Jag skriver för att få lite hjälp på traven.
Jag har två små hemma, Charlie född 20100709, och lilla Lisa född 20111212, och allt fungerar bra för det mesta.
Charlie går på dagis 9-15 och Lisa är hemma med mig hela dagarna. Jag kurade Charlie när han var 5,5 månader och han har sovit som en dröm sen dess, förutom lite tidiga mornar ibland.
Lisa har jag försökt köra med SM från start, och jag är en flitig läsare av Barnaboken.
Nu till mina frågor.
Lisa sover mycket bra, hennes schema ser ut såhär:
ca 06:30 vaknar och ammas, får lite gröt vid köksbordet med övriga familjen ca 07:30
08:30-09:15 sover ca 45 min i vagnen när jag lämnar på dagis
lek, umgänge, vissa dagar ca 1 timme på minisats
10:45 lunch, någon form av puré och ammas efter det
12:00-14:00 sova middag
14:00 ammas till mellis
14:30 sitter upprätt i vagnen och hämtar brorsan på dagis, sen hänger vi i parken alla tre, Lisa läggs att sova i vagnen ca 15:30-16:15
17:00 middag, puré
lek, mys och bad med bror sin
18:30 amning till nattslurk
vi myser i sovrummet med pappa och brorsan, som dricker välling och kollar lite på Pippi
19;:00 God natt!
Hon är lätt att lägga, somnar av sig själv för det mesta, ibland behövs en liten omgång med buffning. Lisa sover i egen säng på mage med larm i vårat sovrum. Charlie sover i eget rum som han snart får dela med syrran!
Hon vaknar två gånger på natten och ammas, ca 24 och 04.
Jag har inte velat ta bort nattmålen för att hennes viktkurva har inte varit så bra, men nu har den tagit sig rejält och jag provade att ta bort båda natt målen för 2 veckor sen.
Jag gjorde som det stod i Barnaboken, buffade istället för vagn, men efter 5 nätter utan någon bättring gav jag upp.
Hon skriker inte alls mycket utan bara ligger och småmuttrar blandat med lite skratt ibland och nya fina ljud hon lärt sig.
Inatt gjorde jag ett nytt försök och när hon vaknade vid 24:30 så gick jag till sängen direkt och buffade och körde sen med ramsan. Vi höll på i 3,5 timmar innan hon slutligen somnade.
Då hade jag varit uppe och buffat 4 gånger, några minuter åt gången och resten av tiden kört med ramsan.
Hon skriker inte upp sig över huvudtaget, utan låter faktiskt ganska nöjd mellan varven, blandat med lite ilskna små skrik.
Hon vaknade igen vid 04:45, då tog jag upp henne och ammade på ena bröstet på ren automatik, jag kom inte på förrän jag satt där med henne i knät att jag ju faktiskt bestämt mig för att sluta nattamma!
Är allt förgäves nu?? Eller ska jag fortsätta inatt igen och inte servera frukost förrän tidigast 06?
Hon vägrar att någon form av flaska, jag skulle gärna ge välling på kvällen annars!
Tar tacksamt emot tips hur man får småflickar att dricka ur nappflaskan!
Tack på förhand!
Tiki