 2010

TOVE 26 Juli 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: HJÄLP min 4 veckors med SM

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till forumet och grattis till nykomlingen.

Ledsen att du fått vänta lite på ditt svar men så kan det bli ibland.

Ja hur ska du få ordning på lilla tösen? Hon vill bara äta tills första rapen säger du, är det hon själv som slutar äta och vill rapa? Om det inte är det så matar du bara på tills hon själv väljer att sluta äta.

Du skulle kunna prova en napp med lite större hål så det kommer lite mer ersättning när hon suger. Då får hon i sig mer mat men behöver inte äta längre tid. Det kan vara så att hon inte orkar suga tillräckligt mycket för att magen ska bli full och riktigt mätt. Då blir det ett himla snuttätande vilket är otroligt tärande för alla inblandade.

Hur sover hon? Jag har haft alla mina småttingar liggandes på mage, med andningslarm, i vagnen. Då har de kunna sova mitt i huset där alla vi andra vistas, de små sover gott när de har ljud omkring sig.

Glömt att det ska njutas några längre stunder så här i början. Innan ni fått ordning på matningen så samlar du på de små stunder du kan njuta, putta in dem i hjärtat och plocka fram dem när det känns tufft. Tiden av njutning, för er båda två, kommer bli längre och längre, så småningom.

När småttingar närmar sig fem veckor brukar det infalla en ökningsperiod där de vill äta både mer och oftare. Men det låter som om ni haft det jobbigt med matandet hela tiden. Så prova råden ovan och återkom om du har fler frågor.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"