Krångel med dagluren...

Skriv svar
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Krångel med dagluren...

Inlägg av Pink Monkey »

Hej!

Måste först få säga hur fantastiskt bra denna kur fungerar! Har tidigare behövt promenera eller amma till sömns, men inte längre :)

Men nu till min fråga..
Min son är 9 månader och vi har för ca en vecka sedan gjort om hans schema och tagit bort eftermiddagsluren, som han på slutet inte somnade på..

Men nu har han börjat vakna på sin långlur ,på 1.5h, efter lunch. Då vaknar han efter 45min-1h och vääägrar somna om! Han blir riktigt arg! Har provat att ramsa,men inte för mycket, och det funkar inte alls. Vagnar jag är han tyst när jag vagnar men börjar om igen när vagnen stannat igen. Att prata eller stöka runt hjälper inte heller. Provade också att promenera bara för att han ska få sin sömn. Gick i 45min och han var klarvaken hela tiden, men låg dock knäpptyst.
Första dagarna på nya schemat gick bra men sedan har det börjat strula.
Tidigare har han sovit hela tiden och jag har behövt väcka honom varje gång..

Han brukar bli lite grinig, jäspa och gnugga ögonen runt 12 så då får man undehålla lite..

Gamla schemat:
7 Vakna, amma
8 grötfrukost
9-9.45 sova (45min)
10.30 mat
12-13.30 sova (1,5h)
14 mat
15.45-16.05 sova (20min)
17.30 mat
18-19 bad, skoj, nattslurk
19 sova natt

Nya schemat:
7 vakna
7.30 frukost
9.15-10 sova (45min)
11.15 lunch
12.45-14.15 sova (1.5h)
14.45 mellis
18-19 bad, skoj, nattslurk
19 sova natt

Även morgonen kan va lite varierande. Vissa dagar sover han bra men oftast vaknar han någon gång mellan 6-7 men är inte missnöjd utan ligger och smålåter lite, pratar osv. men han behöver ju sin sömn och vill att han ska kunna få även den sista timmen.


Är tacksam för alla svar och tips jag kan få! :)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Krångel med dagluren...

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

Har man sovit för mkt på fm kan det bli svårt att sova längre mitt på dagen för en del. 20 min kan gott räcka på fm när man är 9 mån och sen har en 1.5 timmes-lur mitt på dagen. Då får man ihop till de 14 tim/dygn man behöver :) , med liten pyttemarginal, men det må så vara hänt (enl mig).

:arrow: Alt : att han får sova 2 tim mitt på dagen, dvs 12+20+2. Det där vet ni bäst, det är väldigt individuellt nämligen hur man fördelar lurarna, och gränserna mellan åldrarna är oerhört flytande och diffar från barn till barn. Uppvak/strul brukar dock vara en indikation på att det bjuds för mkt/för lite sömn.

När fnurror uppstår så brukar jag vänta 7-10 dgr för att följa upp och se om det är enstaka händelser el ett mönster. SEN ändrar jag. Och så ger jag motsvarande antal dagar för att barnet ska kunna ta till sig förändringen.

Ha det!
:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Krångel med dagluren...

Inlägg av chokladkaninen »

... och så kanske lunchen skulle kunna komma lite tätare före sovet så att han inte känner sig hungrig ifall han vaknar till utan kan somna om igen? :D T ex lunch kl 11.15 och sov 12-13.30 eller 12-14? Det kanske faller sig naturligt om du kortar ned morgonluren. Då blir det kanske mellanmål 14.15 istället, middag 17.15 och nattslurk 18.30?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"