Hej
Min dotter är nyss fyllda 2år. Hon har varit blöjfri sen slutet av feb.Hon har fortfarande nattblöja.
Hon har klarat detta galant och sagt till när hon vill gå på toa, både för kiss och bajs. Vi tog även bort blöjan på dagvilan.
Men sen ca 3v tillbaka så har hon börjat kissa på sig igen.
Det konstiga är att hon kan gå på toa och kissa ganska mycket och sen 5 min senare så kissar hon på sig på golvet. Hon börjar då torka upp det sjölv med nått som ligger i närheten eller så kommer och och säger att hon kissat på sig. Hon har inte druckit några stora mängder. Så jag förstår inte varför detta händer?
På dagvilan har vi tagit på blöjan igen,självklart kissade vi henne på toa innan vi la henne, men efter 5min i sängen så hade hon kissat ner sig och sängen.
Den ända förändringen är att vi varit bortresta i 2mån och vi kom hem igen i slutet av april, men varför skulle hon reagera så här pga det?
Jag vill helst inte ta på blöjan igen på dagtid, känns ju lite galet nu när hon varit blöjfri så länge. Det känns som om vi tar ett steg tillbaka isf.
Susanne
Börjat kissa på sig
-
susanne med O
Börjat kissa på sig
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Re: Börjat kissa på sig
Hej Susanne!
Jag tycker du ska börja med att kolla så hon inte har en urinvägsinfektion eller liknande, ring BVC och be att få lämna ett urinprov.
Börja där, bara så att det inte är nåt medicinskt!
Kram Mia
Jag tycker du ska börja med att kolla så hon inte har en urinvägsinfektion eller liknande, ring BVC och be att få lämna ett urinprov.
Börja där, bara så att det inte är nåt medicinskt!
Kram Mia
Jag skulle ha kollat urinvägsinfektion också, och sedan mest tagit det lugnt och se till att hålla tvättmaskinen i gång. Många barn går tillbaka en period, och den behöver inte bli så lång. Hon är ju medveten om att hon kissar, och det är ju bra!
Nu kommer sommaren med förhoppningsvis lättupptorkat väder och bara rumpor.
Nu kommer sommaren med förhoppningsvis lättupptorkat väder och bara rumpor.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
-
susanne med O
Hej
Ser att mitt första inlägg är ett tag sen jag skrev.
Jag tog dottern till vårdcentralen där det konstaterades att det inte var nån UVI. Hon slutade att kissa på sig och allt blev normalt igen. Det var bra i flera månader.
Men nu har det börjat igen, dels kissar hon på sig när hon blir arg (i ren protest kanske) men även när som under dagen.
Hennes allmän tillstånd är som vanligt (tänker på UVI).
Det enda jag kan dra en koppling till är trotsåldern? Har för mig att jag läst att barnen kan tappa en del av kropsliga kontrollen under den perioden?
Häromdagen så blev hon lite tyst vid matbordet, jag märkte inget först men sen skrek hon "Bajset kommer" och blev gråtfärdig, jag tar fort in henne på toa och när jag tar av henne byxorna så ramlar en hård bajsklump ur trosorna och hamnar på golvet, min dotter blir förtvivlad när hon ser den och liksom "förkrossad" över att ha bajsat på sig....
Jag försöker trösta så gott det går samtidigt som hon sätter sig på toan och bajsar mera. Tidigare under dagen hade hon kissat på sig på golvet på vägen in på toan.
Detta är första gången som hon bajsar på sig. Men jag kan se ett mönster att om hon kissar på sig under dagen så kan man nästan räkna med att det blir en gång till under samma dag, varför vet jag inte. Idag kissade hon på sig på ca kl 14 på golvet men då hade jag sen lite mer koll på henne under resten av dagen och påminde henne om att gå på toan så det blev inga fler olyckor idag. Hon är 2år 10mån
Nån som sitter inne med lite tips?
Susanne
Ser att mitt första inlägg är ett tag sen jag skrev.
Jag tog dottern till vårdcentralen där det konstaterades att det inte var nån UVI. Hon slutade att kissa på sig och allt blev normalt igen. Det var bra i flera månader.
Men nu har det börjat igen, dels kissar hon på sig när hon blir arg (i ren protest kanske) men även när som under dagen.
Hennes allmän tillstånd är som vanligt (tänker på UVI).
Det enda jag kan dra en koppling till är trotsåldern? Har för mig att jag läst att barnen kan tappa en del av kropsliga kontrollen under den perioden?
Häromdagen så blev hon lite tyst vid matbordet, jag märkte inget först men sen skrek hon "Bajset kommer" och blev gråtfärdig, jag tar fort in henne på toa och när jag tar av henne byxorna så ramlar en hård bajsklump ur trosorna och hamnar på golvet, min dotter blir förtvivlad när hon ser den och liksom "förkrossad" över att ha bajsat på sig....
Jag försöker trösta så gott det går samtidigt som hon sätter sig på toan och bajsar mera. Tidigare under dagen hade hon kissat på sig på golvet på vägen in på toan.
Detta är första gången som hon bajsar på sig. Men jag kan se ett mönster att om hon kissar på sig under dagen så kan man nästan räkna med att det blir en gång till under samma dag, varför vet jag inte. Idag kissade hon på sig på ca kl 14 på golvet men då hade jag sen lite mer koll på henne under resten av dagen och påminde henne om att gå på toan så det blev inga fler olyckor idag. Hon är 2år 10mån
Nån som sitter inne med lite tips?
Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"