Slutkörd mamma till lilla My 7 månader behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
em.andersson

Slutkörd mamma till lilla My 7 månader behöver hjälp!

Inlägg av em.andersson »

Hej och tack för att ni finns!
Jag har lusläst lite här på forumet och sett väldigt många bra tips och råd, kanske kan ni hjälpa mig lite?

Min dotter är nu 7 månader och sover som en kratta. Som nyfödd sov hon med stabila 3 timmarsintervaller och när hon var 1 månad sov vi borta ett par dagar, vagnen uppskattades inte och hon fick sova på mitt bröst - stort misstag! Efter det tog det ca 2 månader innan jag fick henne att sova i sin egen säng, till en början i vårat rum men hon flyttades sedan in i sitt eget rum. Hon har sedan 4 månaders ålder vaknat varannan timme ungefär, ibland en gång i timmen. Hon somnar vanligtvis vid 21, alltid efter amning (jag har aldrig kunnat få henne att somna själv utan att amma.. hjälp?!) sover, om man har tur, 3 timmar och vaknar sedan och "gnäller" om jag ignorerar henne.

Det enda som har funkat är att jag ammar henne när hon vaknar, ni kan tänka er att det är tufft de nätter hon vaknar en gång i timmen! Hur ska jag nånsin kunna sluta amma? Hon sover ibland två lurar mitt på dan, de kan även variera i längd från 20 min - 3 timmar. Ändå sover hon sällan mer än 6-7 timmar/natt. Jag blir tokig, jag orkar knappt med mig själv längre.. Hur ska jag kunna vara världens bästa mamma när jag inte har energin att ta hand om mig själv?

En väninna tipsade om SHN-kuren då den gjorde underverk för henne, jag fick låna boken och blev otroligt taggad. Jag började igår, nattslurk vid 19:30, säng 20:00, buff-ramsa sov 20:14. Allt gick jättebra till kl 01, jag buffade henne lugn och gav henne ramsan men ramsan verkade mer störa henne än lugna henne. 45 min helt utan framsteg tog tröttheten över och jag tog upp henne, ammade och hon somnade och sov i 4 timmar..
Ikväll bestämde jag mig för att vara stenhård, här ska kuras! Hon somnade vid tutten 19:30 när hon fick nattslurken. Jag la henne i sängen och hon sov i ca 40 min - är det fel att lägga henne så? När hon började gny och böka runt buffade jag, hon lugnade sig och jag gav ramsan - hon börjar gråta - jag buffar, buffar och buffar så det känns som att mina arm ska gå av.. inget framsteg alls.. Ramsan gör henne mer och mer arg, hon blir hysterisk och gallskriker... Jag trillar dit igen och ammar..

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vill så gärna att det här ska fungera men det känns som det är omöjligt.. Jag vill inte "stå ut" med att inte få sova och vakna upp och känna mig som människa, sömn är inte en lyxvara som bara vissa har gjort sig förtjänta av men varför vill inte min lilla guldklimp sova?

Jösses vad långt det blev.. :shock: Hoppas verkligen att det finns någon där ute som kan hjälpa mig, just nu känner jag mig allt annat än hoppfull..
klockan

Re: Slutkörd mamma till lilla My 7 månader behöver hjälp!

Inlägg av klockan »

Hej och varmt välkommen hit :D

Det låter som att du har en jättetuff situation, och tro mig - de allra flesta som hänger här VET hur slut och förvirrad och sliten man kan vara med en liten bäbis :wink: . Tröttheten och stressen och ångesten gör det inte heller lättare att tänka och handla klart heller alla gånger, så det ska man oxå ha klart för sig har inverkan på sitt handlade och på sitt bemötande gentemot barnet.

SHN-kuren är en jättefin och tydlig struktur att följa, inte minst om man känner sig helt slutkörd (har själv varit där...). Man arbetar, som du ju säkert vet, både dag och natt och mat och sömn går hand i hand. Därför är min första fråga: hur äter din dotter? Äter hon alls ngn "fast" föda: gröt/välling/puré? Vår rekommendation innan man börjar kura är att barnet skall kunna äta så mkt som möjligt (fast föda) eftersom det är en förutsättning för mätt mage (vid 7 mån ger inte BM så mkt mättnadskänsla längre...) , vilket underlättar ffa för den långa ihållande nattsömnen men även för oss föräldrar som lätt kan få för oss att barnet är hungrigt annars och börja oroa oss och på så sätt känna tvivel inför det vi gör.

Du har säkert läst mkt om det praktiska, dvs hur man bygger upp scheman och varför. Men jag kör en kort repetition:

5 mål mat/dag är det som rekommenderas. För en 7-månaders tänker jag att följande kan vara lämpligt: Frukost direkt vid uppstigning, välling/gröt och så kompl med amning om man vill + en ev extra frukost/tidigt mellis på det om man vill sen. Lunch (puré + frukt) Mellis (gröt/välling/banan/puré) Middag (samma som lunch) Kvällsslurk (välling/gröt och som kompl med amning om du vill det). 3-3.5 tim mellan målen är det som rek.Inget snuttande däremellan :wink: . Ordentligt med sömn även på dagtid: 14.5 tim/dygn för en 7-månaders. 12+45+1.5+45 om man har en tröttis kan vara ett förslag, har man ett piggare barn kan man korta em-luren till 20 min... Lurarna ska komma med 2-2.5 tim mellanrum. 19-07 är en klassisk SHN-natt som funkar bra för de flesta.

