Trött kvällstrasslare som vänt på dygnet
Trött kvällstrasslare som vänt på dygnet
Hej,
Nu har vi Maja, 6 veckor här. Vi har kört SM från början och det har fungerat toppen. Redan första veckan hade vi sex-timmars nätter om än att de infallit vid lite olika tider. Vi har inte varit benhårda på schemat än så länge utan dagen har börjat mellan 7 och 8 beroende på när vi vaknat.
Hon äter bra, dagslurarna tas i vagn, natten i spjälis. Hon har sen hon föddes sovit mycket på dagen, långa sovpass har aldrig varit svårt att få till..
För två veckor sen började kvällstrasslet med missnöjdhet som startade runt 18 varje kväll. Sen dess har kvällarna successivt förskjutits och från att hon kommit i säng runt 21 tidigare varvas nu ätande och sovande fram till 23 innan hon utmattad tillslut kan komma till ro.
Har försökt lägga tidigare, skjuta in en lur etc för att ta bort övertröttheten men det har inte fungerat. Igår trodde jag att jag var på rätt spår när hon somnade direkt efter bad och påfyllning 20.30 - men då vaknade hon efter en timma istället. För övrigt kändes kvällen perfekt, upplägget minimerade gråt förutom då sista lång vakenpasset
Ytterligare ett problem - eller kanske konsekvens är att hon sover enormt mycket på dagen. Har svårt att hålla henne vaken mer än en timma åt gången. Misstänker attvibehöver justera dagarna för att styra upp kvällen?
Schemat som det såg ut i går och oftast gör:
07.45 vaknar - mål
08.45 sova
11.45 mål
13. 00 sova
15.00 mål
16.30 sova
17.30 vaknade - åt inte direkt
18.00 -18.30 måltid
19.20-19.30 sova
19.30 ersättning direkt
Bad
Påfyllning
20.20 somnade direkt max10 buff
21.10 vaknade, ej hungrig, korvig, snuttig napp? Vagnat istället?
23.10 somnade
06.00 mål
Några tips på vägen från er kloka forumister?
Kram!
Nu har vi Maja, 6 veckor här. Vi har kört SM från början och det har fungerat toppen. Redan första veckan hade vi sex-timmars nätter om än att de infallit vid lite olika tider. Vi har inte varit benhårda på schemat än så länge utan dagen har börjat mellan 7 och 8 beroende på när vi vaknat.
Hon äter bra, dagslurarna tas i vagn, natten i spjälis. Hon har sen hon föddes sovit mycket på dagen, långa sovpass har aldrig varit svårt att få till..
För två veckor sen började kvällstrasslet med missnöjdhet som startade runt 18 varje kväll. Sen dess har kvällarna successivt förskjutits och från att hon kommit i säng runt 21 tidigare varvas nu ätande och sovande fram till 23 innan hon utmattad tillslut kan komma till ro.
Har försökt lägga tidigare, skjuta in en lur etc för att ta bort övertröttheten men det har inte fungerat. Igår trodde jag att jag var på rätt spår när hon somnade direkt efter bad och påfyllning 20.30 - men då vaknade hon efter en timma istället. För övrigt kändes kvällen perfekt, upplägget minimerade gråt förutom då sista lång vakenpasset
Ytterligare ett problem - eller kanske konsekvens är att hon sover enormt mycket på dagen. Har svårt att hålla henne vaken mer än en timma åt gången. Misstänker attvibehöver justera dagarna för att styra upp kvällen?
Schemat som det såg ut i går och oftast gör:
07.45 vaknar - mål
08.45 sova
11.45 mål
13. 00 sova
15.00 mål
16.30 sova
17.30 vaknade - åt inte direkt
18.00 -18.30 måltid
19.20-19.30 sova
19.30 ersättning direkt
Bad
Påfyllning
20.20 somnade direkt max10 buff
21.10 vaknade, ej hungrig, korvig, snuttig napp? Vagnat istället?
23.10 somnade
06.00 mål
Några tips på vägen från er kloka forumister?
Kram!
mamma till K, 090227, kurad 091018 & M 120414 SM från början
-
SaraMilana
Re: Trött kvällstrasslare som vänt på dygnet
Hej! 
Stort grattis till lilla Maja!
Det låter som att ni har haft en jättefin smekmånad tillsammans.
Perioden mellan smekmånad och två månader brukar vara den svajigaste för de flesta, om två veckor kan ni styra upp det hela lite mer och spika ett schema. Jag tror som du att hon behöver mer vakentid under dagen för att inte ta igen det på kvällen.
Jag klistrar in lite inspiration till hur dagen kan läggas upp:

Stort grattis till lilla Maja!
