Lisa, 20111212, sömnen och maten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
charliesmamma

Lisa, 20111212, sömnen och maten

Inlägg av charliesmamma »

Hej alla föräldrar!

Jag skriver för att få lite hjälp på traven.
Jag har två små hemma, Charlie född 20100709, och lilla Lisa född 20111212, och allt fungerar bra för det mesta. :P

Charlie går på dagis 9-15 och Lisa är hemma med mig hela dagarna. Jag kurade Charlie när han var 5,5 månader och han har sovit som en dröm sen dess, förutom lite tidiga mornar ibland.
Lisa har jag försökt köra med SM från start, och jag är en flitig läsare av Barnaboken. :D

Nu till mina frågor.

Lisa sover mycket bra, hennes schema ser ut såhär:

ca 06:30 vaknar och ammas, får lite gröt vid köksbordet med övriga familjen ca 07:30
08:30-09:15 sover ca 45 min i vagnen när jag lämnar på dagis
lek, umgänge, vissa dagar ca 1 timme på minisats
10:45 lunch, någon form av puré och ammas efter det
12:00-14:00 sova middag
14:00 ammas till mellis
14:30 sitter upprätt i vagnen och hämtar brorsan på dagis, sen hänger vi i parken alla tre, Lisa läggs att sova i vagnen ca 15:30-16:15
17:00 middag, puré
lek, mys och bad med bror sin
18:30 amning till nattslurk
vi myser i sovrummet med pappa och brorsan, som dricker välling och kollar lite på Pippi
19;:00 God natt!

Hon är lätt att lägga, somnar av sig själv för det mesta, ibland behövs en liten omgång med buffning. Lisa sover i egen säng på mage med larm i vårat sovrum. Charlie sover i eget rum som han snart får dela med syrran!

Hon vaknar två gånger på natten och ammas, ca 24 och 04.
Jag har inte velat ta bort nattmålen för att hennes viktkurva har inte varit så bra, men nu har den tagit sig rejält och jag provade att ta bort båda natt målen för 2 veckor sen.
Jag gjorde som det stod i Barnaboken, buffade istället för vagn, men efter 5 nätter utan någon bättring gav jag upp.
Hon skriker inte alls mycket utan bara ligger och småmuttrar blandat med lite skratt ibland och nya fina ljud hon lärt sig. :roll:

Inatt gjorde jag ett nytt försök och när hon vaknade vid 24:30 så gick jag till sängen direkt och buffade och körde sen med ramsan. Vi höll på i 3,5 timmar innan hon slutligen somnade.
Då hade jag varit uppe och buffat 4 gånger, några minuter åt gången och resten av tiden kört med ramsan.
Hon skriker inte upp sig över huvudtaget, utan låter faktiskt ganska nöjd mellan varven, blandat med lite ilskna små skrik.

Hon vaknade igen vid 04:45, då tog jag upp henne och ammade på ena bröstet på ren automatik, jag kom inte på förrän jag satt där med henne i knät att jag ju faktiskt bestämt mig för att sluta nattamma! :oops: Lite för trött kanske...

Är allt förgäves nu?? Eller ska jag fortsätta inatt igen och inte servera frukost förrän tidigast 06?

Hon vägrar att någon form av flaska, jag skulle gärna ge välling på kvällen annars!
Tar tacksamt emot tips hur man får småflickar att dricka ur nappflaskan!

Tack på förhand!

Tiki
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
Irmasmamma

Re: Lisa, 20111212, sömnen och maten

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Tiki och välkommen hit till Späda och små! :D

Oj, vad fint ni verkar ha det. :D Charlie och Lisa har gjort ett bra val av föräldrar. :wink:
De där sista små fnurrorna ska vi nog få bukt med inom kort!
charliesmamma skrev:Lisa sover mycket bra, hennes schema ser ut såhär:

ca 06:30 vaknar och ammas, får lite gröt vid köksbordet med övriga familjen ca 07:30
08:30-09:15 sover ca 45 min i vagnen när jag lämnar på dagis
lek, umgänge, vissa dagar ca 1 timme på minisats
10:45 lunch, någon form av puré och ammas efter det
12:00-14:00 sova middag
14:00 ammas till mellis
14:30 sitter upprätt i vagnen och hämtar brorsan på dagis, sen hänger vi i parken alla tre, Lisa läggs att sova i vagnen ca 15:30-16:15
17:00 middag, puré
lek, mys och bad med bror sin
18:30 amning till nattslurk
vi myser i sovrummet med pappa och brorsan, som dricker välling och kollar lite på Pippi
19;:00 God natt!
Schemat ser fint ut bortsett från att det är aningen snålt med sömn om jag räknat rätt...? 3-4 månaders ska ha 15,5 h/dygn och jag hittar bara 15... Dock blir hon ju 5 mån om några veckor, (och ungefär då minskar behovet till 15h) så kanske är det onödigt att ändra schemat så här tätt inpå.... Det du skulle kunna göra är att du låter henne sova så länge hon vill på första luren.

