Min fråga kommer egentligen inte förrän långt ned. Här ibörjan beskriver jag natten. Kanske för jag själv vill dela med mig, men samtidigt för det kanske behövs för att hjälpa mig med frågan.
Jag har precis vaknat =) Har gått igenom första natten med vår lille Alice, 1 år, och det gick fin fint. Hon har tidigare alltid sovit i vagn och vi har burit henne till spjälsängen på kvällarna för att sova natt. Det tog 20 min exakt för henne att bli lugn efter besked och solfjäder. Var förberedd på 45 min, så jag stod mitt i mitt i mina tankar om att "det blir aldrig längre", "hon sitter i bilden och jag kan inget göra" när hon plötsligt blev sovtung. Snabbt försiktigt tryck, sedan ramsa ut. Efter påminnelser, ett besked till och bekräftelse i två olika omgångar (eftersom hon blev tjurig efter första) så sov hon sött.
Eftersom hon långa perioder har sovit faktiskt helt ok på nätterna så hoppades jag nästan att hon skulle vakna denna natten. Detta för att få in beskedet och ramsan så att "polletten trilla ner". Hon vaknade 23.35, 01.40 och 06.25. 23.35 och 06.25 så körde jag bara enligt boken och det fungerade klockrent. Däremot blev jag lite vilsen vid 01.40-snåret. Hon vaknade till och jag direkt in med besked och solfjäder i kanske 1 minut. Hon blev tyst och sovtung. Kort tryck och ramsa ut x4. Tyst. Sen börjar hon med lite sött prat och nästan lite sång. "Taaa-ta" "taaaa-ta". jag visste inte hur jag skulle reagera. Jag har gett beskedet och därefter ska man försöka påminna. Tyckte inte riktigt den tog efter en stund så 02.00 gav jag beskedet igen(?!) trots att hon inte skrek eller vad ledsen. Men hon var inte intresserad av att sova, så därför min förvirring. Här samma sak kort besked med solfjäder, kort tryck och ramsa ut. Påminnelserna gick bättre och 02.25 gav jag bekräftelse och hon sov.
Mamman gick precis innan tillrättaläggandet, när vi sa gonatt, och kom hem precis innan kl 7 då vi väckte henne med tjo och tjim.
Nu då till frågorna
Alice har ofta sovit lite sisådär på dagarna. Även här i vagn. Hon vaknar ofta och ibland är det riktigt svårt att söva om. Ibland går det inte.
Eftersom hon är van vi två lurar på dagen har vi valt schemat:
07.00 Vakna
07.30 Frukost
09.00 Sova Morgon (45 min)
10.00 Mellanmål
13.00 Middag
14.00 Sova Middag
15.30 Mellanmål
17.30 Middag med familjen
18.30 Bada, Skoja, Slurka
19.30 Sova Natt
Vi va väldigt inne på att totalt ändra schemat för Alice nu när vi startade. Vi tänkte "sno" Olle 1års schema från boken, men vi valde till slut ovan schema.
Mamman tog ju över på morgonen och jag har sovit.
Hur som helst så somnade hon nu, första dagen, inte förrän efter 20 minuter och då fick hon alltså inte sova mer än ca 20-25 minuter. Vet inte hur vi får använda marginalkvarten första dagen?! Andra sovpasset, det långa, vaknade hon efter en halvtimma. Jag visste inte hur vi skulle hantera och kanske skulle vi förutsätt detta och ställt frågorna innan denna dagen. Hur ska vi göra om Alice vaknar på dagarna? Hon sover i vagn och vad vi tror så ska vi bara försöka gå igen - även om hon inte kommer att somna om. Detta för att vi tror att vi då visar henne att "nu är det sovtid - inget lek" typ. Men vi är osäkra på att detta är rätt. Några idéer här?
Hon kommer därför heller inte få mycket sömn nu innan andra natten, men det är väl så det får bli vad jag förstår? Vi ska ju hålla schemat väl?
Några timmar kvar, sen kommer min andra natt =)
Tack för otroligt bra hjälp från boken. Nu hoppas jag att det finns någon vänlig här på forumet också