Perioden mellan smekmånad och två månader brukar vara den svajigaste för de flesta, om två veckor kan ni styra upp det hela lite mer och spika ett schema. Jag tror som du att hon behöver mer vakentid under dagen för att inte ta igen det på kvällen.
Jag klistrar in lite inspiration till hur dagen kan läggas upp:
Ungefärliga tider för ett månadsgammalt barn:
Observera att Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema!
08.00 Vaken 1 tim. (SM, punkt 1-7)
09.00 Sova 2,5 tim.
11.30 Vaken 1,5 tim. (SM, punkt 1-7)
13.00 Sova 2,5 tim.
15.30 Vaken 2 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim)
17.30 Sova 2 tim.
19.30 Vaken 3 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim), 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30 Sova natt 6 timmar
04.30 Nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
04.50 Sova 3 timmar till.
Eller....
07.00 vaken 1
08.00 sova 2,5
10.30 vaken 1,5
12.00 sova 2,5
14.30 vaken 1,5
16.00 sova 2,5
18.30 vaken 2
20.30 sova 2,5
23.00 nattmål 20 min- 45 min (kan ta lite mer tid första månaden)
01.00 nattmål 20-(45) min
04 nattmål 20-(45) min
Tack för svar! 
Jag har haft de två schemaexemplena i huvudet, men mer siktat in mig på det med tidig läggning, men måste nog inse att det senare passar fröken bäst, för stunden iaf. Hur ska jag tänka framåt, för att om två veckor spika ett? Hur hår jag över från nuvarande till ett med tidigarelagd läggning?
En annan sak som jag brottas med just nu är läggningen för kvällen. I allt trassel har jag tappat tron på att hon är trött (så många små lurar) och det slutar med att jag desperat gör allt för att hon ska somna. Ammar, vaggar, vagnar, buffar. Hur bör jag göra? Hitta ett konsekvent sätt och alltid göra samma? Vad är att föredra på såhär små knyttar? Oftast somnar hon mer eller mindre vid bröstet och då buffar jag lite snabbt vid nedläggning.
Kram!
Jag har haft de två schemaexemplena i huvudet, men mer siktat in mig på det med tidig läggning, men måste nog inse att det senare passar fröken bäst, för stunden iaf. Hur ska jag tänka framåt, för att om två veckor spika ett? Hur hår jag över från nuvarande till ett med tidigarelagd läggning?
En annan sak som jag brottas med just nu är läggningen för kvällen. I allt trassel har jag tappat tron på att hon är trött (så många små lurar) och det slutar med att jag desperat gör allt för att hon ska somna. Ammar, vaggar, vagnar, buffar. Hur bör jag göra? Hitta ett konsekvent sätt och alltid göra samma? Vad är att föredra på såhär små knyttar? Oftast somnar hon mer eller mindre vid bröstet och då buffar jag lite snabbt vid nedläggning.
Kram!
-
Irmasmamma
Hej och grattis säger jag också! 

Somna vid bröstet är hon för stor för nu, är viktigt att hon läggs vaken för att hon ska vara medveten om vad som händer och bli trygg i att somna på egen hand. Välj antingen vagning eller buffning (det du känner dig säkrast på) för att lugna vid behov, och kör sen med det dag som natt till en början tycker jag!
Kram
På dagen D när du ska införa det nya schemat så väcker du den bestämda tiden på morgonen, putsar upp Attityden och kör igång!Anywho skrev: Hur ska jag tänka framåt, för att om två veckor spika ett? Hur hår jag över från nuvarande till ett med tidigarelagd läggning?
Du svarar själv på frågan: Hitta ett konsekvent sätt och alltid göra samma!Anywho skrev:En annan sak som jag brottas med just nu är läggningen för kvällen. I allt trassel har jag tappat tron på att hon är trött (så många små lurar) och det slutar med att jag desperat gör allt för att hon ska somna. Ammar, vaggar, vagnar, buffar. Hur bör jag göra? Hitta ett konsekvent sätt och alltid göra samma? Vad är att föredra på såhär små knyttar? Oftast somnar hon mer eller mindre vid bröstet och då buffar jag lite snabbt vid nedläggning.
Somna vid bröstet är hon för stor för nu, är viktigt att hon läggs vaken för att hon ska vara medveten om vad som händer och bli trygg i att somna på egen hand. Välj antingen vagning eller buffning (det du känner dig säkrast på) för att lugna vid behov, och kör sen med det dag som natt till en början tycker jag!
Kram
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej igen,
Och tack för svar!
En liten rapport med frågorkommer här.