Brukar hon inte bli väldigt trött innan lunchluren? Hon har ett rätt mastigt vakenpass där på 2h45min ser jag :wink: Men du känner henne förstås bäst! Sen är eftermiddagens vakenpass i kortaste laget också (1,5 h), själv hade jag nog lagt lunchluren 11.30-13.30 istället, men om det funkar bra på dagen så finns det kanske inga större skäl att ändra.
charliesmamma skrev:Hon är lätt att lägga, somnar av sig själv för det mesta, ibland behövs en liten omgång med buffning. Lisa sover i egen säng på mage med larm i vårat sovrum. Charlie sover i eget rum som han snart får dela med syrran!
Härligt! :D :thumbsup:
charliesmamma skrev:Hon vaknar två gånger på natten och ammas, ca 24 och 04.
Jag har inte velat ta bort nattmålen för att hennes viktkurva har inte varit så bra, men nu har den tagit sig rejält och jag provade att ta bort båda natt målen för 2 veckor sen.
Jag gjorde som det stod i Barnaboken, buffade istället för vagn, men efter 5 nätter utan någon bättring gav jag upp.
Hon skriker inte alls mycket utan bara ligger och småmuttrar blandat med lite skratt ibland och nya fina ljud hon lärt sig. :roll:

Inatt gjorde jag ett nytt försök och när hon vaknade vid 24:30 så gick jag till sängen direkt och buffade och körde sen med ramsan. Vi höll på i 3,5 timmar innan hon slutligen somnade.
Då hade jag varit uppe och buffat 4 gånger, några minuter åt gången och resten av tiden kört med ramsan.
Hon skriker inte upp sig över huvudtaget, utan låter faktiskt ganska nöjd mellan varven, blandat med lite ilskna små skrik.

Hon vaknade igen vid 04:45, då tog jag upp henne och ammade på ena bröstet på ren automatik, jag kom inte på förrän jag satt där med henne i knät att jag ju faktiskt bestämt mig för att sluta nattamma! :oops: Lite för trött kanske...

Är allt förgäves nu?? Eller ska jag fortsätta inatt igen och inte servera frukost förrän tidigast 06?
Allt är absolut inte förgäves! Liten har bara fått lite dubbla budskap och behöver att mamma tar ledningen ordentligt igen! (Och helst kommer ihåg vad hon håller på med även på natten :wink: )
Hur mycket vanlig mat äter liten på dagtid? Mata på så mycket det bara går.
Angående natten så tycker jag att det låter som att ni bjuder liten på aningen för mycket underhållning! Om hon inte är ledsen så finns absolut ingen anledning att verktyga, utan jag skulle gissa att det mest stör liten. :P

Och kom ihåg att när du ska ta bort nattmålen så handlar det inte om att försöka utan att rätt och slätt bestämma sig för att nu ska det göras! De små känner så lätt av att man bara försöker......och då finns det ju ingen anledning för dem att sluta äta på natten, så mysigt som det är..... :wink:
Men liten behöver sin sammanhängande sömn, lita på att du vet det! :D

En pangramsa vid minsta pip för att tala om att det fortfarande är natt och sen göra absolut ingenting, låter det som en strategi?
Här har de säkert något bra att komma med på Kurforum om inte annat!?
charliesmamma skrev:Hon vägrar att någon form av flaska, jag skulle gärna ge välling på kvällen annars!
Tar tacksamt emot tips hur man får småflickar att dricka ur nappflaskan!
Är själv mamma till en liten flaskvägrare. Vi har provat alla flaskor, alla nappar, alla olika innehåll, men nej. :^o
Pipmugg med vatten funkar utmärkt till maten, men när jag försökte med ersättning/välling i densamma så var det bara stora frågande ögon. "Vad får dig att tro att jag skulle vilja dricka det här, mamma?"
Men det finns inget som säger att nattslurken måste vara flytande (utom då möjligtvis själva namnet :wink: ). Varför inte lite gröt, mosad banan, yoghurt eller annat smarrigt?

:heart:

Ps. Du får hemskt gärna gå in under kontrollpanelen - profil - signatur och skriva in dina älsklingars födelsedatum i din signatur. Blir väldigt mycket enklare för oss som svarar att hålla reda på deras ålder då! :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
charliesmamma

Inlägg av charliesmamma »

Hej och tack för fint och snabbt svar!

Angående schemat har Lisa ändrat på det av sig själv, eller visat tydligt att hon är trött, så nu får hon sova middag redan 11:30! Och väcker jag inte så sover hon glatt på till kl 14!

Maten som hon äter är både köpt och hemlagad och hon brukar få i sig en knapp deciliter till både lunch och middag, och gröten är köpegröt och där trugar jag nog i en halv portion på morgonen.
Jag har en stark känsla att hon äter så det räcker och blir över, däremot är jag lite frestad att ge lite vatten till lunch/middag för hon är ganska hård i magen ibland och skulle kanske behöva extra vätska?

Stort tack också för peppen inför inatt! Nu ska jag verkligen ge klara besked!

Tack och återkommer med resultatrapport imorgon! :P
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Hur går det för er?

Såg att jag ingen svarat på frågan om vatten till maten. Det tycker jag absolut att du ska ge! Det är jättebra att vänja de små vid det så tidigt som möjligt. :D

Trevlig helg på er! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"