Kan det vända från en dag till en annan?

Skriv svar
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Kan det vända från en dag till en annan?

Inlägg av MajaD »

Vår son som fyller 2 år om två veckor brukar alltid vara supertrött vid dagsluren och somnar ofta innan man ens har hunnit därifrån och man måste nästan alltid väcka honom efter 1,5 timmar. Senaste dagarna har han varit väldigt svår att få att somna. Jag har måstat gunga honom till söms. Och när han väl somnar så sover han runt 1 timme. Kan det vända så här tvärt? Och hur vet vi när vi ska ta bort dagsluren helt och hållet? Han har under en ganska lång tid envisats om att vakna tidigt på morgonen också.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kan det vända från en dag till en annan?

Inlägg av Tin »

Hej MajaD,
och välkommen till denna tråd.

2 år snart säger du, en sak kan du vara säker på och det är att dagluren behövs länge till än. Upp till 3-4 års åldern behövs den även om den övergår i vila ofta efter 3 års ålder. Din lilla ligger på 13,5 h sömnbehov per dag fortfarande på väg över i 13 h per dag under det 3e levnadsåret. Så 12 h natt och 1,5 h daglur är utmärkt.

När de små börjar växa till sig, är det inte riktigt lika trötta vid lunchtid som förut så det krävs ännu tydligare besked. Nu har din lilla börjat ifrågasätta lite dagtid och vad ska man göra som förälder då...... jo raka tydliga besked att: Självklart är det sovdags, allt är precis som vanligt, med samma rutiner som vanligt. Ta upp och gunga till sömns tolkas av liten som om nåt är på tok, och ännu fler frågor ställs. Nu är man plötsligt piggare än vanligt OCH mamma är konstig. Är du med? :)

Så det jag skulle göra är:
- skärp till den självklara attityden och lägg som vanligt dagtid med ramsa. Liten får ligga och snacka en stund, man har rätt till ett privatliv. Stör inte. Blir man ledsen får man hjälp med husljud eller en ramsa till.
- lägg en halvtimme tidigare på kvällen, det brukar göra susen när man kommit ur fas - sömn föder sömn liksom. Får man mer sömn på natten, sover man längre på morgonen
och på dagen lustigt nog.
- var noga med mörkläggning i rummet dag som natt för att hjälpa liten komma till ro och inte vakna i vargtimman
- inför väckarklockan på morgonen om sådan inte redan används för att få bukt me tidiga morgar
- flytta ev dagluren lite senare på dagen. Min lilla (ngt äldra än din) sover daglur på dagis vid halv 12 men när hon är hemma sover hon inte förrän 13. Innan vi flyttade fram luren hade hon också svårt att somna och kunde ligga och snacka hela luren, men nu dunar hon in ganska raskt. Det påverkar inte natten det minsta.

Sen lite pepp :lol: , det kan man behöva ibland, särkilt för säkra sovare där mamma och pappa inte behövt felsöka på länge för allt funkar så bra. ;)
Det har bara gått ett par dagar, så dra inte på för stora växlar. Var trygg i att liten behöver sin 12 h natt och sin daglur länge till och agera därefter.

Vi bollar härifrån,

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Kan det vända från en dag till en annan?

Inlägg av MajaD »

Dock så var det ett tag sedan han sov 12 timmar natt. Senaste tiden har han vaknat allt mellan 4.30 och 5.30. Nån gång blev det till 6. Han har i och för sig varit grymt glad och pigg i alla fall men då har han varit riktigt trött vid dagsluren. Och nu de senaste dagarna när han bara har sovit 45-60 min så har han helt plötsligt börjat sova längre på morgonen. Imorse fick jag väcka honom :) Så jag kan tänka mig att det kanske inte stämmer för alla barn. Idag har han varit på fantastiskt humör. Så vi kommer nog köra på några dagar till med kortare dagslur och se hur det funkar.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kan det vända från en dag till en annan?

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vad skönt att mornarna har löst sig just nu. :)

Tänkte dela med mig hur jag resonerar: det viktiga är inte att liten är så trött på kvällen eller dagvilan så att de somnar bums, särskilt inte om metoden är att ta bort sömn för att få dom supertrötta. Jag har alltid istället jobbat på tydliga besked samt verktygen, så att även om liten inte stupar i säng kan liten komma till ro på egen hand. Det gör inget att liten tar 30 minuter med småprat med gosedjuret ,sjunga en sång och snurra runt i sängen på sig att somna, för både jag och liten vet att det är sovdax - liten ropar inte på mig. Och varken jag eller liten blir oroliga över att liten inte somnar direkt, jag somnar heller inte direkt alla gånger.

Jag och många med mig har litat blint på sovbehoven som Anna har tagit fram och det fungerar verkligen, små människor behöver sova. Och 12 h natten behövs upp till skolåldern för att orka och vara fulla av energi när man är vaken.

Läs gärna Sova hela natten boken igen, där finns allt beskrivet, jag påminner mig själv då och då jag med.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Kan det vända från en dag till en annan?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej MajaD! :D

Jag har upplevt att mina barn har behövt sova lite mer under förändrande perioder (läs trots) och lite mindre däremellan. :wink: Så om din lilla tagit sig igenom förtrotsen och "kommit ut på andra sidan" som en säker och gladlynt 2-åring (jag föreställer mig en fjäril som bryter sig ur puppan! :lol:) så kan det mycket väl hända att det är läge att dra ned lite på lunchsömnen. När han kommer in i trotsåldern kan han bli tröttare igen.

:idea: Passa på att potträna också nu, 2-årsåldern är jättebra för det! 8) :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"