Vi har ännu inte spikat något schema och efter det sista svaret här utgick jag från att Maja skulle ha ett 4 veckors schema snarare än 8. Vet inte varför men jag hade liksom tittat framåt för fort.
Vi får oftast till två långa sovpass per dag, det ena alltid under promenad och det andra med vagning.
Kvällstrasslet känns något lättare, men igår hade vi ett bakslag igen, så borta är det inte. Jag misstänker att både Herr Prutt och Fru Rap är stora bovar i dramat och raparna kan sitta låååångt inne. När de väl är presterade brukar lilla kroppen bli avslappnad och hon kan somna in för natten. nån annan med samma erfarenhet? Jag tror att magen ställer till det också på dagen. De gånger hon har problem ligger hon och vrider hela kroppen (sover på sidans vagnen) nedåt och spänner benen, skarvar mer. Känns det igen som magproblem?
Jag misstänker att Maja har stort sugbehov, hon ligger och luftsuger i princip hela tiden, åtminstone på daglurarna. Upplever att sömnen är oroligare av det. Nätternahar jag inte koll på. Något jag bör agera på?
Natten har fram tills i natt fungerat utmärkt. Hon har ätit endast ett nattmål, nån gång mellan 3 och 6, och ju har tom haft två nätter då hon sovit 10 timmar. Inatt vaknade hon för mat redan kl 01 (somnade 21) och sen 03 och 07 också.
Dagen har fortsatt varit stökig, hon känns glad och harmonisk men är svår att få ide stora målen utan hon verkar mest vilja snutta. Vad värre är att sömnen har varit extremt orolig. Hon har inte varit lugn mer än fem min i taget och har varit till synes klarvaken efter 20 min. Varför? Hjälp!
Är fortfarande för dålig på att lägga för natten och lita på att hon är trött/mätt. Oftast vaknar hon också efter 20-45 och få trycker jag i henne en extra slatt och hon somnar - vaggandes. Tips på hur jag kan skjuta några vargar vad gäller själva insomnandet?
Stor kram
Annie
Och tack för svar!
En liten rapport med frågorkommer här.
Vi har ännu inte spikat något schema och efter det sista svaret här utgick jag från att Maja skulle ha ett 4 veckors schema snarare än 8. Vet inte varför men jag hade liksom tittat framåt för fort.
Vi får oftast till två långa sovpass per dag, det ena alltid under promenad och det andra med vagning.
Kvällstrasslet känns något lättare, men igår hade vi ett bakslag igen, så borta är det inte. Jag misstänker att både Herr Prutt och Fru Rap är stora bovar i dramat och raparna kan sitta låååångt inne. När de väl är presterade brukar lilla kroppen bli avslappnad och hon kan somna in för natten. nån annan med samma erfarenhet? Jag tror att magen ställer till det också på dagen. De gånger hon har problem ligger hon och vrider hela kroppen (sover på sidans vagnen) nedåt och spänner benen, skarvar mer. Känns det igen som magproblem?
Jag misstänker att Maja har stort sugbehov, hon ligger och luftsuger i princip hela tiden, åtminstone på daglurarna. Upplever att sömnen är oroligare av det. Nätternahar jag inte koll på. Något jag bör agera på?
Natten har fram tills i natt fungerat utmärkt. Hon har ätit endast ett nattmål, nån gång mellan 3 och 6, och ju har tom haft två nätter då hon sovit 10 timmar. Inatt vaknade hon för mat redan kl 01 (somnade 21) och sen 03 och 07 också.
Dagen har fortsatt varit stökig, hon känns glad och harmonisk men är svår att få ide stora målen utan hon verkar mest vilja snutta. Vad värre är att sömnen har varit extremt orolig. Hon har inte varit lugn mer än fem min i taget och har varit till synes klarvaken efter 20 min. Varför? Hjälp!
Är fortfarande för dålig på att lägga för natten och lita på att hon är trött/mätt. Oftast vaknar hon också efter 20-45 och få trycker jag i henne en extra slatt och hon somnar - vaggandes. Tips på hur jag kan skjuta några vargar vad gäller själva insomnandet?
Stor kram
Annie
-
Irmasmamma
Hej!
Hinner inte skriva så långt nu, men klipper in lite lästips:
Säkerhet är trygghet
Sova Hela Natten på safari
Synd om lilla barnet?
Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!
Lite raptips!
Angående sugbehovet så tycker jag inte att du ska ge napp nu när ni kommit så långt utan....du ska se att hon snart kommer att hitta sina fingrar att suga på och det är mycket bättre, för de kan inte ramla ur

Hinner inte skriva så långt nu, men klipper in lite lästips:
Säkerhet är trygghet
Sova Hela Natten på safari
Synd om lilla barnet?
Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!
Lite raptips!
Angående sugbehovet så tycker jag inte att du ska ge napp nu när ni kommit så långt utan....du ska se att hon snart kommer att hitta sina fingrar att suga på och det är mycket bättre, för de kan inte ramla ur
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
SaraMilana
Hej! 

Resultatet av snuttätande är ju snuttsovande. Och snuttätande brukar oftast bli en mindre mängd totalt sett än om man äter fyra rejäla SM-mål, då kan det vaknas i tid och otid på natten. Håll på mattiderna så gott det går för att undvika snuttätande, minst 3 timmar mellan målen och max 4. När du vet att hon ätit ordentligt kommer vargarna förmodligen vara som bortblåsta, för då har hon fått de bästa förutsättningarna för att sova.Anywho skrev:Dagen har fortsatt varit stökig, hon känns glad och harmonisk men är svår att få ide stora målen utan hon verkar mest vilja snutta. Vad värre är att sömnen har varit extremt orolig. Hon har inte varit lugn mer än fem min i taget och har varit till synes klarvaken efter 20 min. Varför? Hjälp!![]()
Tack för två fina svar! Länkarna har jag ju såklart koll på efter kurningen 09- men åh så bra att bli påmind! Vill också be om ursäkt för mina kortfattade inlägg, skriver från mobilen och då blir det lite fattigt.
En fråga om matningen, tror jag ofta landar fel där och tenderar att betinga bröst med sömnen.. Nu är Maja snart åtta veckor, visst är det så att målet ska ta en timma? Dvs båda brösten gånger två? När under vakenpasset läggs den timman in? I början, mitten eller slutet?
Kram!
En fråga om matningen, tror jag ofta landar fel där och tenderar att betinga bröst med sömnen.. Nu är Maja snart åtta veckor, visst är det så att målet ska ta en timma? Dvs båda brösten gånger två? När under vakenpasset läggs den timman in? I början, mitten eller slutet?
Kram!
-
SaraMilana
Du har helt rätt, från två månader så ska ett mål ta ungefär en timme (max)!
Om dagen skulle se ut ungefär såhär så skulle jag lägga den timman i början av varje vakenpass, så blir det en lagom fördelning av målen:

Om dagen skulle se ut ungefär såhär så skulle jag lägga den timman i början av varje vakenpass, så blir det en lagom fördelning av målen:
Bra lathund för småfolk upp till året finns på SM-översikten!**********
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Hej!
Nu är Maja drygt två månader och vi har spikat schemat enligt nedan och det fungerar mer eller mindre fint!
Sammanfattningsvis sen sist:
- Kvällstrasslet helt borta, lösningen var definitivt att lägga tidigare och tidigare. Nu tar vi natt absolut senast åtta och då är hon oftast supertrött.
- Natten går jättebra. Hon sover fram till fyra, då jag ställer klockan och hon äter glupskt. Somnar om själv direkt om hon har vaknat.
- Jag upplever att hon har ett enormt stort sugbehov. Hon ligger alltid och "luftsuger" när hon sover, och läggningen inför natten är fortfarande inte problemfri då hon enbart vill komma till ro med tutten i munnen. Dock somnar hon inte med tutten I munnen, även om det inte är långt ifrån. I know.. måste göra nåt åt detta men har svårt att hitta sätt.
- Så till det stora problemet just nu. Tre dagar i rad har hon inte sovit mer än exakt 35-45 minuter någon lur. Ett pass på 90 min har jag fått till, då med vagning hela sista 45-minuters passet. Hon vaknar och är klarvaken - och nöjd! inte ett tecken på att vilja somna om, inte ens idag då vi har kört aktiva promenader i rullande vagn varje lur. Jag har kompletterat med ersättning vid målen för att se om det är för lite mat som är boven men jag upplever verkligen att hon är mätt. Det rinner ur mungipan och hon blir arg när jag trugar. För övrigt har hon varit glad alla dagarna, utom lite framåt kvällen då såklart den förlorade sömnen gjort sig påmind. Igår fick jag lägga uppemot en halvtimma tidigare pga trötthet. Vad tror ni?
Jag hoppas ni har några goda råd!
Stor kram!

Nu är Maja drygt två månader och vi har spikat schemat enligt nedan och det fungerar mer eller mindre fint!
Sammanfattningsvis sen sist:
- Kvällstrasslet helt borta, lösningen var definitivt att lägga tidigare och tidigare. Nu tar vi natt absolut senast åtta och då är hon oftast supertrött.
- Natten går jättebra. Hon sover fram till fyra, då jag ställer klockan och hon äter glupskt. Somnar om själv direkt om hon har vaknat.