Sen allt det andra - för det första måste du bestämma dig att du ska köra! Verkligen.

SHN är inget man prövar, på det sättet du gjort nu. Först när man kört första natten enl boken kan man säga att man är på väg. Det är ett STORT steg att ta att inte amma på en hel natt, jag har själv tagit det steget 3 ggr så jag vet vad jag pratar om :wink: Men klarar man det är man på god väg... Din dotter är förmodligen inte så pass hungrig att hon måste äta 1 ggn/timme, utan det är helt enkelt sättet du bemöter hennes uppvak med, tänk så istället, vänd på det :wink: . Hon behöver få lära sig hur hon ska göra istället och du ska visa henne :D . För kanske första ggn tar man kommandot i barnets liv och VISAR hur det ska gå till. Det är inte barnet som leder utan vi vuxna (tyvärr pumpas man som bäbisförälder med budskap att man måste lyssna på sin bäbis, låt barnet leda, det är normalt med barn som sover dåligt för man kan ändå inte göra ngt åt det etc etc...och sen sitter man där man sitter :roll: ).

Kapitlena om Lugnet, Säkerheten och Njutningen beskriver på ett väldigt tydligt sätt den process man går igenom när man kurar och varför varje "nivå" är så viktig för att man sen ska kunna ta sig vidare till nästa. Din dotter behöver 1-2 nätter då LUGNET etableras, hon förstår (precis som du skriver) inget av det som du har "försökt" med just nu utan det hon är i behov av är att känna att "såhär ska det vara nu", och det är bara du som kan ge henne den tilliten :wink: . Buffa kan man få göra upp till 45 minuter innan barnet somnar in, och det är ibland behövligt med just insomning i samband med insomningen såhär i början av kuren (i boken står att man ska buffa tills barnet slappnar av etc), för att LUGNET ens ska ha en yttepytte chans att etablera sig - så inga snabba moves, utan nu är det grundlighet och på ett sätt du förmodligen aldrig arbetat på innan. Omställning både för dig och för henne :wink: . :arrow: TÄNK inte ens på att ramsan ska börja kunna ta NU [-X . Det är först dygn 2-3 som man kan lägga krut på den. (Som sagt - varje nivå måste går igenom för att man ska kunna gå vidare).Natt 1-2 är det LUGNET/buffet (vagning på dagen om hon sover i vagn) som står i fokus, ramsan säger man bara för att "smyga in den baklänges" så att säga

Har du ngn som kurar med dig? Sambo el kompis? Att vara två underlättar; man kan lämna över till den andra på dagtid plus att man kan peppa varandra och göra upp strategier tillsammans :). Du är självklart välkommen här inne för pepp och stöd och råd, här har alla suttit i samma båt :D Blir det för slitigt finns diplomerade kurare som kan komma hem till en och kura mot betalning.

Ta nu ett djupt andetag, kanske läs om boken ngt varv till och fundera på BAKGRUNDEN till varför man kurar (kapitlet "Safarin" bekriver detta på ett strålande sätt). Bolla gärna schema med oss om du vill för detta har oxå betydelse. Sen kan du börja PÅ ALLVAR, dvs inte pröva/inte ge upp - utan du KÖR!

Och då finns vi med dig!

Hoppas att du fick ut ngt av detta :heart: Kanske kan din kompis som oxå kurat vara till ngn hjälp?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
em.andersson

Inlägg av em.andersson »

Hej igen och tack för svar!

Ber om ursäkt för att jag inte svarat men som sagt, tid och ork för någonting finns knappt. Min dotter har nu mer och mer börjat få mat (puré, gröt och välling). Hon brukar få gröt+amning på morgonen, middagspuré+fruktpuré vid middag och välling+amning på kvällen innan läggdags, sen däremellan blir det en hel del ammande.. Hennes aptit är god men vi har nu tillsammans med bvc börjar fundera på om hon är mjölkallergiker och ska därför testa en speciell ersättning.

Jag har pratat med min väninna om hjälp med kurandet och imorgon KÖR vi! Jag vill så gärna att det ska funka och hela vår framtid är räddad om det går vägen. Jag satt nu och filura på ett schema och behöver nog lite tips och respons.

Vad tror ni om detta:

Natt: 19-07
Äta: 7:00 (tutte/ersättning)
Sova: 8:00-8:45
Äta: 9:00 (gröt + tutte/ersättning)
Sova: 11-12:30
Äta: 12:30 (tutte/ersättning/fruktpuré)
Sova: 15:00-15:45
Äta: 16:00 (middagsmat + fruktpuré)
Bad, skoj o nattslurk (välling + tutte): 18-19

Min stora fundering är, blir det för lång mellanrum från 16-19?

Tusen tack igen för alla råd och tips! :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

För en 7 mån har du lite för mycket sömn på schemat. :wink:

Jag får ihop 15 tim och behovet ligger på runt 14,5 tim/dygn. Sen låter det som om hon är van vid 2 lurar så varför inte göra ett 2 lurars schema? typ med rytmen.

Natt 19-07
Fm lur 9-9.45
Middagslur 13-15

då kommer hon också vara tillräckligt trött inför natten. Nu är detta schemat 15 min för mycket men antingen så kan du då korta fm luren till 20 min eller middagsluren till 1,5 tim vid behov. Flexibelt. :D

Lycka till med kurandet och se till att ta hjälp och våga lämna över till din kompis. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"