Hej,
Jag har en tio veckor gammal dotter. Första tiden var rätt jobbig med extremt mycket skrik och behov av att vara i famnen jämt. På grund av diverse symptom har jag sedan snart fyra veckor slutat äta mjölk och hon har blivit betydligt lugnare och mer harmonisk.
Men hon har fortfarande svårt att somna på kvällarna, det är en "kamp" där hon skriker och jag vaggar tills hon till slut ger upp och somnar in. Jag lägger henne då i hennes säng och ofta dröjer det inte mer än 15 minuter så vaknar hon och är ledsen igen. Så får vi börja om. Hon somnar alltså i min famn. På dagarna är det alltid så hon somnar. Hon är inte speciellt förtjust i att ligga i vagnen heller så jag får alltid söva henne (i famnen) och sedan lägga ner henne om jag ska ut och gå.
I dagsläget somnar hon ungefär mellan 20-22 och sover sedan bra fram till 03-05 någon gång, hon vaknar och äter med tre eller fyra timmars mellanrum. Oftast somnar hon om själv i sin säng efter amning om hon är trött. Efter 03-05 börjar hon sova väldigt oroligt och vaknar mycket.
På dagen sover hon oftast ett långt pass (ca 3-4 timmar) runt förmiddag/lunch, lite olika tider beroende på när vi (hon) vaknat (någon gång mellan 05.30-08). Sedan två eller tre kortare pass med det kortaste någon gång runt 18 på kvällen. Då sover hon oftast bara 20-30 minuter. Hon klarar att vara vaken ungefär 2 timmar åt gången utan att bli kinkig.
Kvällsrutinen är att hon byter blöja och pyjamas ca 19-20, sedan ammar vi en gång i timmen tills hon somnar för natten. Vi försöker ha mörkt på kvällen.
Hur ska vi gå vidare för att hon ska somna lugnt på kvällen och gärna sova lugnt även efter 3-5 på morgonen? Jag vet att hon är liten, men tänkte att tips är alltid bra ändå.
Förbereda bra sömn 10 veckors
Re: Förbereda bra sömn 10 veckors
Välkommen hit Anhyan och stort grattis till dottern!
) får sova bättre
Har du Barnaboken
Det är guld värd under hela uppväxten, så jag rekommenderar dig verkligen att köpa den om du inte har den. I Barnaboken finns den så kallade Standardmodellen beskriven. Den handlar kortfattat om att ge barnet så mycket mat som möjligt under dagtid så det behövs mindre och mindre mat nattetid. Det är Standardmodellen vi ger råd om här inne på Anna Wahlgrens forum
Jag råder dig att börja läsa på i våra "favorittrådar" och funderar över hur Standardmodellens tankar kan hjälpa er att styra upp mat- och sömn. http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 24&t=14070
Man kan använda sig av Standardmodellen redan från födseln, men det går även bra att införa den lite senare (som för er). Läs då gärna den här tråden som inspiration
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Än en gång, välkommen hit!
Läs och begrunda, och återkom sedan om du har funderingar 
Skönt att ni har fått ordning på hennes mageAnhyan skrev:På grund av diverse symptom har jag sedan snart fyra veckor slutat äta mjölk och hon har blivit betydligt lugnare och mer harmonisk.
Ja, hon är liten. Men inte för liten för att börja styra upp hennes rytm så hon (och duAnhyan skrev:Hur ska vi gå vidare för att hon ska somna lugnt på kvällen och gärna sova lugnt även efter 3-5 på morgonen? Jag vet att hon är liten, men tänkte att tips är alltid bra ändå.
Har du Barnaboken
Man kan använda sig av Standardmodellen redan från födseln, men det går även bra att införa den lite senare (som för er). Läs då gärna den här tråden som inspiration
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Än en gång, välkommen hit!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Förbereda bra sömn 10 veckors
Hej Anhyan
Grattis till dottern och varmt välkommen hit, säger jag ocksâ.
Hâller helt med Tetz
, flikar in en liten frâga om hur tjejen sover? De allra flesta smâ sover bäst pâ mage, och somnar bäst pâ mage. Det är liksom mycket lättare att "boa in sig" dâ. Hur hon än sover sâ rekommenderas andningslarm (modell med sensorplattor som läggs under madrassen sâ att det inte stör barnet), finns att hyra och köpa pâ http://www.andningslarm.se, kan även finnas begagnat inne pâ forumkategorin Barnasaker.
Som sagt av föregâende talare, läs pâ om standardmodellen och âterkom

Grattis till dottern och varmt välkommen hit, säger jag ocksâ.
Hâller helt med Tetz
Som sagt av föregâende talare, läs pâ om standardmodellen och âterkom