Kan 4 månaders bebis med låg vikt sova 10 timmar i sträck?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gretasmamma

Kan 4 månaders bebis med låg vikt sova 10 timmar i sträck?

Inlägg av Gretasmamma »

Hej!
Jag är mamma till Greta som är född 8 veckor för tidigt (den 5 februari), hon skulle egentligen fötts den 29 mars och jag räknar henne alltså som fyra månader den 29 juli.

Hon väger inte så mycket (5340 g). Min fråga är: tycker ni jag ska satsa på 5 h + 5 h- natt med planerat mål eller 10 h i sträck?

Klarar hennes låga vikt 10 h?
Hon delammas, får ersättning som tillägg och även puré vid ett mål. Jag har tänkt börja med gröt om några dagar.

Tacksam för svar!
M
Födelsedatum 29 mars, planerad kurstart: 13 augusti
klockan

Re: Kan 4 månaders bebis med låg vikt sova 10 timmar i sträc

Inlägg av klockan »

Hej Gretasmamma,

varmt välkommen hit :D !

Jag tänker såhär - viktigast är att få vara mätt i magen och det blir man av "riktig" mat, precis det som ni nu håller på att införa. Vi brukar rekommendera att barnen äter så mkt riktig mat som möjligt (5 mål/ dag med 3-3.5 tim mellanrum) under dagtid innan man börjar kura.

:arrow: Tror man inte att barnet klarar sig utan mat nattetid kan det vara lämpligare att följa SM (standardmodellen) ett tag och ha kvar ett nattmål tills man bedömer att barnet äter som sig "bör" (dvs för att klara av att sova minst 11 tim obruten natt). Sen kan man kura efter det, om det behövs.

Ett mått på hur mkt man "behöver äta" för att klara en hel natt (det är ju så klart individuellt, men ungefär :wink: :roll: ) kan vara vid 5 mån : 1 hel port gröt el välling till frukost, mellis och nattslurk och så pure´+ frukt till lunch och middag (minst en liten burk)

Mer fakta om SM hittar du inne på "Späda och små" samt i Barnaboken. Mitt tips är att bara helt enkelt fortsätta introducera mer fast föda just nu, och så snart hon börjar äta större mängder med gröt gå över till puréer etc. Och så får ni väl bedöma vart ni befinner er den dagen ni har som planerad start för kuren :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Gretasmamma

Inlägg av Gretasmamma »

Tack för bra svar! m
klockan

Inlägg av klockan »

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Ville kort inflika med erfarenhet av för tidigt födda. Min dotter föddes ett par månader för tidigt och vi har haft rekommendationen att börja med fast föda tidigt för att trygga tillväxten. I praktiken har vi kört med matrekommendationer enligt hennes ålder beräknad från födeln. Kött var viktigt att få in på menyn pga järntillskottet. (Järnreserverna fylls på först i slutet av graviditeten så för tidigt födda får inte den boosten gratis)
Jag skulle, som klockan redan i sin vishet skrev, införa mer fast mat på menyn och sedan köra med hela nätter.
Lycka till! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Gretasmamma

Inlägg av Gretasmamma »

Tack för ditt svar också!
Jag har börjat införa lite mer mat (mer gröt och grönsakspuréer), börjar med kött då också inom kort, så som du rekommenderar.
Först när det funkar bra börjar jag med hel natt. Tack för tips!
/M
Nat

Inlägg av Nat »

Hej

låter som en bra plan! bara att tuta och köra då med maten för er del :D
Kom ihåg att backa en aning om barnets mage protesterar!

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"