- Jag upplever att hon har ett enormt stort sugbehov. Hon ligger alltid och "luftsuger" när hon sover, och läggningen inför natten är fortfarande inte problemfri då hon enbart vill komma till ro med tutten i munnen. Dock somnar hon inte med tutten I munnen, även om det inte är långt ifrån. I know.. måste göra nåt åt detta men har svårt att hitta sätt.
- Så till det stora problemet just nu. Tre dagar i rad har hon inte sovit mer än exakt 35-45 minuter någon lur. Ett pass på 90 min har jag fått till, då med vagning hela sista 45-minuters passet. Hon vaknar och är klarvaken - och nöjd! inte ett tecken på att vilja somna om, inte ens idag då vi har kört aktiva promenader i rullande vagn varje lur. Jag har kompletterat med ersättning vid målen för att se om det är för lite mat som är boven men jag upplever verkligen att hon är mätt. Det rinner ur mungipan och hon blir arg när jag trugar. För övrigt har hon varit glad alla dagarna, utom lite framåt kvällen då såklart den förlorade sömnen gjort sig påmind. Igår fick jag lägga uppemot en halvtimma tidigare pga trötthet. Vad tror ni?
Jag hoppas ni har några goda råd!
Stor kram!
Och här är alltså schemat:
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Några kommentarer på det: Hon är generellt väldigt trött på morgonen och det är svårt att få till en och en halv timma där. Det gäller de flesta vakenpass där jag ofta utnyttjar marginalkvarten.
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Några kommentarer på det: Hon är generellt väldigt trött på morgonen och det är svårt att få till en och en halv timma där. Det gäller de flesta vakenpass där jag ofta utnyttjar marginalkvarten.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej
Hur har ni det där hon sover? (Visst sover hon pâ mage med larm, det - och maten - är de klassiska skarvrâden). Hos oss försvann skarvarna när jag började mörklägga rummet lite lätt även dagtid (inte kolsvart som pâ natten, men rejält dunkel).

:thumbsup: Sâ skönt! Tidigare läggning var lösningen hos oss ocksâ, varje gâng.Anywho skrev:- Kvällstrasslet helt borta, lösningen var definitivt att lägga tidigare och tidigare. Nu tar vi natt absolut senast åtta och då är hon oftast supertrött.
=D> Way to go! =D>Anywho skrev:- Natten går jättebra. Hon sover fram till fyra, då jag ställer klockan och hon äter glupskt. Somnar om själv direkt om hon har vaknat.![]()
Nappen brukar snabbt störa mer än den hjälper. Har du läst Nappen bort - inspirationstrâd?Anywho skrev:- Jag upplever att hon har ett enormt stort sugbehov. Hon ligger alltid och "luftsuger" när hon sover, och läggningen inför natten är fortfarande inte problemfri då hon enbart vill komma till ro med tutten i munnen. Dock somnar hon inte med tutten I munnen, även om det inte är långt ifrån. I know.. måste göra nåt åt detta men har svårt att hitta sätt.![]()
Mat är oftast orsaken till skarvar, kör du SM-mâlen med förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe och kaka? Alltsâ erbjuda flera gânger inom timmen?Anywho skrev:- Så till det stora problemet just nu. Tre dagar i rad har hon inte sovit mer än exakt 35-45 minuter någon lur. Ett pass på 90 min har jag fått till, då med vagning hela sista 45-minuters passet. Hon vaknar och är klarvaken - och nöjd! inte ett tecken på att vilja somna om, inte ens idag då vi har kört aktiva promenader i rullande vagn varje lur. Jag har kompletterat med ersättning vid målen för att se om det är för lite mat som är boven men jag upplever verkligen att hon är mätt. Det rinner ur mungipan och hon blir arg när jag trugar. För övrigt har hon varit glad alla dagarna, utom lite framåt kvällen då såklart den förlorade sömnen gjort sig påmind. Igår fick jag lägga uppemot en halvtimma tidigare pga trötthet. Vad tror ni?
Schemat ser bra ut, men jag reagerade lite pâ vad du skrev här. Se upp med övertröttheten, om man pressar för hârt blir det svârt att verkligen sova lângt och skönt sen. Hos oss hade vi en liten tröttis som sällan klarade mer än 1 timme och 20 minuter fram till tremânadersdagen. Med honom lâg vi mer pâ 1,5-1,5 och det gick bra det med.Anywho skrev:Några kommentarer på det: Hon är generellt väldigt trött på morgonen och det är svårt att få till en och en halv timma där. Det gäller de flesta vakenpass där jag ofta utnyttjar marginalkvarten.